Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Praktisk återanvändning  (läst 41531 gånger)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Praktisk återanvändning
« skrivet: 16 feb-07 kl 15:57 »
Jag tänkte starta en tråd om praktisk återanvändning. Hur återanvänder ni saker och ting? Jag väver trasmattor och syr lapptäcken och barnkläder av gamla tyger.

Och så har jag sytt en påse/säck av urdiskade kaffepaket. I den har jag just nu mattrasor men jag tror den kunde passa att bära hö i åxå. Den är inte så väldigt hållbar i sömarna så den håller inte för tunga saker.

Fler bra ideer?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Sommartorparn

Re:Praktisk återanvändning
« Svar #1 skrivet: 16 feb-07 kl 16:07 »
Häftig väska! Tror jag har sett liknande i u-landsbodar.

Jag håller på med en flätad matta av gamla bomullsgardiner som jag har färgat med blå färg. De var gula i olika blekningsgrader, så mattan blir grön-blå. Ibland funderar jag på att ge upp, för det tar en evigt lång tid, men i och med att jag redan har hållit på så länge, så skulle den tiden ju vara bortslängd. Och vad skulle jag annars göra med allt tyget? Fast det blir ganska snyggt om jag får säga det själv.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #2 skrivet: 16 feb-07 kl 17:10 »
Jag diskar ur alla påsar och återanvänder dom. Inte så påhittigt kanske. ;) Gamla utslitna kläder och handdukar syr jag om till disktrasor, tygbindor, näsdukar mm. Eller så klipper jag trasor av dom och virkar mattor. Kuvert eller papper som bara är skrivna på på ena sidan klipper jag smålappar av och använder till inköpslistor mm. Lite av papprena sparar vi som dom är så dottern får rita på den sidan som det inte står något på.
Verkligen snygg väska, den ska jag kopiera, men det blir med Extrakaffe. ;)
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 16 feb-07 kl 17:50 »
fräsig väska!

här kommer min sons sommarkläder, som jag sytt av min mans avlaggda t-shirt. Shortsen är gjorda av t-shirt ärmen, den är bara avsprättad från tröjan, trädd en snodd igenom den redan färdiga (fållningen) kanalen, och klippt och sydd i grenen, och fållad i benen.
« Senast ändrad: 16 feb-07 kl 17:51 av kattenihatten »
Live simply......so that others may simply live.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #4 skrivet: 17 feb-07 kl 17:06 »
Roliga, och påhittiga, ideer. Kul å se bilder på kläderna, det gör det ännu mer inspirerande att prova.

Jag ska villigt erkänna att jag valde kaffesort rätt länge utifrån förpackningens utseende och material... men sen fastnade vi för märket som vi tycker är gott. Det är dok inte det billigaste. Och inte är det ekologiskt eller rättvisemärkt heller  :-[

Jag tror man skulle kunna väva plastmattor av en del plastmaterial man har, kanske av kafepaket. Men dom är kanske lite hårda.

Ja, trasor gör jag åxå av utsliten frotte. Mest till tvättlappar åt lillpojken. Nu sk ajag sy nya å ha i köket i en anna färg så man inte blandar ihop rump och ansiktstrasorna. Det går ju sjuka mängder hushållspapper om man ska hålla på å torka med det.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Cedala

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 feb-07 kl 19:10 »
Åååååh..... INGET är så bra som frotté-trasor i köket! Nykokta är de HELT oslagbara till.....ja, allt! Dammsugarpåsar kan man återanvända HUR många ggr som helst, bara pilla upp "linningen" , töm och häfta ihop igen. Jag är säkert inne på min 10e gång med den senaste! Är dock för lat att göra mattor av gamla kläder, dessa brukar åka i Emmaus-lådor, men min mor har en antik-affär och jag brukar "sno" mattor därifrån.
Krukor som går isönder är jättefina som rabatt kross!

Cedala.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 17 feb-07 kl 19:44 »
Jag har mängder med bomullsgarn liggande (arv från svärmor). Eftersom vi oxå ärvde en livstidsförbrukning av grytlappar (minst), så funderar jag på att virka eller sticka kökstrasor av det.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #7 skrivet: 17 feb-07 kl 21:55 »
Utslitna barn-joggingbyxor och frottestrumpor blir jättebra tvättlappar eller småtrasor.
När jag är klar med mitt stickprojekt ska jag börja sticka momorsrutor av alla mina ullgarnsrester. Det ser jag fram emot!
På barnstrumpor med hål tar man vara på skaften, klipper hål för armarna i den ena och sätter eventuellt en gummitråd i resåren på den andra  och vips har Baribe fått ny tröja och kjol! Knästrumpa blir en långklänning på samma sätt.

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 feb-07 kl 22:03 »
Sähär använder jag strumpor som tappat bort sin maka, och karenstiden 6 månader har gått ut*)
STrumpor av lite tjockare kvalite är utmärkta att ha på möbelfötter, för att slippa skrap och slit på golven.
Jag har det framförallt i vardagsrummet, där parketten nyligen blev omslipad.

Edit: man kan ju undra om inte möbler står där de står, men så är det faktiskt inte i mitt hem. Soffan byter plats rätt ofta, utan att det för den skull handlar om ommöblering. Det kan vara en av ungarna som tycker att tv och soffan inte är i linje med varann. Eller lillgrabben som vill bygga koja, och krävs lite mindre space för att madrassen ska sitta fast mellan soffan och nån annan möbel.
För att inte tala om datorstolen  ::)

*)enstaka strumpor som kommer ur tvättmaskinen utan maka, får bo i en särskild box och samsas med andra "ensamstående" . Då och då gör vi en revision och parar ihop de som går. Vi är inte så knussliga på att para ihop omaka färger men det ska vara någorlunda samma elasticitet!
Om en strumpa legat kvar i 6 månader eller mer....så är karenstiden ute.
Strumpan får vandra vidare till nya användningsområden.
« Senast ändrad: 17 feb-07 kl 22:36 av Eulalia »

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #9 skrivet: 18 feb-07 kl 08:35 »
Det går säkerrt bra att sticka kökstrasor av bomullsgarner. Jag har stickat disktrasor av linnegarn. Det var då varken återanvändning eller billigt, gick ett halvt hekto av yllets lingarn a 100 kr/hg  :o Men jag ville prova å jag hoppas trasan håller länge, länge. Den blir då bara bättre å bättre med vare tvätt.

Men nu blir det som sagt var frottetrasor till köket åxå, mest till å torka av gossen när han ätit med hela kroppen.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 18 feb-07 kl 09:17 »
Måste ju oxå tipsa om den här underbara sidan om att göra om sina gamla kläder.

http://www.nikkishell.typepad.com/wardroberefashion/

Man kan gå med här, och så förbinder man sig att under en viss tid inte köpa några nya kläder utan sy/sy om, köpa second hand, sticka etc. Varje vecka rapporterar man hur det går. Vilket medför att stället blir fullt av tips och goda idéer.

Eulalia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 feb-07 kl 12:03 »
kul länk ChristinaR!
Fram med fler sajter om praktiskt återanvändning, inspiration kan man aldrig få för mycket av!

Totalt OT men ganska inspirerande: via den sajten hittade jag fram till denna helt otroliga konstnär, Janet Echelman, som jobbar i stickat/nätat i storformat:

http://www.echelman.com/index.html

se hennes portfolio  :o
« Senast ändrad: 19 feb-07 kl 12:03 av Eulalia »

Erkil

« Svar #12 skrivet: 19 feb-07 kl 17:23 »
Hej på er alla...

I mitt hem kastas knappt något. För utom när det är totalt utslitet.  Att göra en matta vore en bra idé.
Men kan man göra trasmattor utan en vävstol?, Och hur gör man då?
För övrigt lever jag på tanken av att "Det kan komma till användning senare"
Men det tillfället kommer sällan.
Tack för Tipsen!

Mvh: Erkil
"Den regering är bäst,
som inte regerar alls."
//Henry David Thoreau

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 19 feb-07 kl 17:50 »
Hej på er alla...

I mitt hem kastas knappt något. För utom när det är totalt utslitet.  Att göra en matta vore en bra idé.
Men kan man göra trasmattor utan en vävstol?, Och hur gör man då?
För övrigt lever jag på tanken av att "Det kan komma till användning senare"
Men det tillfället kommer sällan.
Tack för Tipsen!

Det ska visst gå att virka mattor med en grov virknål och smalt klippta textilier. De får inte riktigt samma stadga som en vävd men det kanske inte gör något.  :)

Vi hade en sådan i mitt barndomshem, cirkelrund virkad matta av plastband.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 19 feb-07 kl 17:56 »
Man ska visst kunna fläta och sen sy ihop till en rund matta... på nåt vis...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Erkil

« Svar #15 skrivet: 19 feb-07 kl 18:08 »
Man ska visst kunna fläta och sen sy ihop till en rund matta... på nåt vis...

Man skulle nog kuna fläta och sy ihop med hjälp av korgflätnings principen... Fast bara göra "botten" så att säga. Fast och andra sidan kan man nog fläta korg av trasor också. Skulle nog bli en fräsig Korg...

"Den regering är bäst,
som inte regerar alls."
//Henry David Thoreau

trollpip

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 20 feb-07 kl 07:42 »
Gamla mjölkförpackningar blir perfekta nu till sådden. Jag brukar skola om mina småplantor i mjölkförpackningarna. Så börja samla!!! Det går åt många, i alla fall för mig!!! ;D
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #17 skrivet: 20 feb-07 kl 19:38 »

Fram med fler sajter om praktiskt återanvändning, inspiration kan man aldrig få för mycket av!

sy om gamla t-shirts till underkläder

http://www.supernaturale.com/articles.html?id=70

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 20 feb-07 kl 19:56 »
Kanske inte är direkt återanvändning, mer åt förädlingshållet kanske.
Har några finare torkhandukar från min mormor, nivet sånna i halvlinne med röda kanter. Och så har hon ju prydligt broderat ett P (för pettersson som hon hette) längst ner.
Dessa har jag sytt om och gjort "fin"kuddar av. Blev mycket fina.
Ett vackert gamalt lakan med spetts och sånt blev idag en sån där gardin/jalusi. Om dagen ser det ut som en vanlig gardin och om nattetn "släpper" man ner den.

Annan återanvändning är att tvätta disktrasorna om man nu kör med sådana. blir nästan som nya.
Har du vaxduk hemma, så sy förkläde av den när det är dags att byta ut. Eller varför inte  andra praktiska saker som påsar/bärkassar, "yttervantat" (bra om man ska cykla när det regnar)
återanvänd alla plast burkar som man eventuellt köper hem, typ cremefraish burkar. Ska guben ha mat med sig så kan man lägga diverse tillbehör i sådana burkar (gele, ketchupp, kall sås/dressing)
Låna den där boken som heter "Do Redo", mycket inspirerande!!!!
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #19 skrivet: 24 feb-07 kl 17:58 »
Det där med lakan som gardiner har jag åxå kört med. Tills jag sydde två lapptäcken och började bädda med över och underlakan istället för påslakan (på sommrarna, på vintern är det duntäcke som gäller). Men såna där fina lakan är ofta väldigt prisvärda i antikbodar. Som all annan "spilld kvinnokraft" som det så sorgligt kallas.

Bra ideer ni har!

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare
kretslopp, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser