Jag har f.n en get som jag mjölkar och har hittills testat göra get-yoghurt med gott resultat. Men jag vill fortsätta experimentera och undrar en massa saker...
Det här kanske är rena nybörjarfrågor men ...jag måste veta!

Hoppas nån kan svara ...
Först undrar jag om nån testat göra ostkaka på getmjölk?
Är det nån som vet om samma sak gäller för råmjölk hos get, att den koagulerar vid upphettning och man kan göra "kalvdans" på råmjölken från get?
Jag undrar också varför alla yoghurt-recept jag hittar säger att man ska pastörisera mjölken före uppvärmning. Då förtar man ju alla de goda egenskaperna i mjölken! Javisst, man tillsätter god bakteriekultur, men det blir inte hälften så nyttigt som obehandlad mjöl med alla vitaminer och mineraler. Kan man göra ost, yoghurt och andra mejeriprodukter utan att pastörisera, och hur blir då resultatet?
Jag har så svårt att tänka mig att man i yoghurtens förlovade länder östeuropa, turkiet mfl har en kultur av att pastörisera all getmjölk innan man gör yoghurt och ost av den. Eller hur ser historian ut på den fronten?
Sen så vill jag höra om det finns nån som har erfarenhet av getmjölk och hur man får bort "get-smaken" på bästa sätt! Jag gillar inte eftersmaken som smakar "get", och har märkt att smaken kan skilja från get till get, och geten jag mjölkar just nu smakar tyvärr lite för mycket "get" för min smak.... Kan det ha att göra med att hon går på sly-bete och inte äter så mycket gräs, utan mest örter, blad, grenar och buskar just nu?
Är det mildare smak på mjölken om de går på frodigt åker-gräs??
Kan tillägga att en av mina yoghurtar som jag ympade med mild naturell yoghyurt från affären, inte smakade ett spår av get när den var färdig, trots att den färska mjölken gjorde det dagen innan! De andra yoghurtarna fick lite blandat resultat. Yoghurten som fick stå längst, 24 timmar, och dessutom filtrerades så att vasslen försvann blev så sur och getig så att man gjorde grimaser.

Om jag köper ost så är jag sorten som föredrar en anoym mild hushållsost eller nåt i den stilen, jag är inte direkt nån "ost-kännare" som vill ha stark smak.. Kan man göra nåt anonym, mild hårdost typ hushållsost av getmjölk? Gärna en sort som går ganska fort att tillverka och inte ska lagras. Eller är det från komjölk man får sådan ost?
Hoppas på att nån här kan svara på någon av mina frågor!