Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  enkel värmeväxlare till öppen spis? alt. luckor  (läst 20654 gånger)

Yrmff

  • Gäst
enkel värmeväxlare till öppen spis? alt. luckor
« skrivet: 04 jul-04 kl 11:50 »
Hej!!
Min sambo och jag är precis nyblivna torpägare med vedspis samt en öppen spis i matsalen/vardagsrummet. Ekonomin tillåter inte en spisinsats i nuläget. Jag har tidigare hört talas om en enkel värmeväxlare, som svetsas ihop av rör och ställs in i den öppna spisen  för att höja verkningsgraden? Principen är ju enkel , men har även för mig att jag hört om många felbyggda sådana med rökgasläckage som följd!

Jag har även funderat på om man kan göra luckor till den redan befintliga öppna spisen och på så sätt få bättre bränsleekonomi.

Finns det någon vänligt sinnad själ som vet något om detta?

(ps. svetsningen är inget problem det är mer säkerhetsaspekterna som som ligger bakom mina tankar :) .

Mvh Heikki

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:enkel värmeväxlare till öppen spis? alt. luckor
« Svar #1 skrivet: 05 jul-04 kl 11:26 »
Du verkar ju ha bra koll redan, du pratar om en sk eldkråka tror jag. Principen är enkel, ett rör dras igenom elden med ena änden lågt och andra högt, kall luft sugs in lågt och varm blåses ut högt. Naturligtvis kan man bygga ut med flera rör och lådor i elden. Enkelt och det enda farliga är som du säger otäta svetsfogar så att du sprider varm kolmonoxid istället för varm luft  :(

Den vanligaste konstruktionen jag sett är att man svetsar ihop fyrkantsrör så de sticker ut en bit i vardera hörn från eldstaden, övre och undre, mellan dessa svetsar man fast ett eller fler fyrkantsör eller en liten låda.

Konstruktionen påminner om att man ställt ett litet bord med ihåliga ben på sidan i eldstaden. Nej det är INTE vackert ;)  fast har man möjlighet vid en restaurering eller nybygg så kanske man kan försöka mura in eländet.

Lycka till
                     Mikael
ps
har ingen erfarenhet av att testa svetsfogar men du kanske kan göra som med cykeldäck, förslut ändarna sänk eländet i en sjö och pump in luft i konstruktionen. Eller enklare, fyll allt med färgat vatten och ställ på ett vitt lakan?? :)

Yrmff

  • Gäst
Re:enkel värmeväxlare till öppen spis? alt. luckor
« Svar #2 skrivet: 08 jul-04 kl 18:41 »
 ;D Tack!! Eldkråka, där var det!

Vet du föresten hur långt som är lämpligt att dessa rör sticker ut !

Låda menar du att man i såfall har en "bordsskiva" sas. och på så sätt får en större yta för elden att påverka?

Jag funderade på om olika rördiameter uppe å nere, kan ha betydelse för draget: Och om man isolerar de nedre rören så gott det går, kanske ökar det det lite med? bara spånar lite :-\.

Läcksökningsvätska har jag till gång till på jobbet så det fixar jag där ,Å TIG-svetar jag ihop det så brukar det bli bomtätt!!

 Nu kanske vi ioförsig har en beg insats på gång, så det är inte säkert att det blir av ändå!! (finns att göra så det räcker lol.)

Mvh Heikki

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
Re:enkel värmeväxlare till öppen spis? alt. luckor
« Svar #3 skrivet: 26 dec-06 kl 20:08 »
;D Tack!! Eldkråka, där var det!

Vet du föresten hur långt som är lämpligt att dessa rör sticker ut !

Låda menar du att man i såfall har en "bordsskiva" sas. och på så sätt får en större yta för elden att påverka?

Jag funderade på om olika rördiameter uppe å nere, kan ha betydelse för draget: Och om man isolerar de nedre rören så gott det går, kanske ökar det det lite med? bara spånar lite :-\.

Läcksökningsvätska har jag till gång till på jobbet så det fixar jag där ,Å TIG-svetar jag ihop det så brukar det bli bomtätt!!

 Nu kanske vi ioförsig har en beg insats på gång, så det är inte säkert att det blir av ändå!! (finns att göra så det räcker lol.)

Mvh Heikki
Kråka eller Eldkråka benämns denna tingest och är en mycket effektiv värmespridare. Har en själv i min kakelugn vintertid då jag kan värma större delen av huset med varmluften. Har gjort denna kråkan själv av profilstål 70 x 100 mm. format som ett "U". Monterade en liten ställbar trumfläkt i nedre röret och kan på så vis styra värmen riktigt bra. Rörändarna sticker ut ungefär 100 mm ur eldstaden. Glöm bara inte att starta fläkten om du monterar en sån, jag gjorde det o motorn pajade. Fick köpa en ny, så man lär sig av misstagen. Trumfläkten köpte jag hos "Claes Olssons i Insjön.
Enda nackdelen som jag ser med denna grejen är att man får svårt att lägga in större vedklampar i "U-et" Håller mig nu med småkapad ved till kråkan och sedan har jag lite grövre när kråkan ej är monterad.
Sprida värmen bättre - sätt dit en värmetålig slang i utloppet och du kan dra den dit du vill ha värmen.  LC.
Med sol i sinne, både ute o inne.

Sture

  • Inlägg: 4
    • Småland
Re:enkel värmeväxlare till öppen spis? alt. luckor
« Svar #4 skrivet: 30 dec-06 kl 20:16 »
Hej o god fortsättning!
Det går utmärkt att montera luckor på öppna spisen och få bättre eldning. Kakelugnsluckor kan man mura in med gott resultat, får man tag i glasluckor så kan det bli mysigare, man hindrar rumsluften att forsera genom skorsten.
mvh Sture
Sture J

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Re:enkel värmeväxlare till öppen spis? alt. luckor
« Svar #5 skrivet: 30 dec-06 kl 22:57 »
Här i trakten kallas eldkråkan visst för svan eller svanhals..

Dock... Det lär (förmodligen) inte finnas en försäkring i världen som gäller den dagen huset brinner ner och man använt en dylik tingest.. Kolla verkligen upp med brandskydd eller sotare om man får ha en sån i sin spis.. Jag skriver detta som hörsägen, eftersom jag fick höra det av ex. svärfar när jag funderade på att slänga in en sån i kakelugnen i förra huset för att få lite snabb direktvärme från brasan..
Kollade aldrig upp det med myndighetenra om det stämde dock, men det låter ju väldigt troligt med tanke på farorna om kråkan spricker i en svets eller så....

Bibi Jons

  • Gäst
SV: Re:enkel värmeväxlare till öppen spis? alt. luckor
« Svar #6 skrivet: 03 feb-08 kl 11:19 »
Hej o god fortsättning!
Det går utmärkt att montera luckor på öppna spisen och få bättre eldning. Kakelugnsluckor kan man mura in med gott resultat, får man tag i glasluckor så kan det bli mysigare, man hindrar rumsluften att forsera genom skorsten.
mvh Sture

Hej,
Detta låter mycket intressant. Vi skall göra två öppna spisar i vårt nya hus och vill sätta glasluckor i dem. Vet du var
man kan få tag på dessa glasluckor eller någon som kan tillverka dem åt oss?

Min e-mail adress är    bibijons@se.ibm.com
Bästa hälsningar,
Bibi Jons

Skogsvilde

  • Inlägg: 17001
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: enkel värmeväxlare till öppen spis? alt. luckor
« Svar #7 skrivet: 03 feb-08 kl 16:49 »
Hej!!
Min sambo och jag är precis nyblivna torpägare med vedspis samt en öppen spis i matsalen/vardagsrummet. Ekonomin tillåter inte en spisinsats i nuläget. Jag har tidigare hört talas om en enkel värmeväxlare, som svetsas ihop av rör och ställs in i den öppna spisen  för att höja verkningsgraden? Principen är ju enkel , men har även för mig att jag hört om många felbyggda sådana med rökgasläckage som följd!

Jag har även funderat på om man kan göra luckor till den redan befintliga öppna spisen och på så sätt få bättre bränsleekonomi.

Finns det någon vänligt sinnad själ som vet något om detta?

(ps. svetsningen är inget problem det är mer säkerhetsaspekterna som som ligger bakom mina tankar :) .

Mvh Heikki

För några år sen byggde jag just en sådan utan ens veta om att det fanns lösningar på detta....
Jag tog rostfritt 2" avgasrös som jag kapade till och klämde med klammer i och i skarvarna hadde jag Firegummontagepasta...
5 rör vid sidan om varandra hadde jag och  nere och uppe monterade jag efter ett tar ett rör för att kunna stya värmen åt de håll jag vill ha dom...
Hadde även en liten fläkt därnere för att få lite bättre cirkulation
Jag monterade ingen isolering alls runt rören för askan och metallrester la sig fint runt nederdelen och isolerade alldeles förnärmligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
SV: enkel värmeväxlare till öppen spis? alt. luckor
« Svar #8 skrivet: 07 sep-08 kl 01:17 »
Jag tyckte detta lät mycket intressant, men finns där någon bild/ritning man kan se det lättare på......är på väg att installera en öppen spis med glasluckor.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: enkel värmeväxlare till öppen spis? alt. luckor
« Svar #9 skrivet: 07 sep-08 kl 01:43 »


Det gäller att inte all värmen går ut i skorstenen , och faktiskt suger värmen ur huset, och kalluft sugs in överallt.

Vill det sig illa kan en spis om än eldad KYLA huset.


Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ca

  • Inlägg: 248
SV: enkel värmeväxlare till öppen spis? alt. luckor
« Svar #10 skrivet: 07 sep-08 kl 16:01 »
 Även om man lyckas blåsa in 50 kbm luft/tim med clas-o-fläkten och temperaturen ligger på 150 grader så kompenserar inte detta de 500 kbm luft/tim som försvinner ut genom skorstenen.Väntar man dessutom tills all glöd är borta ,så man kan stänga spjället ,ligger man rejält back värmemässigt. En bra insats med ett bra förbränningssystem är bästa lösningen. Svårt att få tag i begagnat

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: enkel värmeväxlare till öppen spis? alt. luckor
« Svar #11 skrivet: 07 sep-08 kl 16:37 »
Jag har en elektrolux insatskamin till salu.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser