Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hantera leråker med dräneringsproblem och ogräs  (läst 3156 gånger)

Calwin

• Uppland
Hur hantera leråker med dräneringsproblem och ogräs
« skrivet: 16 jul-13 kl 07:16 »
Hej!

Vi har en gård utanför Nyköping där vi nu ställer om till KRAV-jordbruk. Vi har 30 ha åker med ganska styv lera. Den har tidigare brukats konventionellt för framförallt odling av vete. I år har vi sått havre (som skyddsgröda) + en bred vallblandning på 25 ha. Vallen kommer ligga under 2014 och på vissa ställen även under 2015. Vi kommer nästa höst gå in i sex-årig växtföljd med dinkel, havre, baljväxt, gröngödsling/vall.

Nu till mitt problem. Ca 5 ha av åkermarken ligger lågt belägen i anslutning till ett dike. När vattenståndet är högt i den närliggande sjön blir denna mark blöt och vatten kan bli stående fläckvis. Därför kunde vi inte så i våras. Det har tidigare funnits en invallningspump i drift och vi planerar att få igång den till nästa år. Just nu är marken torr (stenhård på vissa ställen) då vattenståndet sjunkit. Eftersom jorden inte bearbetats och såtts på ett par år sprider dock ogräsen ut sig. Jag skulle gärna etablera någon gröda under augusti innan det på nytt blir för blött. Vore jättetacksam för några tips kring:

1) Hur ska jag bearbeta marken för att få till en bra odlingsbädd? Kan man plöja + harva när det är så pass hårt (torkad lerjord)? Eller ska jag använda något annat redskap?

2) Vad ska jag så för någonting? Jag skulle vilja etablera gröda som kan ligga 2 år minst och som lite stillastående vatten på vårkanten.

3) Bör jag så en snabbväxande skyddsgröda för minska ev ogrästryck, givet att t ex de flesta vallväxter etablerar sig långsamt. Jag har havre över från vårsåddden så det är ett alternativ.

Stort tack för all hjälp!

Strajder

• Aspegården
SV: Hur hantera leråker med dräneringsproblem och ogräs
« Svar #1 skrivet: 16 jul-13 kl 09:05 »
Vi har också lera med tidvis fuktigt (vatten i sista plogfåran) och djupa torksprickor. Här gäller höstplöjning och harvning/sådd på våren när det torkat upp tillräckligt. Vi har varit ganska lyckosamma med havre som skyddsgröda. Vi använder vallfröblandning med kärringtand som kvävebindare istället för rödklöver. Slår vallen ganska sent som foder till häst, fungerar utmärkt.

Leran har stora torksprickor på ytan men bara en dryg decimeter ner så håller den fukt.

Calwin

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 17 jul-13 kl 20:14 »
Din mark liknar nog vår. Problemet hos oss är att sjön sjunker så sent att det ibland är för sent att så om man vill få något att gro som går att skörda samma år. Det lutar nu åt att vi försöker plöja nästa vecka och sedan sår vallfrö utan skyddsgröda. Om det inte går att plöja får vi försöka med kultivator. Om någon har en annan idé tas den tacksamt emot  :)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 22 jul-13 kl 10:48 »
Har inga råd att ge mer än att jag förstår problemet :)
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Enbondetjej

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-14 kl 11:38 »
Om jag var du. Skulle jag satsa på att lägga en tvåårig vall. Vallen ökar konkurrensen med ogräs och fungerar bra på styva leror, vallen försämrar inte strukturen i backen. Däremot förbättrar!
Problemet då är om du ska så i renbestånd eller så en gröda med vall som insådd. Vårkorn med vallinsådd?

När ni lägger om till eko så är du ju rätt ute med att välja gröda på vilken mark. Men jag skulle vara lika noga med att välja redskap, och speciellt som du nämnde tidigare att endast ge sig ut när det är tjänligt att bearbeta marken. Eftersom ni har en styv lera :)
"I schack står bönderna närmast kungen"

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser