Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69279 gånger)

Existens

• Gäst
SV: Foder förr och nu
« Svar #400 skrivet: 04 aug-13 kl 15:23 »
Solidaritet???   Jojo det kom från rätt person.   
När man i debatten försöker förlöjliga och raka ner på de som har en annan mening i stället för att bemöda sig om att informera, utbilda och vinna över dennes tankar i den "rätta" riktningen.

Jag har tex inte sett något i denna debatten som förklarar de frågor som jag funderar över.
Hur kan kött avsett för humankonsumtion som man värmebehandlar på rätt sätt vara en risk för smittspridning?
Äter vi smittade produkter?

Se där ja.. nu vaknade ni till liv igen  :)

Jag har för länge sen gett upp tanken att nån i en här tråden skulle vara mottaglig för information och att tänka om. Men kanske nån som bara läser den har fått tänka till lite, och då är ju mycket vunnet.

Vad gäller om du äter smittade produkter så kan det ju mycket väl vara så ja.  Svinpest t.ex finns i vår närhet och smittar inte dig, men då grisar i detta fallet.

Och visst kan man säga att det är ok om man värmebehandlar maten på rätt sätt, men en lag kan inte utformas på det sättet.  När folk kan lämna barn och hundar i en bil i solen sommartid utan att fatta att det kan bli farligt, så har man ju inga illusioner om att dom skulle kunna värmebehandla foder på rätt sätt.
En lag kan inte ha 756 tillägg där de olika förutsättningarna räknas upp.

Så, nu har jag svarat på dina frågor. Nu får du svara på på vilket sätt protein från GMO-soja inte är naturligt.

Existens

• Gäst
« Svar #401 skrivet: 04 aug-13 kl 15:28 »
Nu är du där igen...hobbyfolk som bryter mot regler...Sanningen är väl att hobbyuppfödare är dom seriösaste..

Jag önskar det vore så, men efter att ha läst här i så många år så kan jag inte tycka det.

Hur många har inte debatterna varit om att tvätta ägg? och alltid med samma utgångspunkt: * det kan väl inte gälla mig*?!

Hur ofta har inte frågan om ekologiska produkter kommit upp?. Alltid samma sak där: * jag vet väl bäst om mina produkter är ekologiska och skiter i Krav. Det är bara en fånig stämpel*!

Åsså denna tråden här då, där det ständigt uppmanas till civil olydnad istället för att följa 'orimliga regler'

Sorry.. men jag kan inte se det som speciellt seriöst.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #402 skrivet: 04 aug-13 kl 15:30 »
Halte, Hur stora &många traktorer hade dom? Eller lokomotiv? Andra dyra lexaker s.s. stadsjeep för halv mille? Hur många lexaxhästar?

Citera
Och visst kan man säga att det är ok om man värmebehandlar maten på rätt sätt, men en lag kan inte utformas på det sättet.  När folk kan lämna barn och hundar i en bil i solen sommartid utan att fatta att det kan bli farligt, så har man ju inga illusioner om att dom skulle kunna värmebehandla foder på rätt sätt.
Kan hålla med dig där, det är folks oförstånd som ställer till det på den nivån också, som med genmodifiering. Tänk bara "blodig biff" eller "rökarom". Det är varken lämpligt för folk eller fä.

Proteinet må vara protein, kanske. Det är genmodifieringen i sig som är styggelsen.
« Senast ändrad: 04 aug-13 kl 15:38 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #403 skrivet: 04 aug-13 kl 15:33 »
Se där ja.. nu vaknade ni till liv igen  :)

Jag har för länge sen gett upp tanken att nån i en här tråden skulle vara mottaglig för information och att tänka om. Men kanske nån som bara läser den har fått tänka till lite, och då är ju mycket vunnet.

Vad gäller om du äter smittade produkter så kan det ju mycket väl vara så ja.  Svinpest t.ex finns i vår närhet och smittar inte dig, men då grisar i detta fallet.

En lag kan inte ha 756 tillägg där de olika förutsättningarna räknas upp.

Så, nu har jag svarat på dina frågor. Nu får du svara på på vilket sätt protein från GMO-soja inte är naturligt.

Varför kan inte det finnas flera tillägg till en lag?

Tänker inte ge mig in i GMO diskutionen då jag anser GMO grödor vara satans försök att ödelägga världen.  Och det lyckas så bra.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Existens

• Gäst
« Svar #404 skrivet: 04 aug-13 kl 15:40 »
Du är lika dryg fortfarande som i ditt första inlägg . Du vägrar ta till dig hur andra ser på saken så istället så vill du bara racka ner och förlöjliga istället för att mot bevisas sak fråga .

Ja, det kom ju från en som är känd för att ta till sig andra synpunkter... Även om vi förklarar en sak 17 gånger så vill du ju ha förtydliganden.

Så nej, Du får köra på på ditt sätt helt enkelt.

Existens

• Gäst
« Svar #405 skrivet: 04 aug-13 kl 15:47 »
Så här ser det ut på annat håll , men samma regler där som här .

http://www.agriculture.gov.ie/media/migration/animalhealthwelfare/diseasecontrols/FoodWasteTrade040313.pdf

Ser ut som dom har rätt stränga straff...

A person found guilty of such an
offence is liable to a fine of €250,000
or 3 years in prison or bot
h.

Existens

• Gäst
« Svar #406 skrivet: 04 aug-13 kl 15:50 »
Varför kan inte det finnas flera tillägg till en lag?

Tänker inte ge mig in i GMO diskutionen då jag anser GMO grödor vara satans försök att ödelägga världen.  Och det lyckas så bra.   

Varje tillägg ger utrymme för tolkningar allt längre bort från tanken med lagen.

Ok med GMO,n.  Fint att du erkänner att du hade fel när du menade att protein från GMO-soja inte är naturligt.  Utan att det i så fall är sojan som är onaturlig, vilket jag ju till viss del kan hålla med om.

Skogsvilde

• -
« Svar #407 skrivet: 04 aug-13 kl 15:55 »
Ser ut som dom har rätt stränga straff...

A person found guilty of such an
offence is liable to a fine of €250,000
or 3 years in prison or bot
h.

Dubbelbestraffning som är ett brott i sig..    ;D

Varje tillägg ger utrymme för tolkningar allt längre bort från tanken med lagen.

Ok med GMO,n.  Fint att du erkänner att du hade fel när du menade att protein från GMO-soja inte är naturligt.  Utan att det i så fall är sojan som är onaturlig, vilket jag ju till viss del kan hålla med om.

Du lägger ord i min mun! Vänligen sluta med det. 
Men inte nödvändigtvis.

hånung

• Gäst
« Svar #408 skrivet: 04 aug-13 kl 15:56 »
Ja, det kom ju från en som är känd för att ta till sig andra synpunkter... Även om vi förklarar en sak 17 gånger så vill du ju ha förtydliganden.

Så nej, Du får köra på på ditt sätt helt enkelt.
Ja tills motsatsen är bevisad  för ni svänger  bara meden masa or istället för att bevisa motsatsen sakligt .  Du har fort farande inte besvara dessa frågor .Hur många spar kvitto som inte får dra av tror du ? Det må va hänt men spridningen blir ju tusen gånger  större hos en foder producent  än hos den lilla hobby hönsägaren . Sen så har du ju sagt att köp svenskt så är ju risken betydligt mindre  . Så ja tolkar det som det går på ett ut  om ja får salmonella så vet ja ju det . Då tar man väl bort sina höns  i alla fall hade ja gjort det . Dess utom så kör ni med länkar som är oöversatta  bara för att försöka va överlägsna andra debattörer .

Existens

• Gäst
« Svar #409 skrivet: 04 aug-13 kl 16:02 »
Ja tills motsatsen är bevisad  för ni svänger  bara meden masa or istället för att bevisa motsatsen sakligt .  Du har fort farande inte besvara dessa frågor .Hur många spar kvitto som inte får dra av tror du ?
Inte vet jag, men sparar man inte kvitton så kan man ju inte visa var man skaffar foder.
 Det må va hänt men spridningen blir ju tusen gånger  större hos en foder producent  än hos den lilla hobby hönsägaren .
Visst, men den lille kanske inte ens uppfattar att han sprider smitta och kan hinna ställa till större skada.  Hellre ett stort utbrott som kan kontrolleras, än 1000 små okontrollerade, tycker jag.

Sen så har du ju sagt att köp svenskt så är ju risken betydligt mindre
Betydligt mindre, ja. .
Så ja tolkar det som det går på ett ut  om ja får salmonella så vet ja ju det .
Förstår inte hur du menar.

Då tar man väl bort sina höns  i alla fall hade ja gjort det .
Ja, det får man ju göra.

hånung

• Gäst
« Svar #410 skrivet: 04 aug-13 kl 16:08 »

Det är ju ett bra sätt att undkomma diskusen i saken bara för man inte spar på kvitto. Har du referenser på det  då du hittills inte kunna framlägga så mycket som ett enda fall av hobby höstägare med sitt egna foder har blivit smittade . Ja då går det på ett ut  om du påstår det att svenskt är säkrare  Om ja äter salmonellasmittat så lär ja ju veta det vilket kan ta en jävla tid om smittan sprids via foder tillverkare .
« Senast ändrad: 04 aug-13 kl 16:33 av håning »

hånung

• Gäst
« Svar #411 skrivet: 04 aug-13 kl 17:45 »
Visst förekommer det utbrott av salmonella, det är ju helt sant.  Dock är ju inte salmonella i livsmedel från sverige speciellt vanligt.

Den röda tråden i all livsmedelsverksamhet i sverige heter spårbarhet.

När du köper foder från en registrerad foderföretagare så sparar du följesedeln där det står batch-nummer och allting om just det foderpartiet.
Foderföretagaren å sin sida har att spara alla dokument från det som kommer in till hans anläggning.
Det här är regler som de allra flesta följer. Och om det skulle vara så att det visar sig att ens höns har salmonella, så kan man genom dokumenten direkt följa kedjan bakåt och luska ut varifrån smittan kommer.
Därför blir utbrott i sverige kortvariga och med begränsade skador.

Foderföretagare enligt Sjv

Alla som hanterar foder till livsmedelsproducerande djur, inklusive hästar, är foderföretagare och ska anmäla sitt företag till Jordbruksverket. Även importörer och tillverkare av foder till sällskapsdjur och andra icke livsmedelsproducerande djur ska anmäla sitt företag. Här finns en e-tjänst där du hittar alla registrerade foderföretag.

Därför faller alla resonemang om att köpa kött som livsmedel från Ica och ge till sina höns. Ica är ingen foderföretagare och du skulle därmed aktivt sabotera spårbarheten.
OM du får salmonella och jordbruksverket kommer ut för att gå igenom dina papper, så duger det inte att visa upp ett Ica-kvitto på 100 kg korv.

Har du däremot följt reglerna så kan du plocka fram om inte annat så åtminstone en fodersäck och visa upp.
Med dit inlägg så påvisar du att du inget fattat. Efter som foder tillverkaren kan sprida sin sjukdom över halva Sverige  med sitt foder   så håller inte ditt resonemang hur många tror du en hobby hönsägare  kan smitta  i förhållande till dessa foderframställare som kan sprida sjuk domar över hela Sverige  så ja vill på stå att din argumentation faller där . Efter som en å samma foder tillverkare  har sådan spridnings kapacitet i förhållande  till en hobby hönsägare.

Existens

• Gäst
« Svar #412 skrivet: 04 aug-13 kl 18:01 »
Med dit inlägg så påvisar du att du inget fattat. Efter som foder tillverkaren kan sprida sin sjukdom över halva Sverige  med sitt foder   så håller inte ditt resonemang hur många tror du en hobby hönsägare  kan smitta  i förhållande till dessa foderframställare som kan sprida sjuk domar över hela Sverige  så ja vill på stå att din argumentation faller där . Efter som en å samma foder tillverkare  har sådan spridnings kapacitet i förhållande  till en hobby hönsägare.

Jag har redan förklarat för dig vad jag anser, så det är inte meningsfullt att göra det 15 gånger till, eftersom du ändå är så inkörd i dina tankar.

Du tycker inte jag fattat nåt, och jag tycker inte du verkar fatta nåt.

Så, då får det vara så.

Skogsvilde

• -
« Svar #413 skrivet: 04 aug-13 kl 18:15 »
Det stora problemet är att lagstiftningen inte är differentierad, utan riktar sig framförallt mot storföretagandet, mindre företagen och självhushållare får exact samma krav och tjänstemannakostnad.

Det innebär att en liten producent slås ut pga att kostnaden för tex tester, tjänstemannabesök utgör en alldeles för stor procent av omsättningen. 

Men inte nödvändigtvis.

Maria C S

• Småland
« Svar #414 skrivet: 04 aug-13 kl 18:41 »
Sjukdommar hos djur beror oftast på stress och stora enheter med samma djurslag där parasiterna kan få bra fäste.
Jag känner inte till någon som fått sjuka djur av fodret varken eget eller köpt så den risken får nog ses som minimal.

Storskalig djurhållning har sina egna problem oavsett om det är eko eller ej.
Dessa djur är extremt känsliga för förändringar och har svagt immunförsvar.
Om vi återgår till animaliska proteiner som är naturligt för höns att äta så är det ju stor skillnad på vad djuren äter om man vill att dom ska leva ett gott liv i 15 år eller om dom bara behöver "överleva" 2-3 år.
Broiler överlever säkert till slakt, men en annan sak att fundera på är ju om dessa djur (hönsen)är svagare på grund av fel fodring och därför har brister så dom inte håller längre.
Och är det samma sak med broilers?
Jag ifrågasätter om dom duger som människoföda, kanske får vi brister av att äta försvagade djur.
Det som saknas hos djuren kan vi inte heller få i oss via maten genom att äta dessa djur.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Broberg

• Gäst
« Svar #415 skrivet: 04 aug-13 kl 19:26 »
Jag ifrågasätter om dom duger som människoföda, kanske får vi brister av att äta försvagade djur.

Nej, det gör de inte.

Charlotte

• -
« Svar #416 skrivet: 04 aug-13 kl 19:36 »
  Om jag skulle vilja ge mina höns eget animaliskt protein skulle jag anlägga ett par maskkomposter åt dom...
 Det är förmodligen mer naturligt än att slänga åt dom köttfärssås och köttben.
Och det är när vi börjar ge saker som inte är naturligt till djuren som det går snett. Tänk på BSE.
Det är nog inte speciellt vanligt att höns fäller byten som gris och ko ;)
Dessutom får man ju fin odlingsjord :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Broberg

• Gäst
« Svar #417 skrivet: 04 aug-13 kl 19:37 »
Verkar kass ur självhushållarsynpunkt, att föda upp, eller köpa djur, för att fora höns med dem.
Hela grejen med självhushållarhöns är ju att de är billiga i drift. Hittar det mesta själv. Och om de vill ha larver, sniglar och döa möss, får de tusan hitta det själv.

Och det gör de.

Brahmakochin

• -
« Svar #418 skrivet: 04 aug-13 kl 20:11 »
Svenska grönsaker till  hönsen eller ej...ibland händer saker i butikerna/leverantörerna som vi inte har en aning om och man tror man är säker. Så nej, att vara redig och påstå att man bara ger "svenska" produkter kanske inte alltid hjälper :/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17241503.ab

hånung

• Gäst
« Svar #419 skrivet: 04 aug-13 kl 20:13 »
Jag har redan förklarat för dig vad jag anser, så det är inte meningsfullt att göra det 15 gånger till, eftersom du ändå är så inkörd i dina tankar.

Du tycker inte jag fattat nåt, och jag tycker inte du verkar fatta nåt.

Så, då får det vara så.
Nä du fattar nada då du bar vill se till det storskaliga   förinte en endast e gång har någon kunna påvisa utbrott av sjukdom på höns för  hobby hönsägare som inte använder sig av köpe pellet för sina höns   utan du och andra bara vill svamlarut  i det stora anmäla  utan att på vis  det minsta .Då det alltid mig veterligen sker sjukdomar hos det storskaliga   inte hos hobby hönsägaren  se kan du ju svamla runt hur du vill det säger ingett ändå .

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser