Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta eget för dummies...  (läst 14276 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
Starta eget för dummies...
« skrivet: 14 jul-13 kl 21:31 »
Jag tror att bägaren rann över just idag. Jag har länge kännt en allt mindre lust för vårdyrket, och nu är det dags att börja jobba på att hitta nåt annat. Min tanke är att ha ett litet företag, som komplement till timmarna på kommunen, inte att leva helt och hållet på. Men att ha en extra inkomstkälla ibland när det faller sig. Kanske sälja lite konst, ge nån pianolektion till att börja med. Kanske så småningom kunna erbjuda musikinspelning (har grejer till det)... Eller nåt annat som jag hittar på längs vägen.

Tanken är alltså att kombinera vanligt lönekneg med en liten enskild firma. Problemet är att jag vet just ingenting om att driva företag. Och då menar jag alltså det där med regler och bokföring och sånt. Existens har nämnt nåt om FA-skatt, att det är det första jag ska söka. Men sen? Det där med att dra av moms, och hålla rätt på avskrivningar och det... Och hur gör man med eventuell vinst, och plocka ut lön och sånt?

Jag tänker att jag nog inte är ensam här på alternativ om tankar på eget småskaligt företagande. Och kanske heller inte ensam om att inte ha koll på hur man gör... Så det kanske finns utrymme för en tråd för tankar och funderingar och kanske lite "dumma" frågor. Och förhoppningsvis några lite mer erfarna också, så de dumma frågorna blir besvarade!

Huggorm

• Gäst
SV: Starta eget för dummies...
« Svar #1 skrivet: 14 jul-13 kl 21:34 »
Bokföringen och pappersjobbet är inga större problem, det svåra är att få ihop pengar så man har något att bokföra. Att hitta kunder helt enkelt, någon som vill köpa ens vara eller tjänst till ett tillräckligt högt pris. Det är den svåra biten.

rangs

• -
« Svar #2 skrivet: 14 jul-13 kl 21:36 »
här är en bra länk med mycket bra information

http://www.kalkyleramera.se/foretagsekonomi
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jul-13 kl 21:40 »
Om bokföringen och det andra går att läsa detaljerat och rätt enkelt i skatteverkets olika broschyrer. Bara att ha dem tillgängliga i början, tills det sitter. Sen har de kurser, eller rättare sagt föreläsningar också. Skatteverket alltså. Åtminstone hade de det förr. En sådan där fyra-timmars typ, för nystartade om bokföring och deklaration.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jul-13 kl 21:50 »
Om bokföringen och det andra går att läsa detaljerat och rätt enkelt i skatteverkets olika broschyrer. Bara att ha dem tillgängliga i början, tills det sitter. Sen har de kurser, eller rättare sagt föreläsningar också. Skatteverket alltså. Åtminstone hade de det förr. En sådan där fyra-timmars typ, för nystartade om bokföring och deklaration.

Hmm.. Först fylla i om FA-skattsedel, och sen se om de har nån kurs. Broschyrerna kanske man kan skriva ut? Ska kolla länken också, tack! Hur lång tid brukar det ta att få FA-skattsedel?

Det där med att hitta kunder blir ett senare problem, och kanske inget jätteproblem eftersom kommunen fortfarande lär behöva vikarier... Jag behöver ju inte kunna leva på det från dag ett. Kanske aldrig. Men varje komplement är välkommet! Tanken är att kunna klara mig utan att investera en massa, för då är man farligt nära den där beroendeställningen även om man sköter bokföring själv...

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 jul-13 kl 22:00 »
Broschyrerna är som pdf nuförtiden.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 jul-13 kl 22:02 »
Broschyrerna är som pdf nuförtiden.
Ungefär det jag menade ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 jul-13 kl 22:03 »

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 jul-13 kl 22:06 »
Ungefär det jag menade ;)

Och sist jag glodde så var bokföringsbroschyrerna anpassade till bokföring med papper och penna.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 14 jul-13 kl 22:17 »
 Momsregistrera dig samtidigt som du ansöker om FA-skattsedel.
Men, det är nog en bra idé att gå på Skatteverkets informationsträff innan du ansöker om FA-skattsedel. När du ansöker ska du ange verksamhet och förväntade intäkter. Dessa ska du sedan betala preliminär skatt för. Du kanske kan uppge noll som förväntad inkomst men, då undrar jag om du får din ansökan godkänd. Oftast startar man företag när man vet vad man ska göra. Mycket av det du skriver ovan kan du göra på hobbybasis och slippa skatt.
Kolla om din kommun eller kanske almi har starta eget-kurser. De brukar vara billiga och mycket lärorika.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 jul-13 kl 22:29 »
Mycket av det du skriver ovan kan du göra på hobbybasis och slippa skatt.

Jo, den summan är inte jätteliten heller va? Eller har jag fel för mig.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 14 jul-13 kl 22:37 »
Jo, den summan är inte jätteliten heller va? Eller har jag fel för mig.

Vinst över 50 000 kr är skattepliktig men, all hobbyinkomst ska egentligen deklareras.

Existens

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 jul-13 kl 22:47 »
Nja, all vinst är skattepliktig, men man behöver inte momsregistrera sig förrän man omsätter 30 000 i en hobby.

Men annars håller jag med Fåret.. grejen är att hitta nåt som drar in pengar. pappersbiten löser sig alltid.

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 jul-13 kl 23:04 »
Nja, all vinst är skattepliktig, men man behöver inte momsregistrera sig förrän man omsätter 30 000 i en hobby.

Då vill man ju det om man har utgifter för verksamheten.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 14 jul-13 kl 23:39 »

Men annars håller jag med Fåret.. grejen är att hitta nåt som drar in pengar. pappersbiten löser sig alltid.

My bad, visst är all vinst skattepliktig. De där 50 000:- är för engångsförsäljning av t ex köpt konst eller liknande.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 14 jul-13 kl 23:40 »
Så länge du är anställd och ansluten till en a-kassa har du en trygghet som försvinner om du blir egen företagare. Nu skall man inte bromsa sig ur en uppförsbacke, men det finns en del fallgropar om du blir företagare. A-kassa kan du vara ansluten till, men i praktiken är den inte värd något eftersom du får ersättning efter sista årets vinst, och blir du arbetslös som egenföretagare så beror det ju på att vinsten var för dålig.

Hur är det där du jobbar? Kan du som egen komma in och jobba, typ eget bemanningsföretag? Då kan du få bättre betalt och erbjuda dina tjänster på fler ställen.

Det kanske fortfarande finns starta eget bidrag? Hör med arbetsförmedlingen, men se upp med dem, de är luriga. Registrera inte företag innan du går dit, för då kan du gå miste om fina startpengar eller kurser. Skattemyndigheten har däremot blivit riktigt bra, de är hjälpsamma.

När du sedan registrerar företaget, så se till att få den bredd du kan vilja jobba inom, typ "Fru Janssons Alltjänst" Bemanningsföretag med djuruppfödning och musiklektioner...

Visst finns det nackdelar med att vara egen, men det är skönt att vara sin egen chef ;D

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 jul-13 kl 23:48 »
Då vill man ju det om man har utgifter för verksamheten.

Det är ju lite det som är grejen. Om jag målar en tavla, så kommer ju originalet att kosta en summa som man inte kastar upp när man går på kiosken (dessutom kan jag bli lite personligt fäst vid mina alster och inte vilja sälja rätt upp och ner)... Men trycker jag upp ett gäng kopior, så kan jag sälja dem till rimligare pris, och jag slipper släppa verket helt ifrån mig. Då vore det ju vettigt att kunna dra av kostnaden till tryckeriet, trots att det inte finns nån garanti för att sälja nåt ändå... Som ett litet exempel...

Sen skulle jag lätt kunna erbjuda snöskottning, och såna tjänster också.. Allt i allo. Hur tjyven ska man då kunna uppskatta sin omsättning?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 14 jul-13 kl 23:53 »
Inga problem, du kan göra preliminära deklarationer så tätt du vill.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 jul-13 kl 23:57 »
Så länge du är anställd och ansluten till en a-kassa har du en trygghet som försvinner om du blir egen företagare. Nu skall man inte bromsa sig ur en uppförsbacke, men det finns en del fallgropar om du blir företagare. A-kassa kan du vara ansluten till, men i praktiken är den inte värd något eftersom du får ersättning efter sista årets vinst, och blir du arbetslös som egenföretagare så beror det ju på att vinsten var för dålig.

Hur är det där du jobbar? Kan du som egen komma in och jobba, typ eget bemanningsföretag? Då kan du få bättre betalt och erbjuda dina tjänster på fler ställen.

Det kanske fortfarande finns starta eget bidrag? Hör med arbetsförmedlingen, men se upp med dem, de är luriga. Registrera inte företag innan du går dit, för då kan du gå miste om fina startpengar eller kurser. Skattemyndigheten har däremot blivit riktigt bra, de är hjälpsamma.

När du sedan registrerar företaget, så se till att få den bredd du kan vilja jobba inom, typ "Fru Janssons Alltjänst" Bemanningsföretag med djuruppfödning och musiklektioner...

Visst finns det nackdelar med att vara egen, men det är skönt att vara sin egen chef ;D

För egen del är jag inte berättigad till ā-kassa ändå, eftersom jag inte kan vara tillgänglig för jobb jämt (pga barnet). Skulle jag kunna det så skulle jag ändå inte vilja. Fördelen är att jag kan styra en del själv, nackdelen är om man blir sjuk, samt den i den här kommunen alldeles oanständigt låga lönen.. Skulle kunna kalla mig frilansande undersköterska ;) Men för de flesta är det nog vettigt att tänka över den aspekten.

Jag ska ta och ringa af och skattemyndigheten imorrn...

Det där med bredden, är det nåt man ska fylla i när man ansöker om FA-skatt? Och, hur påverkas det om man upptäcker nån ny delsyssla?

Inga problem, du kan göra preliminära deklarationer så tätt du vill.

Eh... Där var en sån där term som fick mig helt lost... Primära deklarationer? Och... Syftade det även på hobbyverksamhet?
« Senast ändrad: 15 jul-13 kl 00:05 av Fru Jansson »

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 jul-13 kl 00:07 »

Eh... Där var en sån där term som fick mig helt lost... Primära deklarationer? Och... Syftade det även på hobbyverksamhet?

Man "gissar" sin vinst, skriver ner det och blir beskattad efter det. Ser man efter ett tag att man gissat fel, så gissar man igen och lämnar en ny.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser