Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Praktisk återanvändning  (läst 41560 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Praktisk återanvändning
« Svar #20 skrivet: 24 feb-07 kl 18:21 »
Gamla innerslangar klipper jag rakt av till gummisnoddar. Uppklippta platta bitar blir till enklare packnigar. Runda bitar blir till lagningslappar till den nya innerslangen när den får punka. En stor tub klister är mkt. billigare i längden än såna där fåniga lagningssatser. Finns hos riktiga cykelaffärer.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 24 feb-07 kl 18:46 »
Oj,här används det mesta tills det rasar.. Speciellt i bygget.. vårt hus får stå ut med mycket udda lösningar.. :D Senaste är väl ett gammalt vägräcke som håller ihop väggarna under köksgolvet  :D

O så är gubben snitsig med svets o verktyg.. en gammal skördar aggregat + delar av en gunga o en bit lastbilsram o en gammal bil axel o en kassadisk + andra lösa delar har blivit världens bästa vedmaskin.
Det som vi har i en va bodarna kallar gubben för guldgruva.. i mina ögon ser det ut som skrot...  ;)

Påsar o typ smörpaket o cremefraiche burkar och sånt som ni andra skrivit om är ju givet.

Tröjor som krympt i tvätten blir vackra o mjuka soffkuddar, helst så är det nån tröja man dessutom har av nån anledning hållit kär, då slipper man skiljas ifrån det!!

Och mycket används åter i stallet!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 25 feb-07 kl 10:24 »
jag gör som Gruff när mina diskhanskar går sönder klipper jag fingrarna  till små gummisnoddor och själva habsken till stora vissa snoddar klär jag med tyg och har i håret jag kan ha en till varje plagg jag hatr sytt om jag villmvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 25 feb-07 kl 14:00 »
Hårschampoon som inte visat sig vara bra, används till att göra kossornas svansar vackra!
Liksom urdåliga Balsam!

;D  /Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sia

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 25 feb-07 kl 18:26 »
Hårschampoon som inte visat sig vara bra, används till att göra kossornas svansar vackra!
Liksom urdåliga Balsam!

;D  /Grimla

Dåligt Hårschampoo kan man även andvända som milt handtvättmedel  :)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Varg-älva

• Finland
« Svar #25 skrivet: 27 feb-07 kl 19:23 »
Virkade mattor blir härliga! Senast virkade jag en av gamla flanellpyjamasar... mattan fick dottern och har den bredvid sin säng. Man kan virka både av trikå och vanliga trasor, men vanliga ger en bättre stadga. Använder man trikå, kan det vara bra att ha ett tunnt bomullsgarn med. Annars kan man virka sittdynor till stolar och bänkar...

Mjölkkartonger använder jag till att frysa ner mat och bär i. Och som krukor för småplantor.

Mina kökshanddukar i linne och halvlinne och som tidigare ägts av mamma och mormor börjar bli en aning slitna, men dem använder jag så länge det bara går, alltså så länge de håller ihop. Det finns inget bättre!!! Fast de har ju några år på nacken, de äldsta är väl en 60 år eller så....

Ett gammalt lakan har vi också, det borde vara från tiden strax efter andra världskriget och det är sytt av gamla mjöl- eller sockersäckar. Men det är fint och tjockt ännu och starkt och det är faktiskt i användning (till min stackars mammas stora förskräckelse  ;D)

Har också en mängd gamla frottehanddukar som jag tänkt sy tygbindor av, men det har inte blivit av ännu....

koko

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 28 feb-07 kl 14:47 »
Jag kan bara instämma med föregående talare och kanske inte tillföra så många nya idéer.
Men jag har just fått överta ett gäng gamla handdukar o sängkläder, nån som har nån idé om vad man kan göra?
Jag funderar på att sy till en badkåpa till lillen av ett badlakan. Alltså sy på en trekantsficka på ena hörnet så det blir en huva, och...ja sen vet jag inte mer ännu... Har sett nåt sånt i handlen för spädisar.

En idé jag har är Pojkvänskudden: Man ber och få en gammal t-shirt från sin älskling o så syr man en kramig kudde av den... Detta är mest för de som fortfarande e särbo, eller om han/hon ska resa bort kanske... ;)

Sia

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 28 feb-07 kl 21:46 »
...ja sen vet jag inte mer ännu... Har sett nåt sånt i handlen för spädisar.

En idé jag har är Pojkvänskudden: Man ber och få en gammal t-shirt från sin älskling o så syr man en kramig kudde av den... Detta är mest för de som fortfarande e särbo, eller om han/hon ska resa bort kanske... ;)

Mmmmm...
Det ska vara en otvättad T-shirt så att man kan gosa ner näsan och känna lukten  :-* :-[ :-[
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 28 feb-07 kl 22:33 »
Morsan kom på en kanon ide tycker jag! Att sprätta upp massor med slipsar o sy ihop till en kjol. Så vackert!!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

manna

• -
« Svar #29 skrivet: 01 mar-07 kl 08:22 »
eller om han/hon ska resa bort kanske... ;)

Gills det även om mannen bara ska åka till jobbet några km bort?  :-[

---

Gamla överlakan har jag använt i lapptäcken, till tunikor och gardiner. Det blir ganska "gulligt", så man får använda med måtta om man är en tuffing.  ;)

Handdukar kan sys ihop till grov badrumsmatta, "torkplats" åt hunden eller användas tillklippta i lagom storlek som tygbinda/-blöja. Fina handdukar/badlakan kan bli snabbsydda badrockar.

---

tessmoliis, samma idé - fast annorlunda - kan du använda om du har många handskar. Sprätta isär och sy ex en schysst top! Såg bild på en sådan i något fiiint magasiiiin och tyckte att det såg apläckert ut! Ett väl utprovat västmönster skulle t ex gå att använda som mall och så foder i något tyg som är skönt mot kroppen.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #30 skrivet: 01 mar-07 kl 10:24 »

Det bör det göra. Vore ju förfärligt annars!  :'(
Höns, stickning och pelargoner

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #31 skrivet: 01 mar-07 kl 13:20 »
Läste inlägget om att VIRKA trasmattor.
Vet att jag har sett något sådant på fler ställen, men aldrig riktigt tagit det till mig.
Men nu sitter jag och river sönder alla gamla lakan som jag har sparat för ändamålet att väva trasmattor.  Har man ingen vävstol och inte platts för att ställa upp en häller så lär det nog dröja innan det blir några trasmattor. Om man nu inte virkar dem förstås. Så nu är jag inne på min allra första hemmagjorda trasmatta, Den går i lavendellila non, jättesnyggt!!!. Det alldeles uttjänta "rynk"påslakanet som har varit klarblått är nu vackert lavendelblått. Här och där lägger jag inn lite andra trasor som passar i färgskalan och en och annan garnstump för att liva upp det hela! ;D
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Alva

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 01 mar-07 kl 14:44 »
Min mormor brukade virka badrumsmattor av sina trasiga nylonstrumpor.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #33 skrivet: 01 mar-07 kl 14:54 »
Min mormor brukade virka badrumsmattor av sina trasiga nylonstrumpor.
... och min virkade väskor och kassar av sina!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

ianitor

• Värmland
« Svar #34 skrivet: 01 mar-07 kl 16:10 »
Måste man göra remsor av nylonisarna först då eller? Får för mig att det lätt bara blir 'slams'...
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Sia

• Dalarna
« Svar #35 skrivet: 02 mar-07 kl 00:59 »

DÅ behöver du väl ingen pojkvänskudde?? Då har du väl en stor mysig tvätthög som du kan gräva ner dig i om du saknar honom för mycket  :P

Vitis

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 02 mar-07 kl 02:08 »
DÅ behöver du väl ingen pojkvänskudde?? Då har du väl en stor mysig tvätthög som du kan gräva ner dig i om du saknar honom för mycket  :P

Den här ska jag printa ut och epoxilimma fast på tvättstugeväggen ...  :D

Tack.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #37 skrivet: 02 mar-07 kl 10:09 »
Den här ska jag printa ut och epoxilimma fast på tvättstugeväggen ...  :D

Tack.

Du... inbilla dig inget!
 :-*
Höns, stickning och pelargoner

manna

• -
« Svar #38 skrivet: 02 mar-07 kl 16:33 »

Ja... alltså... jag är löjligt förtjust i att tvätta, stryka, mangla, vika...  :-[ Jag tvättar gärna hans skitiga kläder!  ;D Fast jag saknar honom ändå. Ett par svettiga långkalsonger eller en hög sunkiga t-shirts kan aldrig ersätta Prins Skäggfin irl. Och då är jag alltså löjligt löjligt fötjust i att tvätta...  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 02 mar-07 kl 18:07 »
min mamma tar och sköljer ur gamla mjölkpaket och fryser ner mat i,på så sätt används dem flera gånger.
tex vet jag att hon fryser in rotmos i mjölkkartonger,dessa passar sedan utmärkt som kylklampar på sommaren+att du har med dig maten! dessutom tinar "klumpen" sakta..bra va?

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser