Att städa upp gamla fruktträd är lättare än man tror bara man har rätt utrustning. Jag drog mig för det i flera år men var till slut tvungen att göra något och det blev jättebra. Se först till att du vet hur man lägger ett korrekt snitt så att barken kan läka såret. Börja med att ta bort döda och skadade grenar. Sen kan man ta grenar som växer "fel" dvs inåt i kronan, rakt upp (om det blir för högt) eller i kors över en annan gren så att grenarna skaver mot varandra. Jobba gärna underifrån - underst i grensjoken sitter oftast gamla grenar som inte ger någon frukt och som har tappat de flesta av sina blad förutom några längst ut.
Absolut nödvändig utrustning är en stabil, hög stege som kan stå stadigt utan att luta mot en gren. Investera i en stegfot och säkra stegen i trädet med spännband. Användbara verktyg är grensåg, grensax och sekatör. Vissa grensågar kommer med långa skaft, men jag tycker att precisionen och kraften blir så dålig när man har långt skaft och försöker såga något högt ovanför sig. Det är bättre att klättra upp istället.
Gamla äppelträd kan ofta vara felbeskurna. Man har helt enkelt kortat in huvudgrenarna och hoppas sen att nya grenar ska växa ut. Detta sätt att beskära ger fula träd så undvik att korta in grenar. Glesa ur genom att ta bort hela sidogrenar istället.