Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69410 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Foder förr och nu
« Svar #360 skrivet: 04 aug-13 kl 12:24 »
Skulle tro att det är hobbyodlaren. I sverige har vi en unikt låg användning av antibiotika för att djuren är så friska.
Här på forumet däremot så efterlyses det ju hela tiden antibiotika om nån höna är lite krasslig. Och helst gamla hederliga sorter som inte finns att köpa längre.

Allt beror på hur man jämför...unikt låg kan ändå betyda hög användning om andra länder har hiskeligt hög användning ....

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #361 skrivet: 04 aug-13 kl 12:27 »
Antingså har du inge mer att argumentera med eller så vet du inge om hästar . Det går att vänja en häst att äta i stort vad i som hällst  till å med snus  det har ja sett med egna ögon hästar som skulle ha snus videt vist klockslag .

Det här med att hästarna på island och i norge har fått äta fisk i tider tycker jag hör till diskussionen då det frågas efter hur det var på farfars tid och varför det inte är tillåtet idag . Det som ni verkar ha så svårt för att förstå .
Så det är bara ett steg längre precis som charlott undrar om inte hennes kor får gnaga köttben .
Har för övrigt sett en bagge som åt på sin döda tacka . Så han åt tom kadaver  :o

Vi är så många fler på jorden nu och vi rör oss så mycket mera , transporter med mat går flera varv runt jordklotet . Det gör att det krävs en annan syn på maten nu än förr och att man tänker ett varv till .

Hur många trådar här finns det med hönsägare som är oroliga för att deras höns är sjuka och får rådet att lämna till obduktion ? Tror inte att dessa småflockar är friskare än de större besätningarnas höns . Men det borde ju SVA kunna besvara .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #362 skrivet: 04 aug-13 kl 12:28 »
Nämmenvaffaen........sitter ni här och gnager på regler fortfarande?!

Kan det va så förbannade svårt att tänka själv, va måttfull och använda sunt förnuft så att flera dar går åt till en helt vansinnig diskussion där ingen med säkerhet vet någonting. Ännu mindre kan erhålla adekvat kunskap, så att de ens kan hålla några höns förrän ett statligt verk öppnar igen efter sin semester.

Nu får ni faenimej passa era höns lite. Skulle de t ex. äta upp en mus bör de per omgående tagas å daga och brännas.
Möss brukar ha trikiner, inälvsmask och allehanda ohyra.
Gråsparvar har bergis inälvsmask.
Grod-djur har något gift i huden.
Maskar är mask och kan ha krupit genom vad som helst
Komposthögen är full med mögel
Ormar är ormar.
Gödselstacken är tättbefolkad med gödselmask.
I fabriksfoder är de naturliga proteinkällorna ersatta med protein från GMO-soja............

Slakta era besättningar och elda upp innan hela Riket besudlats med någon hemsk farsot.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tännlappen

• -
« Svar #363 skrivet: 04 aug-13 kl 12:32 »
Det här med att hästarna på island och i norge har fått äta fisk i tider tycker jag hör till diskussionen då det frågas efter hur det var på farfars tid och varför det inte är tillåtet idag . Det som ni verkar ha så svårt för att förstå .
Så det är bara ett steg längre precis som charlott undrar om inte hennes kor får gnaga köttben .
Har för övrigt sett en bagge som åt på sin döda tacka . Så han åt tom kadaver  :o

Vi är så många fler på jorden nu och vi rör oss så mycket mera , transporter med mat går flera varv runt jordklotet . Det gör att det krävs en annan syn på maten nu än förr och att man tänker ett varv till .

Hur många trådar här finns det med hönsägare som är oroliga för att deras höns är sjuka och får rådet att lämna till obduktion ? Tror inte att dessa småflockar är friskare än de större besätningarnas höns . Men det borde ju SVA kunna besvara .
....Berätta gärna för sjv det där med den köttätande baggen om du ringer...

hånung

• Gäst
« Svar #364 skrivet: 04 aug-13 kl 12:40 »

Ja om du vill diskutera nöd mat för djur så må det ju va hänt annars inte  efter som både hästar och kor är gräsätare i första hand  . Sen att vi påtvingar dom annat det till hör en annan tråd anser ja .  Ja det kan dom säkert  bara lite märkligt att ni inte  kan det  som har sådan koll ?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #365 skrivet: 04 aug-13 kl 12:43 »
....Berätta gärna för sjv det där med den köttätande baggen om du ringer...

Det var på 80-talet innan reglerna för att man inte fick utfodra med kött kom , så tror det är preskriberat nu .
Gubben som ägde dem är död sedan länge .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #366 skrivet: 04 aug-13 kl 12:44 »
Ja om du vill diskutera nöd mat för djur så må det ju va hänt annars inte  efter som både hästar och kor är gräsätare i första hand  . Sen att vi påtvingar dom annat det till hör en annan tråd anser ja .  Ja det kan dom säkert  bara lite märkligt att ni inte  kan det  som har sådan koll ?

Står ju att även idag så gillar islandshästen att äta fisk , och idag har vi väl ite sån hungersnöd på island för djuren ??

Och TS frågar ju om varför man inte kan utfodra som på farfars tid idag , och det är väl precis det de gör på island om de ger fisk till hästarna ??

hånung

• Gäst
« Svar #367 skrivet: 04 aug-13 kl 12:47 »
Står ju att även idag så gillar islandshästen att äta fisk , och idag har vi väl ite sån hungersnöd på island för djuren ??
Ja vist står det.  Men har man  en gång vant en häst så vill den gärna ha i fortsättningen när den fått smak.

Brahmakochin

• -
« Svar #368 skrivet: 04 aug-13 kl 12:49 »

Slakta era besättningar och elda upp innan hela Riket besudlats med någon hemsk farsot.

*Springer och hämtar yxan*

Men visst är det konstigt? Att det bara finns djur i det vilda med alla möjliga smittor och parasiter som hönsen äter bara hemma hos v i s s a av hobbybönderna? Och jag som äter deras ägg!! :o Och sen kanske jag springer till grannen och andas ut nåt, går på deras toa eller fan vet. Sen kanske grannen åker tåg genom Europa! Omg...Jordens undergång. Bara för att jag gav hönsen en bit kött från steken jag nyss åt...

Nä, nu ska jag  gå och äta matavfall. För det är gåååårdagens middag som ska bli till pizza idag :o

Tännlappen

• -
« Svar #369 skrivet: 04 aug-13 kl 12:49 »
Det var på 80-talet innan reglerna för att man inte fick utfodra med kött kom , så tror det är preskriberat nu .
Gubben som ägde dem är död sedan länge .
Spelar roll...finns baggar ännu...fråga om du måste ha munkorg eller kan få tillstånd att ha munkorg på baggarna så dom inte äter upp tackorna...

Existens

• Gäst
« Svar #370 skrivet: 04 aug-13 kl 12:51 »
Nämmenvaffaen........sitter ni här och gnager på regler fortfarande?!

I fabriksfoder är de naturliga proteinkällorna ersatta med protein från GMO-soja............

Slösar du bort en massa värdefull odlartid för att läsa ikapp tråden? Eller hoppar du bara in och gnäller lite?

Menar du förresten att protein från GMO-soja inte är naturligt?  Hur tänker du då?

hånung

• Gäst
« Svar #371 skrivet: 04 aug-13 kl 12:52 »
*Springer och hämtar yxan*

Men visst är det konstigt? Att det bara finns djur i det vilda med alla möjliga smittor och parasiter som hönsen äter bara hemma hos v i s s a av hobbybönderna? Och jag som äter deras ägg!! :o Och sen kanske jag springer till grannen och andas ut nåt, går på deras toa eller fan vet. Sen kanske grannen åker tåg genom Europa! Omg...Jordens undergång. Bara för att jag gav hönsen en bit kött från steken jag nyss åt...

Nä, nu ska jag  gå och äta matavfall. För det är gåååårdagens middag som ska bli till pizza idag :o
Halleluja  prisse  pizzan  ;D

hånung

• Gäst
« Svar #372 skrivet: 04 aug-13 kl 12:53 »
Slösar du bort en massa värdefull odlartid för att läsa ikapp tråden? Eller hoppar du bara in och gnäller lite?

Menar du förresten att protein från GMO-soja inte är naturligt?  Hur tänker du då?
Å du skälver då  ? :) Det är väl snarare det att vi vill inte ha GMO skit till våra djur .

Existens

• Gäst
« Svar #373 skrivet: 04 aug-13 kl 12:55 »
Ja bland annat salmonella mm de var väl ingen som gav frysta bär till hönsen eller sig själv å fick hepatit A ?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/frysta-bar-kan-ge-hepatit-a_8074868.svd

Eller gurka  ::)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13090115.ab

Nej jag skulle inte ge importerade grönsaker till hönsen, nej.
Svenska produkter kan vi ju oftast ge eftersom vi har seriösa bönder som tar regler på allvar och följer dom.
Den tiden är väl dock snart förbi när den allmänna tanklösheten breder ut sig med hobbyodlare som skiter i allt vad regler heter, i spetsen.

Existens

• Gäst
« Svar #374 skrivet: 04 aug-13 kl 12:57 »
Å du skälver då  ? :) Det är väl snarare det att vi vill inte ha GMO skit till våra djur .

Jag har inte klagat över att det tar tid. TiB var ju däremot upprörd över att vi skriver i tråden, och då kan man ju undra varför han läser här.

Det är lite roande det här att ni alltid måste hjälp varandra med svar på något ologiskt som nån annan hävt ur sig.
Jag ifrågasatte inte att man inte vill ha GMO till sina djur.
Jag frågade på vad vis protein från GMO-soja inte är naturligt.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #375 skrivet: 04 aug-13 kl 12:58 »

Värdefull odlartid...   :)   Det e verkligen synd och skam att man sitter här och inte ligger i hängmattan och tittar när det växer.
För odlar man på ett smart sätt så är det sättet man jobbar.. 

Nope...   Det är inte naturligt..   
Det har varit naturligt innan det gavs egenskaper som inte är naturliga i den kombinationen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #376 skrivet: 04 aug-13 kl 12:59 »

Ja jag bara undrar hur ni orkar.
Protein från soja är naturligt men inte genmodifiering. DET klarar inte naturen själv. Till det krävs männschors manipulationer och männschan är inte längre naturlig. SÅ tänker jag.

F.ö. kom jag att tänka på, att numera ska även hästkött trikintestas, De KAN ju ha blivit förbannade på någon irriterande mus som snott hö i krubban och ätit upp den. Värre saker har hänt, t ex. genmodifiering.............
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #377 skrivet: 04 aug-13 kl 13:00 »
Nej jag skulle inte ge importerade grönsaker till hönsen, nej.
Svenska produkter kan vi ju oftast ge eftersom vi har seriösa bönder som tar regler på allvar och följer dom.
Den tiden är väl dock snart förbi när den allmänna tanklösheten breder ut sig med hobbyodlare som skiter i allt vad regler heter, i spetsen.

Kan inte svenska odlare göra fel eller ens ha otur med sina leverantörer?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Existens

• Gäst
« Svar #378 skrivet: 04 aug-13 kl 13:02 »
  Nope...   Det är inte naturligt..   
Det har varit naturligt innan det gavs egenskaper som inte är naturliga i den kombinationen.

Aha!  Så GMO-grejen med soja förändrar proteinet i sojan då menar du?  I kombination med vad?

Berätta mer!!  Jag är idel öra!

Existens

• Gäst
« Svar #379 skrivet: 04 aug-13 kl 13:05 »
  Ja tycker ni försöker klia varann på ryggen rätt bra  hittills .

Nja.. men nu tycker jag det här är väldigt intressant eftersom vi har två divergerande åsikter om huruvida protein i GMO-soja är naturligt eller ej.

TiB skriver först att det inte är naturligt, varpå den allkunnige Vilden utvecklar det med en komplicerad förklaring.
TiB tar därefter strax tillbaks sitt uttalande och medger att proteinet är precis lika naturligt som annat protein.

Nu väntar man ju onekligen spänt på Vildens utvecklande svar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser