Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69557 gånger)

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: Foder förr och nu
« Svar #660 skrivet: 09 aug-13 kl 13:36 »
Hönsen fångar möss och småfåglar om de kan och båda de kan sprida sjukdomar till hönsen .
Och man har skyldighet att hålla efter skadedjur i sin närhet .

Kadaver kan vara en självdöd höna som slängs ut på dyngstan istället för att grävas ned tex.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #661 skrivet: 09 aug-13 kl 13:45 »
med tanke på att man har skyldighet hit och det är brottsligt dit och det florerar sjukdomar som drabbar djuren så är hönserimiljö det enda vettiga att hålla höns, då helst i singelbur så dom inte ska för sig att hacka på varandra i döda eller levande.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #662 skrivet: 09 aug-13 kl 13:48 »
Hönsen fångar möss och småfåglar om de kan och båda de kan sprida sjukdomar till hönsen .

Kadaver kan vara en självdöd höna som slängs ut på dyngstan istället för att grävas ned tex.

Vildlevande skadedjur är rätt långt ifrån diskussionen om att utfodra med matrester. Och inget man utfodrar med. Även om jag förvisso sett dementa personer ge sina djur rätt konstiga saker... Men varken vildlevande djur eller effekter av demenssjukdom hos djurägare har något med trådstarten att göra, så jag kommer att anmäla både ditt och mitt inlägg som OT.

hånung

• Gäst
« Svar #663 skrivet: 09 aug-13 kl 13:52 »

Det må vara men det dör upp till 10 % av beståndet i hönsfarmar  och ja garanterar ingen hinner plocka upp alla på långa vägar  i dom som har 10 tusen eller mer det den som påstår det vet ja ljuger . Skulle man se på under samma tid  tid fåglarna får leva så är ja gaska säker på att  just hobby flocken är den som är friskast . Viket är baserat på egen erfarenhet för visso .
« Senast ändrad: 09 aug-13 kl 14:01 av håning »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #664 skrivet: 09 aug-13 kl 14:29 »
Citera
Husvagnen blir inte blir inte i lagens mening en släpvagn för att du använder den till att hämta hö i (dvs som en släpvagn)

Jasså du säger det, Ugglans. Gör då som så, att du tar den o-reggade båtkärran med LGF-skylt och lastar ett lass brädor på. Den blir omgående förvandlad till en släpkärra som du gett fan i att både typbesiktiga, registrera och skatta. Kanske inte Fan tar dig för det, men polisen ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Maria C S

• Småland
« Svar #665 skrivet: 09 aug-13 kl 14:31 »
Det må vara men det dör upp till 10 % av beståndet i hönsfarmar  och ja garanterar ingen hinner plocka upp alla på långa vägar  i dom som har 10 tusen eller mer det den som påstår det vet ja ljuger . Skulle man se på under samma tid  tid fåglarna får leva så är ja gaska säker på att  just hobby flocken är den som är friskast . Viket är baserat på egen erfarenhet för visso .
Ja höns som äter höns sker nog bara i stordrift.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

hånung

• Gäst
« Svar #666 skrivet: 09 aug-13 kl 14:56 »
Ja höns som äter höns sker nog bara i stordrift.
Ja iallafall mig veterligen . För hinner man inte med det ja då skiktman nog idet mesta  är ja rädd.

Existens

• Gäst
« Svar #667 skrivet: 09 aug-13 kl 15:52 »
Ja iallafall mig veterligen . För hinner man inte med det ja då skiktman nog idet mesta  är ja rädd.

Nja, alltså.. Man räknar med 10 % dödlighet under värpperioden.

Dvs sätter du in 10 000 höns så ska det finnas ca 9000 när dom slaktas.  14 månader är 420 dagar.

1000/420=2,38.  Det handlar alltså om 2-3 döda per dag, och det hinner man ju rätt lätt plocka upp under morgonrundan.

Sen finns det ju alltid händelser man inte rår över och då kan det såklart bli fler på en gång. T.ex ett utbrott av coccidios eller nåt.

Existens

• Gäst
« Svar #668 skrivet: 09 aug-13 kl 15:54 »
Regler regler regler... Snart blir det fasen förbjudet att tänka själv överhuvudtaget.  Det ska ta mig faan finnas regler för precis allt, knappt man får skita längre utan överinseende från berörda myndigheter.

Regler är ju ett effektivt sätt att döda nytänkande på samt att fösa in alla i samma fålla och mall... Tänk inte själva, allt är förbjudet tills det uttryckligen okej:ats av en av våra många kompetenta byråkrater. .

Jag kan iofs tycka det är rätt skönt om inte folk håller på och skiter inne på min trädgård..

Om man haft lite regler innan utbrottet av galnakosjukan så kanske man sluppit det kreativa nytänkandet när man började ge döda kor till levande kor.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #669 skrivet: 09 aug-13 kl 16:25 »
Jasså du säger det, Ugglans. Gör då som så, att du tar den o-reggade båtkärran med LGF-skylt och lastar ett lass brädor på. Den blir omgående förvandlad till en släpkärra som du gett fan i att både typbesiktiga, registrera och skatta. Kanske inte Fan tar dig för det, men polisen ;)

Undrar det. Båtkärran är en båtkärra och den får du bara frakta båt på. Vill du frakta brädor på den måste du regga om den till släpkärra för att få göra så. Den blir inte släpkärra för att du nyttjar den som sådan.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #670 skrivet: 09 aug-13 kl 16:32 »
Undrar det. Båtkärran är en båtkärra och den får du bara frakta båt på. Vill du frakta brädor på den måste du regga om den till släpkärra för att få göra så. Den blir inte släpkärra för att du nyttjar den som sådan.
  ::) Du menar att det är lasten som är kriminell och inte båtkärran? Ja kanske................ när du säger det så. Och soffan i hästasläpet då?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #671 skrivet: 09 aug-13 kl 16:53 »
  ::) Du menar att det är lasten som är kriminell och inte båtkärran? Ja kanske................ när du säger det så. Och soffan i hästasläpet då?

Nej, som vanligt är det den lilla och i övrigt skötsamma människan som är kriminell. I hästsläpan får du frakta det mesta, men om du skall ha någon sittandes i soffan när du kör, så lär du bli kriminell igen ;)

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #672 skrivet: 09 aug-13 kl 17:05 »
Jag förstår inte riktigt vad ni yrar om.

Man kan välja att ge sina höns vafan man vill, och ta konsekvenserna av det, så länge man undviker att vara en idiot genom att utfodra dom med animaliskt protein, för utfodrar man dom med animaliskt protein riskerar man att bidra till utvecklingen av riktigt obehagliga sjukdomar, som tillexempel galnakosjukan.

Och det här med att höns inte äter höns annat än i stordrift, det är rent skitsnack. Jag vet två i övrigt vettiga människor som ger sina hobbyflockar kycklingbenen som blivit över från middan. Så jävla äckligt, stört och dumt. Och framför allt onödigt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #673 skrivet: 09 aug-13 kl 17:20 »
Höns äter höns, t o m innan de är riktigt döda. Om de får tillfälle. Därmed vill jag inte ha sagt att det är lämpligt!

Sen kan man ju undra hur alternativt det kan va att ge hönsen kött men folk har väl för mycke pengar..............

*undrar hur lång denhär tråden ska bli*  o:)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #674 skrivet: 09 aug-13 kl 17:27 »
Nja, inte handlar det om för mycket pengar, utan mer om att ta tillvara på allt. När vi har ätit rent en fårrygg så finns det alltid lite kvar som hönsen kan få tag i. Men nu har man tydligen blivit kriminell och orsaken till att galna kosjukan uppstår :o

Charlotte

• -
« Svar #675 skrivet: 09 aug-13 kl 17:52 »
Men nu har man tydligen blivit kriminell och orsaken till att galna kosjukan uppstår :o
Antagligen uppstår inte just galna kosjukan på det sättet...
Men, jag tror inte någon tänkte på annat än billigt protein till korna när man malde ner scrapiesfår och matade korna... Man hade ingen aning om följderna...
Nu vet vi redan att det finns sjukdomar som kan smitta hönsen via kött och egentligen har vi ingen aning om vad som kan dyka upp i framtiden. Eller vad som redan finns i andra länder.
 Vad höns äter i stordrift kan knappast jämföras med vad dom äter "naturligt", jag tror i min enfald att det inte är naturligt för en höna att vara kannibal, inte heller att äta byten den aldrig skulle kunna fälla. Och det är när vi går emot naturen det kan bli farligt.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens

• Gäst
« Svar #676 skrivet: 09 aug-13 kl 18:12 »
Höns i stordrift äter ju väldigt strikt enligt reglerna. Lite enahanda kan man tycka, men dom mår bra. Dom har dessutom fri tillgång på foder, så dom kastar sig ju inte över varandra i första hand, och de som dör hinner man oftast plocka bort under morgonrundan medan de andra är upptagna med att äta mat och värpa.
Sen kan man ju slänga till dom morötter och annat som dom har och pyssla lite med. Hö och annat grönt.
Ekologiska höns äter ju såklart sånt dom hittar ute, men i en hage med 5000 höns blir det väl kanske inte så mycket mask kan man tänka sig.

Broberg

• Gäst
« Svar #677 skrivet: 09 aug-13 kl 18:12 »

Sen kan man ju undra hur alternativt det kan va att ge hönsen kött men folk har väl för mycke pengar..............

Foder förr och nu, heter tråden. Undrar hur mycket animalier, vanligt folk, forade hönsen med förr, i fattigSverige.

Charlotte

• -
« Svar #678 skrivet: 09 aug-13 kl 18:23 »
Höns i stordrift äter ju väldigt strikt enligt reglerna. Lite enahanda kan man tycka, men dom mår bra. Dom har dessutom fri tillgång på foder, så dom kastar sig ju inte över varandra i första hand, och de som dör hinner man oftast plocka bort under morgonrundan medan de andra är upptagna med att äta mat och värpa.
Sen kan man ju slänga till dom morötter och annat som dom har och pyssla lite med. Hö och annat grönt.
Ekologiska höns äter ju såklart sånt dom hittar ute, men i en hage med 5000 höns blir det väl kanske inte så mycket mask kan man tänka sig.
Nej, jag tänkte mest på att det låter ungefär som om en av tio höns i stordrift skulle försvinna ner i dom andra hönsens magar varje natt ::)
 Och ändå väljer man det som någon sorts försvar för att mata den lilla hobbyflocken med kött... Trots att man förfasar sig över hur hönsen har det i Stordrift...
Jag får det liksom inte att gå ihop riktigt.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #679 skrivet: 09 aug-13 kl 18:56 »
Foder förr och nu, heter tråden. Undrar hur mycket animalier, vanligt folk, forade hönsen med förr, i fattigSverige.

De som var riktigt fattiga hade nog varken höns eller hönsfoder, men de som hade andra djur gav nog det protein som inte blev människoföda till hönsen. Inget fick förfaras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

СÑылка Ðа Сайт Кракен Даркнет : Ð’Ñе ÐКТУÐЛЬÐЫЕ ССЫЛКИ, Ð
i Höns: Utfodring
[Idag kl. 08:56]

СÑылка Ðа Сайт Кракен Онион ; СпиÑок Ð’Ñех Рабочих СÑыло
i Höns: Ruvning, kläckning och kycklingar
[Idag kl. 08:55]

Зеркало Сайта Kraken Даркнет : Ð’Ñе ÐКТУÐЛЬÐЫЕ ССЫЛКИ, ЗЕРК
i Höns: Raser
[Idag kl. 08:55]

СÑылка Ðа Сайт Кракен Онион ; Ð’Ñе ÐКТУÐЛЬÐЫЕ ССЫЛКИ, ЗЕÐ
i Höns: Raser
[Idag kl. 08:54]

Зеркало Сайта Kraken Онион : СпиÑок Ð’Ñех Рабочих СÑылок и Ð
i Övrigt om odling
[Idag kl. 08:54]

Зеркало Сайта Kraken Даркнет ; Рекомендации Ð”Ð»Ñ Ð’Ñ…Ð¾Ð´Ð° на К
i Fröodling
[Idag kl. 08:53]

СÑылка Ðа Сайт Kraken Онион ; Рекомендации Ð”Ð»Ñ Ð’Ñ…Ð¾Ð´Ð° на КРÐ
i Spannmål och foder
[Idag kl. 08:53]

Зеркало Сайта Кракен Онион ; Ðктуальные ССЫЛКИ ИЮÐЬ 2025:
i Inomhusodling
[Idag kl. 08:52]

СÑылка Ðа Сайт Кракен Даркнет ; Рекомендации Ð”Ð»Ñ Ð’Ñ…Ð¾Ð´Ð°
i Växthusodling
[Idag kl. 08:51]

СÑылка Ðа Сайт Кракен Даркнет ; Ð’Ñе ÐКТУÐЛЬÐЫЕ ССЫЛКИ, Ð
i Grönsaker
[Idag kl. 08:51]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser