Jag har fyra hittekaniner, som det var meningen att jag skulle omplacera...

Hanarna kom först, med flera års mellanrum. Jag har sedan fått honor till bägge. De blir så klart kvar här!
Mitt första par, som nu bor på balkongen, tog ganska lång tid att "sätta ihop". Han är ganska stor och dominant. Hon är född ute som förvildad kanin, och är liten, smal och spattig. Jag hade dem först på helt neutral mark på tomten hos föräldrarna i burar intill varandra. Så smånigom gick det att sätta ihop dem, men det var mycket jagande och utryckta pälstussar. Nu är de kompisar även om de fortfarande jagar varnadra och inte kan äta grönsaker ihop utan måste ha varsin matplats.
Det bästa är nog att prova att sätta ihop dem på neutral mark, dvs där ingen av dem varit och gnuggat sina hakor, och inte i den enas bur. T ex i ett rum där ingen av dem varit tidigare.
Det andra paret är Dvärgkaniner". De bor i köket. Jag tog hem honan och lät henne bo tillfälligt i hallen. efter ett par dagar lät jag dem träffas på mitten, i vardagsrummet. Det blev ett himla jagande. De sprang fram och tillbaka mellan sina rum. Han var kastrerad redan då, men inte hon.
Efter ett tag såg hon helt utmattad ut, hanen försökte också para sig med henne. Då särade jag på dem och fortsatte dagen efter. Det tog ett par dagar för dem att lugna ner sig, och hon valde att stanna med honom i köket. Hon visade sig vara den värsta skvättaren jag haft. Hon är numera också kastrerad. Hon slutade genast med skvättandet. Nu är de bästa vänner.
Du måste passa dem hela tiden i början, så att ingen blir skadad om det skulle hetta till.
Min erfarenhet av kastrering av kaniner är att det för 15 år sedan var mycket osäkert, då veterinärerna var ovana att söva kaniner. Nu är det säkrare och fler djurägare tar också sina kaniner till veterinär för vård. Men det är bra att forska lite först. Ett bra val är att gå till en veterinär som är van vi kaniner. Var bor du nånstans?
Man bör också vara beredd på att vara hemma i ca 2 dagar och passa kaninen efter operationen så att de säkert börjar äta igen. Det tar också ett par veckor innan alla hormoner lugnat ner sig i kroppen. Så det är bra att planera att inte sätta ihop dem för tidigt.
Det är ett bra val att ha två kaniner, de är inte gjorda för att vara ensamma. De har så klart mycket glädje av varandra och du behöver inte känna dåligt samvete för att du inte kan umgås jämt.
Din bur verkar räcka enligt lagen, men en bur kan aldrig bli stor nog. Vad är Ville för slags kanin? Liten eller stor? Om du låter dem springa och hoppa mycket så kan en mindre bur räcka, men om du vet med dig att det i perioder blir mindre av den varan är en större bur bättre. Mina bor på 4 resp 6 kvadratmeter, även det känns otillräckligt trots att det är mer än de flesta kaniner har.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=174Sidan 19 och 40:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=174Vänliga hälsningar / Alba