Jag sparar tomma äggskal och använder dem som såddkrukor, det har fungerat förvånande bra. Man pickar två eller flera hål i botten på dem och låter dem stå på en bädd av lecakulor som man fyller med vatten. Lecakulorna håller äggskalen på rätt köl och vattnet ser till att det blir lagom fuktigt kring plantorna. Äggskalen håller vatten bra och möglar inte, så egentligen hade jag inte behövt vattna innan omplantering om jag inte glömt locket av på mitt växthus för länge en dag. Enda nackdelen är väl att det är svårt att vattna om i en sån situation - man kan dränka sina småttingar om man inte är försiktig.
En något konstnärlig bild på äggen från min parkettodlarbloggPå den här posten finns en tydligare bild. Jag har experimenterat med mycket som synes, men äggen är jag mest nöjd med.
Eftersom jag odlar inomhus och bor i Uppsala måste jag avhärda vatten. (Uppsala Kommun avhärdar visserligen centralt numer, men det gör inte vattnet kalkfritt.) Jag gör det genom att koka upp tio liter vatten åt gången så att kalken fälls ut. Efter uppkoket är grytan brännhet i fyra till sex timmar, och sedan varm och gosig i ytterligare fyra timmar (minst). Därför ställer jag grytan i ett rum som jag verkligen vill ha varmt, istället för att låta värmen stråla ut på ett ställe där ingen är. Ikväll tejpade jag fast locket när grytan gått från het till varm och ställde den sen under arbetsbordet för att ha den som fotpall. Mmmmmm, varma tår!
Jag brukar också spara vattnet ur torktumlaren och vattna med. I framtiden kommer jag nog att filtrera det innan, för även om en del kalk försvunnit under tvätt och tork så luktar vattnet illa, och jag vill inte anrika alltför mycket konstiga kemikalier i mitt hemodlarkretslopp. (Torktumlaren har för övrigt värmepump, också ett sätt att återanvända.)
Jorden i krukorna återanvänder jag genom att sterilisera det jag använt (20min i ugn på 200¤) och sedan blanda i litet oanvänd krukjord för att tillföra nytt microliv. I framtiden kommer jag att använda maskkompost istället, men jag har inte fått igång komposten än. (Jag får väl återkomma om hur det fungerar.)
Ofärgade äggkartonger och toarullar rivs ner till fnyffel för att användas som bäddmaterial i maskkomposten. Färgade kartonger och tidningar går i pappersåtervinningen - jag är extremt misstänksam mot allt som kan vara giftigt. (Jag inser att äggkartonger och toarullar kan vara gjorda av tidningspapper, så jag kommer väl inte undan helt, men jag försöker undvika de mest uppenbara varningsflaggorna.)
Något som inte är direkt odlarrelaterat är att jag sparar alla fönsterkuvert jag får. De som är närmast A5storlek (C5? jag kan inte kuvertstorlekar i huvudet) använder jag som anteckningspapper. De anteckningar som jag vill spara ställer jag på kant i en låda och låter långa smala kuvert bli markörer i det 'kartotek' som bildas - dvs. jag skriver "såddanteckningar", "AdSense" eller "Medeltida dassliv" på smalisarna och sorterar anteckningsgrupperna i bokstavsordning. Stora fönsterkuvert (~A4) använder jag till viktiga papper som ska sparas, och skriver utanpå vad som finns i i kronologisk ordning. Anteckningar som blir fula kan jag utan problem kasta och göra en snyggare variant av - man drunknar ju i fönsterkuvert!