Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69318 gånger)

hånung

• Gäst
SV: Foder förr och nu
« Svar #380 skrivet: 04 aug-13 kl 13:06 »
Nej jag skulle inte ge importerade grönsaker till hönsen, nej.
Svenska produkter kan vi ju oftast ge eftersom vi har seriösa bönder som tar regler på allvar och följer dom.
Den tiden är väl dock snart förbi när den allmänna tanklösheten breder ut sig med hobbyodlare som skiter i allt vad regler heter, i spetsen.
Man kan ju inte köpa något av er häller då det finns risker ned salmonella och  anda bakterier  samma elände är det ju med  foder tillverkarna  där visar sig ju ut brott med jämna mellan rum  . Så hur vi än gör så har vi röva bak omanska köpa något.

hånung

• Gäst
« Svar #381 skrivet: 04 aug-13 kl 13:08 »
Nja.. men nu tycker jag det här är väldigt intressant eftersom vi har två divergerande åsikter om huruvida protein i GMO-soja är naturligt eller ej.

TiB skriver först att det inte är naturligt, varpå den allkunnige Vilden utvecklar det med en komplicerad förklaring.
TiB tar därefter strax tillbaks sitt uttalande och medger att proteinet är precis lika naturligt som annat protein.

Nu väntar man ju onekligen spänt på Vildens utvecklande svar.
Jaha det var ju en snabb svängning i alla fall av dig  ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #382 skrivet: 04 aug-13 kl 13:12 »
Aha!  Så GMO-grejen med soja förändrar proteinet i sojan då menar du?  I kombination med vad?

Berätta mer!!  Jag är idel öra!
Nej, det förändrar inte proteinet, kanske. Men jag befarar att det förändrar en hel del annat och ingen har kunnat besvärja motsatsen än. Eller att vissa importerade grönsaker p g a männschans inblandning blivit otjänliga som hönsföda........eller svenska.

För övrigt är jag inte upprörd över att ni tugglat denhär tråden i flera dar. Jag är fascinerad!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens

• Gäst
« Svar #383 skrivet: 04 aug-13 kl 13:18 »
Man kan ju inte köpa något av er häller då det finns risker ned salmonella och  anda bakterier  samma elände är det ju med  foder tillverkarna  där visar sig ju ut brott med jämna mellan rum  . Så hur vi än gör så har vi röva bak omanska köpa något.

Visst förekommer det utbrott av salmonella, det är ju helt sant.  Dock är ju inte salmonella i livsmedel från sverige speciellt vanligt.

Den röda tråden i all livsmedelsverksamhet i sverige heter spårbarhet.

När du köper foder från en registrerad foderföretagare så sparar du följesedeln där det står batch-nummer och allting om just det foderpartiet.
Foderföretagaren å sin sida har att spara alla dokument från det som kommer in till hans anläggning.
Det här är regler som de allra flesta följer. Och om det skulle vara så att det visar sig att ens höns har salmonella, så kan man genom dokumenten direkt följa kedjan bakåt och luska ut varifrån smittan kommer.
Därför blir utbrott i sverige kortvariga och med begränsade skador.

Foderföretagare enligt Sjv

Alla som hanterar foder till livsmedelsproducerande djur, inklusive hästar, är foderföretagare och ska anmäla sitt företag till Jordbruksverket. Även importörer och tillverkare av foder till sällskapsdjur och andra icke livsmedelsproducerande djur ska anmäla sitt företag. Här finns en e-tjänst där du hittar alla registrerade foderföretag.

Därför faller alla resonemang om att köpa kött som livsmedel från Ica och ge till sina höns. Ica är ingen foderföretagare och du skulle därmed aktivt sabotera spårbarheten.
OM du får salmonella och jordbruksverket kommer ut för att gå igenom dina papper, så duger det inte att visa upp ett Ica-kvitto på 100 kg korv.

Har du däremot följt reglerna så kan du plocka fram om inte annat så åtminstone en fodersäck och visa upp.

hånung

• Gäst
« Svar #384 skrivet: 04 aug-13 kl 13:33 »
Visst förekommer det utbrott av salmonella, det är ju helt sant.  Dock är ju inte salmonella i livsmedel från sverige speciellt vanligt.

Den röda tråden i all livsmedelsverksamhet i sverige heter spårbarhet.

När du köper foder från en registrerad foderföretagare så sparar du följesedeln där det står batch-nummer och allting om just det foderpartiet.
Foderföretagaren å sin sida har att spara alla dokument från det som kommer in till hans anläggning.
Det här är regler som de allra flesta följer. Och om det skulle vara så att det visar sig att ens höns har salmonella, så kan man genom dokumenten direkt följa kedjan bakåt och luska ut varifrån smittan kommer.
Därför blir utbrott i sverige kortvariga och med begränsade skador.

Foderföretagare enligt Sjv

Alla som hanterar foder till livsmedelsproducerande djur, inklusive hästar, är foderföretagare och ska anmäla sitt företag till Jordbruksverket. Även importörer och tillverkare av foder till sällskapsdjur och andra icke livsmedelsproducerande djur ska anmäla sitt företag. Här finns en e-tjänst där du hittar alla registrerade foderföretag.

Därför faller alla resonemang om att köpa kött som livsmedel från Ica och ge till sina höns. Ica är ingen foderföretagare och du skulle därmed aktivt sabotera spårbarheten.
OM du får salmonella och jordbruksverket kommer ut för att gå igenom dina papper, så duger det inte att visa upp ett Ica-kvitto på 100 kg korv.

Har du däremot följt reglerna så kan du plocka fram om inte annat så åtminstone en fodersäck och visa upp.
  Hur många spar kvitto som inte får dra av tror du ? Det må va hänt men spridningen blir ju tusen gånger  större hos en foder producent  än hos den lilla hobby hönsägaren . Sen så har du ju sagt att köp svenskt så är ju risken betydligt mindre  . Så ja tolkar det som det går på ett ut  om ja får salmonella så vet ja ju det . Då tar man väl bort sina höns  i alla fall hade ja gjort det .

Tännlappen

• -
« Svar #385 skrivet: 04 aug-13 kl 13:40 »
Nej jag skulle inte ge importerade grönsaker till hönsen, nej.
Svenska produkter kan vi ju oftast ge eftersom vi har seriösa bönder som tar regler på allvar och följer dom.
Den tiden är väl dock snart förbi när den allmänna tanklösheten breder ut sig med hobbyodlare som skiter i allt vad regler heter, i spetsen.

Bara noterar att det du skriver inte är sant...Här har till och med hobbyfolk ringt och mejlat till jbv.själv ringt...fått klartecken ....hobbyhöns är inte samma sak som produktionsdjur...reglerna gäller inte hobbyhöns....Fastän man ringt eller en del mejlat så gäller det inte ändå...Måste vara en riktig jbv -are ..dom som är där nu är inte riktiga jbv-are... ???

Existens

• Gäst
« Svar #386 skrivet: 04 aug-13 kl 13:49 »
Bara noterar att det du skriver inte är sant...Här har till och med hobbyfolk ringt och mejlat till jbv.själv ringt...fått klartecken ....hobbyhöns är inte samma sak som produktionsdjur...reglerna gäller inte hobbyhöns....Fastän man ringt eller en del mejlat så gäller det inte ändå...Måste vara en riktig jbv -are ..dom som är där nu är inte riktiga jbv-are... ???

Varken du eller den andra vill ju uppge med vem ni talat/ mailat med på Sjv, så dom uppgifterna är ju noll och intet värda.  Det är skillnad med ett skriftligt besked som man som djurhållare kan kopiera och visa upp vid en kontroll.

TS har ju mailat, påstås det, men vill inte 'hänga ut en tjänsteman till gamar'.. Vet inte vad det är som är så farligt.. tror hon vi skulle sätta eld på personens hus och massakrera dennes petunior eller vad?

Tännlappen

• -
« Svar #387 skrivet: 04 aug-13 kl 14:02 »
Varken du eller den andra vill ju uppge med vem ni talat/ mailat med på Sjv, så dom uppgifterna är ju noll och intet värda.  Det är skillnad med ett skriftligt besked som man som djurhållare kan kopiera och visa upp vid en kontroll.

TS har ju mailat, påstås det, men vill inte 'hänga ut en tjänsteman till gamar'.. Vet inte vad det är som är så farligt.. tror hon vi skulle sätta eld på personens hus och massakrera dennes petunior eller vad?

Du har rätt i det med uppgifternas värde...Är det en viktig sak ska man själv kolla inte förlita sig på vad som sägs på ett forum...Talar jag för mig själv så har jag kollat upp saken, vad som gäller och är nöjd för egen del... Jag har förståelse för Ts beslut eftersom stämningen stundom är nästan hatisk här från dom som har "produktionsdjur" köttätande boskap...Bara hoppas dom lättar på sitt lilla hjärta för någon "riktig" jbv-are berättar om sina köttätande klövdjur....Undrar om tvångströjan får en nytändning,tillverkning som kanske räddar landsbygden... :o

Existens

• Gäst
« Svar #388 skrivet: 04 aug-13 kl 14:06 »
Tja, jag ser ju inte direkt hur obstinata hobbyodlare som bryter mot regler för landsbygden framåt heller iofs.  Det är ju mest för att se till sitt eget, utan nåt som helst solidariskt tänkande.

De som för landsbygden framåt är de som startar företag och skapar jobb, och följer de regler som finns.
Konstigt nog är det rätt sällan som man hör just regler som nånting som stoppar företagande.
Gnället kommer mest från dom som aldrig avser starta nåt alls.

Tännlappen

• -
« Svar #389 skrivet: 04 aug-13 kl 14:22 »
Tja, jag ser ju inte direkt hur obstinata hobbyodlare som bryter mot regler för landsbygden framåt heller iofs.  Det är ju mest för att se till sitt eget, utan nåt som helst solidariskt tänkande.

De som för landsbygden framåt är de som startar företag och skapar jobb, och följer de regler som finns.
Konstigt nog är det rätt sällan som man hör just regler som nånting som stoppar företagande.

Nu är du där igen...hobbyfolk som bryter mot regler...Sanningen är väl att hobbyuppfödare är dom seriösaste...Dom som utnyttjar djur för den ringaste ettöring är dom värsta syndarna...byggnader med kadaver och plågade djur..Djur är inte ens djur utan en produktionsvara...

hånung

• Gäst
« Svar #390 skrivet: 04 aug-13 kl 14:23 »

Nu tog du väl ändå i från  tårna du siter här  prisar  foder  tillverkare  som då och då ger utbrott av diverse sjukdomar  Inte en en enda jäva gång har ni påvisat att det kommer i från någon hobby hönsägare  där vederbörande har tillverkat sitt egna foder  där salmonella å annan skit har uppkommit . Det är både sanslöst och svinaktigt av er att påstå något som inte är vederlagt.

hånung

• Gäst
« Svar #391 skrivet: 04 aug-13 kl 14:27 »
Efter som ja bott granne med höns producent  så vet ja att höns som dör pickar dom i sig  om ja inte miss minner mig så rör det sig ända upp på 10 % av hönsen som  har i hönserierna som dör .  Va fan säger det ? för inte plockas dom upp  det hinns aldrig fören dom är uppätna .
« Senast ändrad: 04 aug-13 kl 14:33 av håning »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #392 skrivet: 04 aug-13 kl 14:40 »

Solidaritet???   Jojo det kom från rätt person.   
När man i debatten försöker förlöjliga och raka ner på de som har en annan mening i stället för att bemöda sig om att informera, utbilda och vinna över dennes tankar i den "rätta" riktningen.
Idag är det så mycket svårare än för bara 50 år sedan med det informationssamhälle vi lever i där alla kan skaffa sig kunskaper, svårigheten är att skaffa sig de rätta kunskaperna då missdådare i alla riktningar sprider felaktiga kunskaper.
Jag har tex inte sett något i denna debatten som förklarar de frågor som jag funderar över.
Hur kan kött avsett för humankonsumtion som man värmebehandlar på rätt sätt vara en risk för smittspridning?
Äter vi smittade produkter?

Men i stället så skall jag hålla truten och följa lagen. Jojo...   Men det är svårt att ha respekt för lagen om man inte förstår hur dom tänkt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #393 skrivet: 04 aug-13 kl 14:52 »
Japp... Och grisar dunkas i golvet som avlivning för det hinns inte att göra på något annat vis hos stora grisfarmare  ??? ...Sedan det här med foder...kan ju även tänkas att foderleverantörer lobbat hårt för sina produkter ibland innehållande luriga bakterier ...
Eller idisslare som inte passas hela tiden utan äter upp sin egen efterbörd. Kaniner äter upp möss som ko0mmer in i buren, de ska inte va där och äts de upp så ÄR de inte där längre.

Ungefär som baggen tänkte: Tackan ska inte ligga här och skräpa, äter jag upp henne så .....................  ;D
Hur ska en stor uppfödare hinna passa alla sina djur så de inte sätter i något som strider mot "reglerna" Och hur tusikken ska han hinna utbilda och informera alla om reglerna. Det blir förståss många jobb på landsbygden men inga bidrag förutom fas 3.

Tännlappen

• -
« Svar #394 skrivet: 04 aug-13 kl 15:07 »
 ;D ...livet är onekligen hårt i hagarna där dom köttätande baggarna äter upp sina tackor  ;D...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #395 skrivet: 04 aug-13 kl 15:11 »
;D ...livet är onekligen hårt i hagarna där dom köttätande baggarna äter upp sina tackor  ;D...

Om det ändå vatt en ekoxe............  ::)

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #396 skrivet: 04 aug-13 kl 15:12 »

hånung

• Gäst
« Svar #397 skrivet: 04 aug-13 kl 15:16 »
Så här ser det ut på annat håll , men samma regler där som här .

http://www.agriculture.gov.ie/media/migration/animalhealthwelfare/diseasecontrols/FoodWasteTrade040313.pdf
Klart som fan att du ska hänvisa till utrikiska sidor som vanligt  håll dig till svenska för jötapeter .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #398 skrivet: 04 aug-13 kl 15:19 »
Så här ser det ut på annat håll , men samma regler där som här .

http://www.agriculture.gov.ie/media/migration/animalhealthwelfare/diseasecontrols/FoodWasteTrade040313.pdf

Det har hänvisats till att det är EU-regler som styr det så det är föga förvånande att Irland har en liknande lagstiftning
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

• Gäst
« Svar #399 skrivet: 04 aug-13 kl 15:19 »

Med tanke på att Sverige har ett av världens lägsta nivåer för små-  och mellanstora gårdar så måste jag nog säga att det finns jäkligt mkt som stoppar företagande inom lantbruksnäringarna i detta land..

Hade en kille från Frankrike här på gården som hjälpte till någon månad.. Hans föräldrar hade en mjölkgprd i Normandie.. båda föräldrarna arbetadepå ggården och det var deras enda inkomstkälla.. 30 mjölkade kor hade de + rekrytering. . Och det var en ganska normalstor gård i deras trakter

Hur många sådana gårdar finns det överhuvudtaget i Sverige idag? Hur många av dem har två pers som har det som enda inkomstkälla?

Vi har samma EU-stöd som de,  så skillnaden måste ligga någon annan stans..

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare
doompunk, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser