Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utrymme  (läst 1723 gånger)

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
utrymme
« skrivet: 15 feb-07 kl 11:31 »
När man bygger ex en hundgård...så finns det bestämmelser på hur stor den ska vara i förhållande till storlek och vikt! Hur e det med getter? Hur stort utrymmer beräknar man att dom behöver ex.. där dom ska gå in och sova? Ska det vara utformat på något speciellt sätt? typ ...toalett hörna, mat hörna, sov hörna? eller där finns inga speciella regler eller normer för detta? Om man har deras "hus" i hagen... ska där alltid stå öppet så att dom ska kunna gå in och ut som dom vill ( året runt) ? Eller ska dom ha tillgång till vindskydd när dom e ute och att man stänger in dom nattetid?
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

trollpip

• Dalarna
Re:utrymme
« Svar #1 skrivet: 15 feb-07 kl 12:00 »
Djurskyddsbestämmelserna finns på :
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=381

Vad gäller ligghall, så skall djur som går ute mer än 12 timmar per dygn under den kalla årstiden ha tillgång till ligghall. Man kan alltså låta djuren gå ute utan skydd 12 timmar, men det bästa är om djuren har tillgång till ligghallen dygnet runt. Det kan ju vara skönt att veta att djuren är instängda i ligghallen under nätterna, fast det är inget krav.

Med ligghall menas oftast tre väggar och tak och som erbjuder djuren en torr och ren liggplats.

Har du tänkt skaffa getter??? Bra att läsa på så mkt som möjligt om det. Det gör nämligen jag, för att förhoppningsvis bli med getter till sommaren!!!
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 15 feb-07 kl 12:41 »
Hur e det med getter? Hur stort utrymmer beräknar man att dom behöver ex..  eller finns där inga speciella regler eller normer för detta?

;D
Det finns massor av regler och normer.
Bra att läsa är, precis som trollpip säger den broschyr som innehåller en sammanfattning av bestämmelserna.

Men vill du känna till de exakta bestämmelserna måste du dessutom läsa om Gettter i L100:an.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #3 skrivet: 15 feb-07 kl 13:00 »
tack för alla tips....jätteskönt att folk engagerar sej så. Jag har getter på gång men jag vill ha allt väl ordnat för dom små liven. Gärna efter konstens alla regler. Bättre att läsa på en gång för mycke. Vill gärna kunna ägna min tid åt mina djur istället för att ligga sömn lös för att undra om jag gör rätt eller fel. bombadera gärna mej med fler tips och tankar kring detta. uppskattar allt även kritik...... ::) :P
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 28 mar-07 kl 23:16 »
Det finns mängder med regler och bestämmeler om mått och avstånd osv ang getter men ingenstans nämns att medan man talar om kvadratmeter för får borde man tala om kubikmeter för getter.
Getter behöver gott om utrymme på också på höjden med olika "hyllor" eller små båspallar på olika höjd i stallet eller vindskyddet. Detta ger mycket stort lugn och ro i flocken.
Den den rang högsta kommer att ligga högst upp!
Att ha lägre höjd än 2 meter är dumt, menar jag, hellre då 2,5 meter till taket.
Getter ligger hellre högt, tort och har kallt under sig än lågt, fuktigt och varmt. Men bäst är juän då om det kan bli lite höjd och ändå tort och issolerat mot golvet, åtminstånde på vintern.  
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser