Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EU-bidrag, hurra!  (läst 10764 gånger)

louise

• Gäst
EU-bidrag, hurra!
« skrivet: 16 feb-07 kl 18:23 »
I mitt ekonomiska elände sitter jag här med EU-ansökningar och känner hur tyngden lättar. Det finns fantastiskt mycket att söka för!

Ni som har erfarenhet, hur lätt/svårt är det att få investeringsstöd och vidareutbildningsstöd?

trädman

Re:EU-bidrag, hurra!
« Svar #1 skrivet: 18 feb-07 kl 23:25 »
I förra landsbygdsprogrammet tror jag inte konkurrensen var särskilt hård om just investeringsstöden ock kompetensutvecklingsstöden. Länsstyrelsen här bedömde budgeten för investeringgstöd som tillräcklig, men för liten vad det gällde startstöd när jag frågade. Allt baserat på erfarenheter från förra omgången.

Tror inte det är så svårt att få stöd förutsatt att man uppfyller kraven, inte har fullständigt bissara projekt, kan skriva en vettig ansökan, projektplan och upprätta en affärsplan (om man inte redan har en -krävs numera). Annars finns det konsulter som hjälper till med sånt mot ersättning...

Man får inte stöd för eget arbete och inte heller begagnat utrustning om jag förstår det hela rätt. Stödnivån är väl 30% i större delen av landet (högre i norrland?), så det krävs ju en del egna finansiella muskler om det ska bli nåt ändå.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #2 skrivet: 19 feb-07 kl 07:55 »
Har SAM-blanketterna kommit än, jag har inte fått dem iaf.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

git

• På våran gård är det
« Svar #3 skrivet: 19 feb-07 kl 16:40 »
Vi fick våra SAM- blanketter i fredags. så nu är det dags, men jag funderar på att göra det över nätet i år. någon här som har erfarenhet om det.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #4 skrivet: 19 feb-07 kl 23:10 »
Idag fick jag ett tjockt kuvert med ansökningsblanketter, informationshäften och gud vet allt. Först fattade jag inte ens vad det var men förstod efter att ha bläddrat lite att det var de här bidragen man kan söka. Jag har ju inte ens flyttat till min gård än. Jag kan ingeting om det här, vet inte hur någonting fungerar. Jag vet inte ens vad som växer på markerna.

Detta kan väl inte gälla mig? Jag kan väl inte söka några bidrag nu? Det verkar så invecklat och svårt så jag kommer nog aldrig att söka några bidrag. Typiskt, här går man och är lycklig för man snart ska flytta till en gård så kommer detta och förvirrar till allting.

Mvh /Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

trädman

« Svar #5 skrivet: 19 feb-07 kl 23:24 »

Detta kan väl inte gälla mig? Jag kan väl inte söka några bidrag nu? Det verkar så invecklat och svårt så jag kommer nog aldrig att söka några bidrag. Typiskt, här går man och är lycklig för man snart ska flytta till en gård så kommer detta och förvirrar till allting.

Mvh /Anette

Om din gård inte är extremt liten kan det nog vara mycket väl använd tid att försöka skaffa dig åtmindstone översiktlig koll på systemet. Så krångligt är det inte. Och det kan handla om om en del pengar. Ett tips i all välmening...

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 feb-07 kl 23:34 »
Men måste jag söka det nu redan? Kan jag inte vänta lite tills jag bott där ett tag och fått grepp om allting? Gården har 6ha mark som varit odlad. Nu ska de förra ägarna så in klöver för jag vill ha betesmark. Än har jag inte några djur förutom lite höns och kaniner så det finns väl inget jag kan söka för nu?

...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

trädman

« Svar #7 skrivet: 20 feb-07 kl 00:00 »
Om stödrätterina ingick i fastighets köpet (?) så är det väl lika bra att söka gårdsstöd om du på något sätt tänker använda dina klövervallar (de måste i så fall på något sätt hävdas exv genom bete, skörd eller bara putsas av för att lst ska vara nöjda) Sen beror det ju på var din fastighet ligger. Gårdsstödet varierar om jag minns rätt från strax över €100 till en bra bit över €200, beroende på var i landet och hur tidigare brukare drivit verksamheten. Vi för drygt €150. Har du inga stödrätter får du köpa dig det, det finns en andrahandsmarknad (tex på konsult.lrf.se). Verkar kosta 1-2 ggr det årliga stödbeloppet. Det finns också en del annat smått och gott som kan ge en del pengar. Stöd till ekologisk odling, kompensationsstöd, nationella stöd, vallstöd osv. Allt beroende på verksamhet och var din gård ligger.

Sätt igång och studera pappersbunten! :)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 feb-07 kl 00:08 »

Sätt igång och studera pappersbunten! :)

Fy vad tråkigt, men okey jag får väl göra det då. :P

Tack för svaret.

Mvh/Anette

William Beebe

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #9 skrivet: 20 feb-07 kl 08:47 »
Ett tips är att nu när det är säsong för ansökningar så håller Länsstyrelserna informationskvällar och har öppet hus om SAM-ansökan och kollar att man fyllt i rätt osv. Ring till din närmaste länsstyrelse och be att få prata med någon som jobbar med jordbrukarstöd.

Lycka till!
Och: Om du söker i år så kom ihåg att marken måste skötas under säsongen för att du ska få dina bidrag (om du får kontroll). Dvs betesmarken måste betas, vallar måste slås osv. Ett litet tips bara från en som gör kontroller! ;)

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #10 skrivet: 20 feb-07 kl 11:57 »
 :)http://www.sjv.se/prenumerera/nyhetsbrevstodtilllandsbygden.4.541b0210022d6931c800080808.html

Här kan ni prenumerera på nyhetsbrev om stöd.

Må väl.

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 feb-07 kl 10:14 »
Vi fick våra SAM- blanketter i fredags. så nu är det dags, men jag funderar på att göra det över nätet i år. någon här som har erfarenhet om det.

Jag ser inga nackdelar med att söka över nätet. Man fyller i alla uppgifter, får ibland vägledning ifall man har missat sätta ett kryss någonstans, skriver ut kopior till sig själv om man vill, skickar ansökan över nätet samt skriver ut de papper som kräver din underskrift och skickar in dem till länsstyrelsen.
Jag känner att det är lättare för mig att hålla ordning när det är "samlat" i datorn, men det beror säkert på hur van du själv är.
Det bästa med internetansökan är ju att sedan ligger uppgifterna där och när du söker igen nästa år (via nätet förstås ;)) så finns det en himla massa uppgifter där redan,och ansökan går betydligt snabbare och lättare...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 21 feb-07 kl 13:14 »
I mitt ekonomiska elände sitter jag här med EU-ansökningar och känner hur tyngden lättar.
Det finns fantastiskt mycket att söka för!
Ni som har erfarenhet, hur lätt/svårt är det att få investeringsstöd och vidareutbildningsstöd?
Det är inte mycket man får av de där bidragen, däremot får man många krav på sig !

Tidigare var det svårt i alla fall att få investeringsstöd, pga av kravet på att investeringen skulle ge motsvarande en halv årsinkomst !

men jag funderar på att göra det över nätet i år. någon här som har erfarenhet om det.
Vi har gjort det 3 år tidigare själva, och tycker det är superbra  :D

/Rosa
« Senast ändrad: 21 feb-07 kl 14:44 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 21 feb-07 kl 13:28 »
Och: Om du söker i år så kom ihåg att marken måste skötas under säsongen för att du ska få dina bidrag (om du får kontroll). Dvs betesmarken måste betas, vallar måste slås osv. Ett litet tips bara från en som gör kontroller! ;)

Inte bara marken ska skötas.........
Finns mera regler att tänka på när man söker EU-stöd här kommer ju t.ex Tvärvilkoren in ! ;D

Ett otroligt opopulärt ämne här på alternativforumet...  ;D
söker man EU-stöd
måste man följa alla dom "byrokratiska påhitt om djurskötsel" jag brukar skriva om ibland,
annars ryker kännbar del av EU-stöden.

/Rosa  8)
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 feb-07 kl 13:31 »
Tyckte jag läste i ATL härom dagen att straffavgifterna from i år kommer att bli rejält kännbara om man gör fel i ansökan eller inte uppfyller det man söker om.

Någon som har erfarenhet av detta?

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 feb-07 kl 13:34 »
Ett otroligt opopulärt ämne här på alternativforumet...

Kan inte det ha att göra med att det är ett forum för självhushållning.....
Är man självhushållande om man behöver bidrag/stöd för att gå runt?
Man är i vart fall inte självförsörjande....

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #16 skrivet: 21 feb-07 kl 13:48 »
Ville bara kolla: Ni vet att det är nya regler som gäller för i år va? Jag sitter ju på en lst själv så det är vardagsmat det här. Däremot är jag ganska ny, så än har jag inte järnkoll på alla nya regler... ;D

Och, leifh, ja det stämmer att det blir högre straff nu. Men är du osäker så ta kontakt med din länsstyrelse så att du kan gå igenom ansökan med en handläggare el likn innan den lämnas in så att allt blir rätt. Dessutom har du fram till 15 jun på dig att ändra i din inlämnade ansökan sen.

Lycka till!!!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 21 feb-07 kl 13:51 »
Tyckte jag läste i ATL härom dagen att straffavgifterna from i år kommer att bli rejält kännbara om man
 gör fel i ansökan eller inte uppfyller det man söker om.
Någon som har erfarenhet av detta?

Jag har varit på en kurs om det  ;D
du glömde en punkt: gör fel utanför ansökan

13% avdrag på hela stödbeloppet är det högsta avdraget vill jag minnas..
(inget jag har någon personlig erfarenhet av tack o lov)

/Rosa
« Senast ändrad: 21 feb-07 kl 14:01 av Rosa »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #18 skrivet: 21 feb-07 kl 13:54 »
Men är du osäker så ta kontakt med din länsstyrelse så att du kan gå igenom ansökan med en handläggare el likn innan den lämnas in så att allt blir rätt.

Fast en tjänsteman på Länstyrelsen får inte hjälpa till att skriva ansökan, bara tala om reglerna som gäller i det enskilda fallet.

Dom får heller inte tipsa om trix att få mera stöd.

/Rosa

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 21 feb-07 kl 13:55 »
Kan inte det ha att göra med att det är ett forum för självhushållning.....
Är man självhushållande om man behöver bidrag/stöd för att gå runt?
Man är i vart fall inte självförsörjande....

Men de flesta här på forumet verkar paradoxalt nog vara väldigt intresserade av att söka bidrag. Men extremt ointresserade av att veta vilka regler som gäller för stöden och djurskyddet runt omkring.

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare
Bokohammare, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser