Jag satt å läste din tråd här och kunde inte låta bli att svara.Jag köpte en grupp höns som jag såg när de gick i karantän buren såg mycket konstiga ut på benen å började söka febrilt å kunde inte annat än tänka mig fotskabb,jag kanske är något överdriven men jag plockade ihop några st å åkte till veterinären som tog hudprov å bekräftade fotskabben.Han rekommenderade frontline å spraja på benen men hade aldrig hört någon som blivit av med det och förklarade även att vissa djur i gruppen inte drabbas av kvalstern men då de går ihop drar de ju runt i samma spån eller så vidare så jag satte ihop ett eget schema där jag dag 1 skrubbade benen på samtliga med ljummet vatten och såpa å sen sprajade Frontline efter tre dagar skrubbade jag igen och på de som syntes drabbade skrubbade jag bort de knöliga lagren och sedan masserade jag in teetrea olja blandat med vanlig matolja den sjunde dagen upprepade jag samma procedur.Väntade tre dagar och upprepade allt från början med Frontline osv. Jag gjorde detta under 4 veckors tid å på de gammla hönorna som såg dubbelt så illa ut som din så var de efter detta helt släta igen jag åkte då till veterinären igen å han tog hudprov på hudprov å trodde inte det var samma hönor.När jag var där första gången så sa han att han aldrig varit med om att någon blivit av med det och att jag skulle avliva hönsen elda upp karantän huset å gräva bort en meter ner i backen där de gått,jag grävde bort det översta lagret å grusade upp,tvättade å decifiserade huset och det sista jag gjorde innan gruppen kom in i hönshuset var å smörja på tjära för säkerhets skull, veterinärer överdriver jämt å sunt förnuft,tid och energi så ordnar sig det mesta jag har inte haft några problem med fotskabb sen de 4 år som nu gått :-)