Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rädisor  (läst 2197 gånger)

Sågaren

• Medelpad
rädisor
« skrivet: 20 jul-13 kl 17:19 »
hur tar man frö från rädisa och om rädisan ej utvecklat knöl utan går direkt i blom går det att få frö från den då?
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: rädisor
« Svar #1 skrivet: 21 jul-13 kl 00:28 »
Man "tar frö" genom att låta dem fortsätta sin utveckling till moget frö. Frökapslarna som kommer efter blommorna ska bli vita (eller nåt ditåt) och hårda. Det svåraste är nog att "få ut fröet" eftersom kapslarna kan vara hårda. Man kan också behöva skydda fröet mot fåglar, mest finkar.

Du kan få frö även om rädisan inte bildat knöl men troligen bär den rädisan inte på bra anlag. Man vill ha rädisor som bildar rotknöl och stannar så länge som möjligt på det stadiet innan de går i blom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser