Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen vinäger  (läst 6289 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Egen vinäger
« skrivet: 01 aug-13 kl 11:22 »
Jag gör alltid egen vinäger av gamla vinslattar. Häromdagen när jag skulle kolla till den senaste satsen var all vätska borta och det låg en stor vit slemklump i botten av krukan. Är det en vinägermoder? Kan man dela den på flera om man vill till exempel ge bort? Hur förvarar man den när man inte gör vinäger? Jag har aldrig varit med om det förut och jag har gjort min egen vinäger i över 5 år nu. Kan det bero på att jag tog en skvätt av vinet vi höll på och göra innan vi hade i klarningsmedel?
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

christelle

• Blekinge
SV: Egen vinäger
« Svar #1 skrivet: 01 aug-13 kl 12:18 »
Vad spännande! Kan du inte berätta hur du gör för att få till vinäger av vinslattar? Beklagar att det inte var nåt svar  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nausicaä

• Halland
« Svar #2 skrivet: 01 aug-13 kl 12:27 »
Jag har ingen erfarenhet men kan skriva ner kapitlet om vinägermor från Boken om vinäger.

Först står det förresten detta. Med tanke på att du hade i färskt vin.. "Att tillverka vinäger kräver två separata jäsningar. Den första, som kallas alkohol (eller vin) jäsning ombildar det naturliga sockret till alkohol. Den andra som kallas syra (eller ättiksyra) jäsning omvandlar alkohol till ättiksyra. Det är viktigt att den första jäsningen är helt färdig innan den andra påbörjas"
Men det står inget om vad som händer tyvärr..

"Vinägermor

"Mor" (eller vinägermor) är vad man kallar det klibbiga skummet, som bildas på ytan av cidern (eller annan juice) när alkohol omvandlas till vinäger. När jäsningen fortskrider, bildar mor en seg trådig flytande klump. "Mor" bildas av de nyttiga bakterierna som omvandlar alkohol till vinäger.

Ibland kan man använda "mor" från en tidigare vinägersats till en ny lösning avsedd att bilda vinäger. Det är denna användning för att starta bildningen av vinäger, som givit detta klibbiga skum på toppen av vinägern namnet vinäger-mor.

Ibland då "mor" bildas avbryts processen och den sjunker till botten av behållaren. Om den faller i vinäger dör den på grund av syrebrist. Denna slippriga massa kallas då "Zoogloea" och är värdelös.

Vinägermor sjunker på grund av två anledningar. En anledning är, att om behållaren skakas blir ytan våt. Detta gör den för tung för att kunna flyta. Den andra anledningen är att om för många vinägerålar utvecklar sig i vätskan kommer deras tyngd, då de sätter sig fast vid kanterna av vinägermor, att sänka den.

Genom tiderna har vinägerbryggare utvecklat stor vördnad för den klibbiga gummimassan vi kallar vinägermor. Ofta sparades lite från en tidigare vinägersats, den överfördes sedan försiktigt till en ny sats försurnat vin för att utföra sin magi.

Denna odlade "mor" har också utvecklat  speciella smakgivande egenskaper. Något som fortfarande går från generation till generation och bevakas som en hemlig ingrediens i speciella vinägrar. Mycket små bitar av den gamla "modern" tas ur en vinägersats och sätts till en ny sats.

"Vinägermor" kan även bildas i lagrad vinäger. Denna slemmiga massa är inte särskilt trevlig, men det faktum att den finns där, betyder inte att vinägern är förstörd. Skumma av den och använd vinägern.

Medan denna massa för många verkar vara ett inte särskilt aptitligt tilltugg, så påstår andra att den är berikad med nästan mirakulösa läkande egenskaper. Nedan följer några botemedel med "vinägermor":

Ta en riklig matsked matsked av den mögliga "vinägermodern" från ytan av en vinägertunna och är den mycket långsamt. Denna hälsosamma slemmiga massa lindrar ledvärk och huvudvärk, orsakade av en infektion.
Utslag orsakade av infektion kan försvinna om man tuggar försiktigt på "modern", som flyter på en god vinäger.

En bit av vinägermor intagen varje dag, förhindrar infektiösa sjukdomar.

Tag upp den trådiga massan av "vinägermor" från botten på en tunna, som har innehållet vinäger och spara den för att behandla infektioner. Skydda den genom att blanda den med lika delar honung. En liten tesked av denna blandning av honung och modermixtur, tagen två gånger dagligen, ger skydd mot infektioner och angrepp av parasiter.

Om man tuggar på lite vinägermor morgon och kväll håller man borta skadliga bakterier och otrevliga parasiter.

Odla Er egen "vinägermor"  för att påskynda hemmagjord vinäger eller som tilltugg. Blanda 2 dl vinäger och 2 dl cider. Ställ undan det utan lock i några dagar (eller veckor beroende på temperaturen). Skummet som bildas på ytan är "vinägermor""
« Senast ändrad: 01 aug-13 kl 12:36 av Nausicaä »
”I’m tired of this back-slapping ”Isn’t humanity neat?” bullshit. We’re a virus with shoes, okay? That’s all we are.”
-Bill Hicks

hemmamamman

• Närke
« Svar #3 skrivet: 01 aug-13 kl 15:17 »
Vad spännande! Kan du inte berätta hur du gör för att få till vinäger av vinslattar? Beklagar att det inte var nåt svar  ;)
Jag tar bara vinslattar som blir över när gubben dricker vin och häller i en lerkruka. Jag sätter på en finmaskig disktrasa med en gummisnodd över öppningen så inga flugor ska komma in. Ibland blir det klart på någon månad och ibland tar det nästan 6 månader innan det är klart. Jag brukar då fuska med att hälla i lite färdig vinäger för att sätta igång processen. När den luktar surt och vinäger är den klar.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

hemmamamman

• Närke
« Svar #4 skrivet: 01 aug-13 kl 15:19 »
Tack för svaret Nausicaä.  :) Då var det nog en vinägermoder i alla fall. Jag hällde över den i den andra krukan vinäger som jag hade på gång. Men jag undrar fortfarande hur den ska förvaras och om jag kan dela den?

Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 3 användare
mattias_33, clarro, Kronhjorten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser