Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben/Fotkvalster?  (läst 5309 gånger)

Vild

• -
Kalkben/Fotkvalster?
« skrivet: 26 jul-13 kl 23:56 »
Jag misstänker att en av mina nya hönor har kalkben/fotkvalster. Jag tyckte att jag kollade noga innan men jag är nybörjare och såg det helt enkelt inte innan vi kom hem. Hur gör jag nu, jag vill inte att mina kycklingar ska smittas. Ska jag behandla alla och hur? Den drabbade hönan är inte så handtam, dom övriga går bra att hantera. Hur smittsamt är det, har den andra hönan det redan utan att det syns?

Eller kan det vara nåt annat?

Vild

• -
SV: Kalkben/Fotkvalster?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-13 kl 11:28 »
Det var troligen inte fotkvalster då ingen annan i tidigare flocken har det och hon sett ut så länge. Liten panikande nybörjare kan slappna av. :) Är väldigt glad över mina nykomlingar och hoppas att dom ska trivas hos oss.

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 27 jul-13 kl 17:03 »
Inte för att jag vill oroa dig,  men jag tror vissa höns kan gå med kalkben länge utan att andra i flocken har det. Men i så fall blir det ju ändå bara en att behandla, det är ju överkomligt.

Vild

• -
« Svar #3 skrivet: 27 jul-13 kl 19:03 »
Hon har behandlats men det skedde ingen förändring alls, och ingen försämring under senaste året då hon inte behandlats. Kan det ändå bara kvalster på henne? Jag har penslat allas fötter med olja idag för säkerhets skull. Hon har inga flikar på fötterna, är bara knölig. Men bör jag ändå oroa mig? Ska jag sanera hönshuset? Hon var ju inne i natt.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-13 kl 21:14 »
Ta en bild så kanske experterna här kan säga om det verkligen ser ut som benkvalster.

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 jul-13 kl 06:48 »
"Knöliga"?(svullna?) Gikt?.
« Senast ändrad: 28 jul-13 kl 19:14 av Fru solvända »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 28 jul-13 kl 08:15 »
Knöliga = gammal. Knöliga = har haft kalkben men är frisk men med besående ärr.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Vild

• -
« Svar #7 skrivet: 28 jul-13 kl 12:58 »
Hon är snart 2 år så hon är inte gammal. När jag smörjer fötterna på henne så är det inga lösa flikar eller så vad jag kan se/känna, hon har en tjock "baktå" och lite ojämna, knöliga ben. Hur vet man att det är gikt?

Jag litar på säljaren och tror att hon är uppriktig med att det inte skett ngn försämring/förbättring med/utan behandling. Men om ni säger att det kan vara kalkben ändå så ska jag genast ta en bild. Jag vill absolut inte att hon ska ha ont!

Vild

• -
« Svar #8 skrivet: 28 jul-13 kl 13:40 »
Ser nu på bilderna det kanske är flikar ändå, det ser inte likadant ut uppifrån när man håller i hönan. Usch, nu fick jag ont i magen, visst är det kalkben i alla fall? :(

Vild

• -
« Svar #9 skrivet: 29 jul-13 kl 10:43 »
Ingen expert som jag göra en bedömning av bilden?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 29 jul-13 kl 11:06 »
Jag skulle säg att en höna som har haft svårakalkben kan se ut så när hon är frisk och behandlad. En gammal höna kan också se ut så utan att ha haft kalkben ;) Det skadar inte att doppa benen i olja ett par gånger för säkerhets skull och sedan hålla koll så att benen inte förändras till de värre.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Vild

• -
« Svar #11 skrivet: 29 jul-13 kl 11:58 »
Tusen tack för svaret! :) Jag hoppas att du har rätt. Fler som har en åsikt?

peppz

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 29 jul-13 kl 13:34 »
Jag håller med,
Foten ser ut som efter utläkt kalkben.. Tårna däremot är jag osäker på, lite väl flikiga för att jag ska vara bekväm med det...
 jag hade nog plockat fram lite olja eller en vaselinburk jag med bara för att vara på den säkra sidan...
Kennel SweetCaileanz

Znibban

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 29 jul-13 kl 13:42 »
Hon har behandlats men det skedde ingen förändring alls, och ingen försämring under senaste året då hon inte behandlats. Kan det ändå bara kvalster på henne? Jag har penslat allas fötter med olja idag för säkerhets skull. Hon har inga flikar på fötterna, är bara knölig. Men bör jag ändå oroa mig? Ska jag sanera hönshuset? Hon var ju inne i natt.
Vad för slags olja använder du att doppa fötterna i?

Vild

• -
« Svar #14 skrivet: 29 jul-13 kl 14:07 »
Tack båda för svaren! Jag har använt ekologisk rapsolja nu för det var vad jag hade hemma, har smörjt alla i gruppen en gång om dan. Ska jag köpa nåt annat? Jag har Fyra Ess Hästsalva (tjärsalva) i stallet jag kan ta hem om ni tror det fungerar bättre? Ska jag göra på nåt annat sätt?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 29 jul-13 kl 14:19 »
Olja funkar genom att kväva kvalstrena så kallad mekanisk bekämpning :)  Allt som är fett funkar men jag personligen föredrar olja om man behandlar förebyggande eller för säkerhets skull.

Vild

• -
« Svar #16 skrivet: 29 jul-13 kl 17:13 »
Okej, då kör jag på med det. Ska fjällen/plattorna vara helt slutna på benen? Den andra hönan har några plattor som man kan lyfta lite på har jag noterat när jag masserat hennes fötter med olja. Är det kanske kvalster ändå eller är det normalt?

Vild

• -
« Svar #17 skrivet: 30 jul-13 kl 14:47 »
Hm.. jag börjar tro att det är kvalster trots allt. Tycker att den andra hönan får sämre ben. Vad säger ni? Är det kvalster ändå? *nojjig nybörjare*
« Senast ändrad: 30 jul-13 kl 14:56 av Vargaa »

lena70

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 jul-13 kl 15:18 »
Du kan ochså maila dina bilder till fjäderfävetrinärer, skicka dom bara till SVA och skriv ungefär som du har gjort till oss. Då får du ett riktigt expert utlåtande. ;D
sva@sva.se
Du kan skriva till dom, om vad som hellst, och det bästa av allt, de svarar snabbt, och har stora kunskaper om just höns, och de är specialutbildade på just fjäderfä!!! ;D

Vild

• -
« Svar #19 skrivet: 30 jul-13 kl 15:19 »
Åh va bra! Det hade jag ingen aning om. Stort tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser