Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69560 gånger)

hånung

• Gäst
SV: Foder förr och nu
« Svar #580 skrivet: 08 aug-13 kl 09:49 »
Naturligt för höns är att äta olika småkryp, det vore intressant att veta hur många höns och grisar som äts upp om djuren lever fritt, jag har ingen aning?
Äter vildsvin upp alla döda grisar?
Äter vilda hönsfåglar upp de som dör i flocken?
Dom gör det i vart fall i hönserierna och på gris farmarna när till fälle ges  det har ja set med egna ögon

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #581 skrivet: 08 aug-13 kl 09:52 »
Och hundar äter choklad som dom kan dö av...

Och människan sätter upp noterna som naturen skall spela efter.   ::)

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Charlotte

• -
« Svar #582 skrivet: 08 aug-13 kl 09:54 »
Och människan sätter upp noterna som naturen skall spela efter.   ::)
Vet du om vilda fåglar äter upp varandra?
Jag vet det som sagt inte...
Har inte hittat någon information om att vilda hönsfåglar i Sverige gör det i alla fall.
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 10:02 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #583 skrivet: 08 aug-13 kl 09:58 »
 Och hönsa farmarna ja känner säger att ända upp på 10% dör i besättningen  så dom hinner inte se och plocka undan allt på långa vägar .

Charlotte

• -
« Svar #584 skrivet: 08 aug-13 kl 10:03 »
Dom gör det i vart fall i hönserierna och på gris farmarna när till fälle ges  det har ja set med egna ögon
Och där lever dom naturligt ???
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #585 skrivet: 08 aug-13 kl 10:07 »
Att grisar och höns äter det de kommer över är väl inget nytt. Att vi i en tätbefolkad värld måste ha regler som minskar smittspridning är heller inget konstigt. Men att vi blir olagliga om vi ger husbehovshönsen matresterna från vårt eget kök samtidigt som det är lagligt att importera tvivelaktig mat och utfodra befolkningen med, det är galet upp åt väggarna.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #586 skrivet: 08 aug-13 kl 10:14 »
Att grisar och höns äter det de kommer över är väl inget nytt. Att vi i en tätbefolkad värld måste ha regler som minskar smittspridning är heller inget konstigt. Men att vi blir olagliga om vi ger husbehovshönsen matresterna från vårt eget kök samtidigt som det är lagligt att importera tvivelaktig mat och utfodra befolkningen med, det är galet upp åt väggarna.

Kan ju bero på att det sägs vara större legala krav på foder än livsmedel!?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #587 skrivet: 08 aug-13 kl 10:18 »
jag tycker det är värre att äta ägg som kommer från hönor som har ätit upp andra hönor än lite älg biff som blev över från gårdagens kvällsmat

hånung

• Gäst
« Svar #588 skrivet: 08 aug-13 kl 10:20 »
Och där lever dom naturligt ???
Har ja på ståt det ?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #589 skrivet: 08 aug-13 kl 10:26 »

Det är precis vad jag funderar över oxå.

Vet du om vilda fåglar äter upp varandra?
Jag vet det som sagt inte...
Har inte hittat någon information om att vilda hönsfåglar i Sverige gör det i alla fall.

Titta på näbben, perfekt att slå in i ett mysigt köttstycke dra loss en liten bit. Precis som sina förfäder många tusentals år tillbaka.
Jag minns från innan lagändringen så var självhushållar hönorna överlyckliga om dom fick en laddning närapå renrensade kottlettben.  Och jag åt både ägg och hönor. 
Och Jag kan inte se att jag blivit skadad av det eller berättar inte myndigheterna inte om evt skador vi alla drabbats av?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #590 skrivet: 08 aug-13 kl 10:31 »

Det kanske är ett symptom på att de trängs ihop och på att de är stressade , inte på att de är hungriga eller det är naturligt för dem ??

Och råttor som lever på soptippar är inte hälsosamma att äta även om man på vissa håll i världen äter råttor . De bär på bakterier som kan vara dödliga .

hånung

• Gäst
« Svar #591 skrivet: 08 aug-13 kl 10:42 »
Det kanske är ett symptom på att de trängs ihop och på att de är stressade , inte på att de är hungriga eller det är naturligt för dem ??

Och råttor som lever på soptippar är inte hälsosamma att äta även om man på vissa håll i världen äter råttor . De bär på bakterier som kan vara dödliga .
Ingen aning hur det är med det .Men inte vill ja att mina höns ska ha det så i vart fall. Tur att man inte bor viden soptipp då eller bor i ett sådant land .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #592 skrivet: 08 aug-13 kl 11:12 »
Ingen aning hur det är med det .Men inte vill ja att mina höns ska ha det så i vart fall. Tur att man inte bor viden soptipp då eller bor i ett sådant land .

Ja, eller köper kött därifrån. Tänk på Pangasius, hajmalen, som föds upp i kassar i Mekongdeltat. Den har blivit populär i Europa och USA. Vietnamesernas hämnd för miljöförstöringen under kriget.

Existens

• Gäst
« Svar #593 skrivet: 08 aug-13 kl 11:22 »

Efterlysningar om antibiotika svart har jag helt missat....Jag menar på att himlen ramlar inte ner för det om någon slamsa skulle följa med...Det får man ta... Inte speciellt vettigt att kladda ihop ett hastverk som inte förstås av dom flesta inte ens byråkraterna verkar kunna det...Var väl bse paniken som gjorde att allt skrevs ner i en hast....

De flesta häri tråden tycks ju dock ha förstått själva reglerna nu. Med vissa undantag då.

Existens

• Gäst
« Svar #594 skrivet: 08 aug-13 kl 11:25 »
  Och jag åt både ägg och hönor. 
Och Jag kan inte se att jag blivit skadad av det eller berättar inte myndigheterna inte om evt skador vi alla drabbats av?

Men sådär kan man ju säga om precis allt som har med risker att göra.. *jag gjorde så och det hände inget*
Jag har kanske av misstag kört mot rött ljus 2 ggr i mitt liv, och det hände inget. Men gör jag det konsekvent så lär ju risken öka att det händer nåt.

Maria C S

• Småland
« Svar #595 skrivet: 08 aug-13 kl 12:57 »

Stress är inkörsporten till diverse sjukdomar.
Täta djur bestånd ger ökat parasit tryck och mindre harmoni.
BRIST ger även det stress då kroppen saknar något den behöver, för höns är det naturligt att äta diverse animaliska proteiner.

Sannolikheten att dom naturligt skulle springa på självdöda kor å grisar är väl inte så stor.
Men om man anser att den typen av animaliska proteiner medför risker så ska ju andra alternativ ses över.
Ett djur som naturligt äter animaliska proteiner ska självklart få det när den lever i människans omsorg, allt annat är orimligt.

Förutom maskar och insekter så tar höns småfåglar och kräldjur och små gnagare.

Jag skulle ha endel förståelse för om importerade mat produkter inte ska ges då det medför risker, men det innefattar grönsaker med i så fall.

Salmonella till exempel som även kan finnas och komma med frön.

http://smi.se/nyhetsarkiv/2013/sallad-kan-ha-orsakat-salmonellautbrott/

Tuppen har en mus  :)

Chicken teaches Cat how to catch a Mouse!

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Existens

• Gäst
« Svar #596 skrivet: 08 aug-13 kl 13:51 »

BRIST ger även det stress då kroppen saknar något den behöver, för höns är det naturligt att äta diverse animaliska proteiner.

Ett djur som naturligt äter animaliska proteiner ska självklart få det när den lever i människans omsorg, allt annat är orimligt.

Nu måste du faktiskt förklara vad det blir för brist hos höns som får sitt proteinbehov tillgodosett med enbart vegetabilier?

Vad är det enligt dig som inte finns i t.ex sojaprotein, som finns i kött?

Mina 'hårt drivna hybrider* är inne på sitt fjärde år nu och mår alldeles utmärkt på bara vegetabilier. Värper 85-95% . Fina i fjädrarna och runda.

Alla höns i större ekologiska besättningar då? Som mår utmärkt utan kött?

Så vad är det för brist du försöker påvisa?

Jag tycker t.ex inte att hönsen på Båsbo ser speciellt dåliga ut:
http://www.ekoagg.se/?p=29703

När det gäller parasiter så skriver t.ex Krav själva så här om  utehöns:

Det är viktigt att erbjuda hönsen ett stressfritt liv, bra foder, rent stall och god tillsyn för att de ska hålla sig friska och ha det bra. Att leva sitt liv i bur innebär många nackdelar för hönan, men en fördel är att risken för besvärande tarmparasiter minskar när hönorna hålls avskilda från varandra. När hönsen går fritt måste man därför vara mycket noga med hygienen och kontrollera att hönorna mår bra. Det är också tillåtet att vaccinera hönsen mot de vanligaste sjukdomarna.
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 14:00 av Existens »

Maria C S

• Småland
« Svar #597 skrivet: 08 aug-13 kl 14:47 »
Nu måste du faktiskt förklara vad det blir för brist hos höns som får sitt proteinbehov tillgodosett med enbart vegetabilier?

Vad är det enligt dig som inte finns i t.ex sojaprotein, som finns i kött?

Jag tycker t.ex inte att hönsen på Båsbo ser speciellt dåliga ut:

Ja man behöver inte vara nån professor för att begripa att det är skillnad på proteiner å proteiner.

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

En annan anmärkning som gör att jag tycker att soja är FEL är att det skeppas runt jorden och bidrar till nerskitningen.
Foder ska vara lokal producerat och naturliga sojabönor odlas inte med stor framgång här vad jag vet.

Båsbo har utan tvekan en jättefin anläggning för höns. Men dom får ju så klart animlaiska proteiner då dom går ute å kraffsar i gräset å fångar flugor mm.

Djur trycket är högt så det blir problem i långa loppet.
Citerar deras sida:
Normalt värper hönorna i 14 månader, sedan är de inte produktiva mer. Hela besättningen byts ut av hygieniska skäl och stallet saneras.

Men dom får ett kort men bra höns liv. Helt okej.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

absolut

• Gäst
« Svar #598 skrivet: 08 aug-13 kl 15:07 »
Ja man behöver inte vara nån professor för att begripa att det är skillnad på proteiner å proteiner.

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

En annan anmärkning som gör att jag tycker att soja är FEL är att det skeppas runt jorden och bidrar till nerskitningen.
Foder ska vara lokal producerat och naturliga sojabönor odlas inte med stor framgång här vad jag vet.

Båsbo har utan tvekan en jättefin anläggning för höns. Men dom får ju så klart animlaiska proteiner då dom går ute å kraffsar i gräset å fångar flugor mm.

Djur trycket är högt så det blir problem i långa loppet.
Citerar deras sida:
Normalt värper hönorna i 14 månader, sedan är de inte produktiva mer. Hela besättningen byts ut av hygieniska skäl och stallet saneras.

Men dom får ett kort men bra höns liv. Helt okej.

hahahaha nej man behöver inte vara någon professor för att veta att soja har BÄTTRE sammansättning av protein än kött har, och appropå professor så är killen som skrivit din hemsida allt annat än det!

sidan handlar om 2 saker :

1 Mjölkersättning som är gjord på sojabönor som han inte anser vara bra för MÄNNISKOR

2 inkopierad fakta om Lektiner som alla bönor innehåller och som försvinner när de upphettas, men enligt honom är det ett växtgift som gör bönor olämpliga till föda  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

edit:

dessutom kommer din professors referenser från 80talet  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #599 skrivet: 08 aug-13 kl 15:48 »
Potatisprotein är ett alternativ till soja som kan produceras inom landet och har hög kvalite . Även nässlor och andra gröna växter innehåller metionin så det räcker åt hönsen .

Jag skulle ha en ko eller ett par getter och ge av deras mjölk , det är ju ett undantag för att få använda "hemmaproducerad" mjölk i utfodringen . Det uppväger bristerna . Köpemjölken kan ha hög halt av oönskade baketrier . Och är förbjuden .

Mat som är starkt saltad är giftigt för höns . 6-7 g salt  är dödlig dos för en höna . Så bitar av gravad lax som nån skrev eller svålen av den saltade julskinkan är inte bra oavsett om man tittar på vad som är lagligt att utfodra med eller inte .

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

Зеркало Сайта Кракен Даркнет ; Ðктуальные ССЫЛКИ ИЮÐЬ 2
i Fårraser & avel
[Idag kl. 09:02]

СÑылка Ðа Сайт Kraken Онион : Ðктуальные ССЫЛКИ ИЮÐЬ 2025: Сп
i Kaniner
[Idag kl. 09:02]

Зеркало Сайта Кракен Онион ; Ðктуальные ССЫЛКИ ИЮÐЬ 2025:
i Biodling
[Idag kl. 09:01]

Зеркало Сайта Kraken Онион ; Рекомендации Ð”Ð»Ñ Ð’Ñ…Ð¾Ð´Ð° на КРÐ
i Övriga fjäderfän
[Idag kl. 09:00]

СÑылка Ðа Сайт Kraken Онион ; Рекомендации Ð”Ð»Ñ Ð’Ñ…Ð¾Ð´Ð° на КРÐ
i Vaktlar

Зеркало Сайта Кракен Тор ; Ðктуальные ССЫЛКИ ИЮÐЬ 2025: СÐ
i Duvor

Зеркало Сайта Kraken Тор ; Ðктуальные ССЫЛКИ ИЮÐЬ 2025: СпиÑÐ
i Kalkoner
[Idag kl. 08:59]

СÑылка Ðа Сайт Kraken Онион : Рекомендации Ð”Ð»Ñ Ð’Ñ…Ð¾Ð´Ð° на КРÐ
i Gäss
[Idag kl. 08:59]

Зеркало Сайта Kraken Даркнет : Ð’Ñе ÐКТУÐЛЬÐЫЕ ССЫЛКИ, ЗЕРК
i Ankor och myskankor
[Idag kl. 08:58]

Зеркало Сайта Кракен Даркнет : Ð’Ñе ÐКТУÐЛЬÐЫЕ ССЫЛКИ, З
i Ankor och myskankor
[Idag kl. 08:58]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser