Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Praktisk återanvändning  (läst 41576 gånger)

koko

• Gäst
Re:Praktisk återanvändning
« Svar #40 skrivet: 05 mar-07 kl 22:06 »
Ja, nu kom jag oxå på: Spara mjölkkartongerna till att frysa in saft i. Häll saften på mindre plastpåsar och lägg in flera i ett mjölkpaket o tejpa igen. Lite joxigt att få ut en fryspåse i taget, men det underlättar om man klippt kartongbitar att lägga emellan. Allt tar mindre plats i fyrkantsform, än påsform, lixom.

Tidningspapper, och det ska vara en hel tidnings-tjocklek, sveper man in svalvaror i när de ska fraktas... Mycket bra isolering.

Udda sockar; dockkläder, bara klippa hål till armar o så, enkelt.

Marieberg

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 06 mar-07 kl 21:18 »
Jag sydde en gång ett duschdraperi av plastpåsar av typen "Indiska", "Myrorna", "systembolaget" och andra fina märken. Det var lite struligt att få allt att passa ihop, påsarna hade olika storlek, men det smarta var att påsarnas handtag fungerade som upphängningsanordning.
Det här är naturligtvis ingenting för dem som handlar med tygpåse...

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #42 skrivet: 07 mar-07 kl 12:28 »
Flaskorna med rapsolja jag brukar köpa har inga gängor i glaset, bara en plast...plopp... som går lätt att ta bort. Dessa blir perfekta ljusstakar som man kan dekorera på många olika sätt! Jag gjorde först en av en grön flaska till min syster i julklapp.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sommartorparn

« Svar #43 skrivet: 07 mar-07 kl 17:04 »
Yeah! Nu blev jag färdig med min fina torkålla, gjord av fruktlådor jag fått i affären och några extra pinnar (stavar) som jag fick köpa till stomme. Det är ju ganska tunt trä förstås. Inser tyvärr att det inte duger till fågelholkar.

Som nät har jag återanvänt dotterns insynsgardin. Nu har hon rullgardin istället (och sedan flytten inga grannar tvärsöver gården som kan kika in när hon läser läxor).

Väx snabbare små nässlor, så jag kan inviga min torkålla snart.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #44 skrivet: 07 mar-07 kl 23:07 »
Balaband* är bra att använda till det mesta!  :)  Fläta rep och grimskaft av. Fästa presenningar med. Ha liggandes i bilen utifall något behöver lagas eller man kommer i en nödsituation.
Förutom kärlekstrassel kan nog det mesta lagas med balaband, faktiskt!  :)

*PS: är det dialekt eller förstår ni vad jag menar?! Jag vet faktiskt inte vad de heter på "rikssvänska"  ;D ;D ;)
Jag menar ju snören som håller ihop höbalar. De kan antingen vara gjorda i något naturmaterial (hampa?) eller så finns det en plastig sort med en gräll blå färg ;)
« Senast ändrad: 07 mar-07 kl 23:09 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #45 skrivet: 07 mar-07 kl 23:33 »
BALSNÖREN Spraka! Balsnören.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #46 skrivet: 08 mar-07 kl 09:17 »
BALSNÖREN Spraka! Balsnören.

Oki, tack, då vet jag... kom faktiskt inte på det svenska ordet  :-[
Här nere i Skåne uttalas det dessutom med en fet diftong: "baulabann" ;D

Tänker efter, men jag har faktiskt aldrig hört någon säga "balsnören", antagligen därför att jag bott här nere i hela mitt svenska liv ;D
Why be normal when you can be yourself?

Sommartorparn

« Svar #47 skrivet: 08 mar-07 kl 09:22 »
Läste inlägget om att VIRKA trasmattor.

Håller fortfarande på med min matta (har tappat sugen lite grann). Det svåraste är att få den att inte böja sig uppåt, dvs att i alla fall jag tenderar att dra åt för hårt, så den blir lite korgaktig. Jag skarvar remsorna på snedden och klipper av hörnet, som snedband, annars blir det lite väl tjockt.

Charlotte

• -
« Svar #48 skrivet: 08 mar-07 kl 09:22 »
 Nähä ;
För det heter faktiskt:Buntsnören ;)
Hur som helst så är dom väldigt användbara...
                   Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nettus

• Småland
« Svar #49 skrivet: 08 mar-07 kl 11:17 »
Håller helt med tessmoliis - balsnören är det!

manna

• -
« Svar #50 skrivet: 08 mar-07 kl 19:07 »
"... bönner lagar allting mä tajp, balabann ä åsså ållrajt..."
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Husdraken

• Hobbybönder
    • Södermanland
« Svar #51 skrivet: 08 mar-07 kl 19:18 »
Gamla mjölkförpackningar blir perfekta nu till sådden. Jag brukar skola om mina småplantor i mjölkförpackningarna. Så börja samla!!! Det går åt många, i alla fall för mig!!! ;D

Jag samlar tomma toarullar (mina föräldrar bidrar också, liksom syster och bror!) som jag klipper isär och sätter frön i. Det är lätt att sätta rullarna på en bricka, så de små fröna, se dem växa och sedan planter om i annan kruka eller på växtplatsen.
Dessutom blir det ju inga "rester" av rullen då den bryts ner och lat som jag är tycker jag att det är skönt!
Katter, höns och hund.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #52 skrivet: 08 mar-07 kl 22:14 »
Det där med toarullar ska jag genast ta till mig! Har sparat ett gäng utan att veta till vad..men nu vet jag! Tack!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 09 mar-07 kl 12:10 »
Toarullar - jösses, vad bra!
Jag som har tröttnat på att frögro, för jag får aldrig ordning på de små växterna när de ska ut i landet. De bara faller ihop!
Men med toarullarna är nog lösningen hrä, eftersom jag inte behöver peta över växterna.
Varför har du inget sagt förut!?  ;D
Kanon - tack!!

/A

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #54 skrivet: 09 mar-07 kl 13:35 »
Jag har virkat trasmattor av gamla plastpåsar som jag har klippt i remsor.
Om jag vid något enstaka tillfälle använder tunnstrumpbyxor och dom går sönder brukar jag klippa bort resåren och använda som resår istället för vanligt resårband.
När mina gamla diskhandskar gick sönder klippte jag dom i ringar i olika storlekar och använder som gummisnoddar.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #55 skrivet: 09 mar-07 kl 14:30 »
Man borde ju kunna virka en snygg matta av balsnören! Någon som har en lämplig beskrivning?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #56 skrivet: 09 mar-07 kl 20:04 »
"... bönner lagar allting mä tajp, balabann ä åsså ållrajt..."
Ja ä ingen bonne (än), men rätt länge hade ja skufflucka på Mässedesen igenknuten mä ett balasnöre...fast ja unnrar ju va Bilprovninga hade sagt om di hade fått se´at... :P
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nettus

• Småland
« Svar #57 skrivet: 09 mar-07 kl 20:38 »
Det var småländska i all sin prakt, det!  ;D
OT: När jag såg filmen "Hästmannen" blev jag helt lyrisk när jag fick höra ordet "tära"! Det har jag inte hört sen jag flyttade hemifrån, tror jag!
Det betyder för övrigt tårna.
« Senast ändrad: 09 mar-07 kl 20:41 av Nettus »

Sia

• Dalarna
« Svar #58 skrivet: 09 mar-07 kl 23:09 »
Det där med toarullar ska jag genast ta till mig! Har sparat ett gäng utan att veta till vad..men nu vet jag! Tack!
I handbok för köksträdgården av Lena Israelsson så finns en bild på en rad purjolök som någon har trätt toarullar över för att bleka själkarna.

Och NEJ, man kan inte virka en fin matta av balsnören, dom är ju blåa, JÄTTEBLÅA!! :o
...om man inte får tag på sånna fina gammedags i hampa, men dom är väl oftast betade har jag för mig, och då vågar man ju inte gå barfota  på mattan.
Andvänd balsnörena till vad dom är ämnade för: bunta/knyta ihop saker, laga saker, som skosnören osv.  ::)
Är jag fräck om jag öppnar en ny balsnöre-tråd? :-[
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

ianitor

• Värmland
« Svar #59 skrivet: 10 mar-07 kl 01:19 »
Av balsnören och annan grov 'tråd' kan man alltid virka askar/korgar... bra mönster finns i "Enkel Virkning" av Erika Knight.  :)

... och jag har precis försått några frön (mest på prov) i ett diskat smörpaket. Toarullarna var ett bra tips!
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser