Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ättiksinläggning  (läst 10390 gånger)

daniel70

• Gotland
Ättiksinläggning
« skrivet: 13 jul-13 kl 19:55 »
Hur stark/svag lösning kan man ha för att lägga in gurka? Vad är standard i en inläggning?
Målet är att gurkan ska hålla till nästa sommar, men utan att det ska vara för fränt.

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Ättiksinläggning
« Svar #1 skrivet: 13 jul-13 kl 20:10 »
Hur stark/svag lösning kan man ha för att lägga in gurka? Vad är standard i en inläggning?
Målet är att gurkan ska hålla till nästa sommar, men utan att det ska vara för fränt.
Jag gör så här:
 lägg de tvättade och borstade gurkor  i ett lämpligt glas.
hällr vatten så att alla gurkor är täckta
häll vattnet i en tillbringare eller liknande för att mäta hur mycket ättikslag du behöver.
ut med gurkorna!
till ett glas (7-8 gurkor), ta en lök fin hacka den
varva gurkor, lök dillblommor i ditt glas
häll i en1/2 tskd senapsfrön och några kryddpepparkorn
 nu har du ett glas med kryddor, gurkor och luft ;)

nu till ättikslag:
säg att du för enkelhetens skull behöver ha 1/2 l (5dl) ättikslag ( om du har tex mätt upp 1 l till ditt eller dina glas så får du räkna om receptet)
1,5 dl 12% ättiksprit
3,5dl vatten
1 dl socker
1 matsked salt
 koka upp det hela
häll det över gurkorna
stäng glaset
låt stå ett dygn
öppna burken
häll ut ättikslagen i en gryta
koka upp den en gång till
häll det över gurkorna igen
stäng glaset
låt stå i minst 2- 3 veckor eller så länge du vill
ät och njut :)

hoppas det var begripligt!

daniel70

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 13 jul-13 kl 20:16 »
Tack för receptet!
Varför koka om lagen?
Ska lagen svalna innan den hälls på gurkorna? Annars risk för "kokta" gurkor?

hånung

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jul-13 kl 20:22 »
Ett två tre lag  lag bukar det ju va  typ en deciliter ättika två deciliter socker och tre deciliter vatten sen är det väl bara att räkna om  efter ditt behov och glöm inte att det ska hällas på svalt .

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 13 jul-13 kl 20:55 »
Ett två tre lag  lag bukar det ju va  typ en deciliter ättika två deciliter socker och tre deciliter vatten sen är det väl bara att räkna om  efter ditt behov och glöm inte att det ska hällas på svalt .
funkar säkert också fast jag har inte provat det. personligen tycker jag att det är för mycket socker men det är en smak fråga.
jag gör i princip på samma sätt med rödbetorna bara att de kokas och skalas innan jag lägger de i burkarna  och att jag bara tar en tesked salt per halvliter lag och att lagen bara kokas upp en gång.

receptet är en variant (som jag modifierade efter egen smak) av tyska inlagda gurkor. där skulle man hälla på lagen het. gurkorna blir inte direkt kokta, men värmen ska väl döda bakterier antar jag. gurkorna ska i det här receptet läggas in hel. aldrig provat att hälla på lagen när den svalnat,  enligt håning funkar det också.

jag tror man kokar om den eftersom den svalnar fort när man häller på den första gången och att kokar om den blir en sorts 'hållbarhetsgaranti'.
det finns så många recept. kanske borde du prova olika och jämföra vilket som smakar och håller sig bäst? 

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jul-13 kl 21:13 »
funkar säkert också fast jag har inte provat det. personligen tycker jag att det är för mycket socker men det är en smak fråga.
jag gör i princip på samma sätt med rödbetorna bara att de kokas och skalas innan jag lägger de i burkarna  och att jag bara tar en tesked salt per halvliter lag och att lagen bara kokas upp en gång.

receptet är en variant (som jag modifierade efter egen smak) av tyska inlagda gurkor. där skulle man hälla på lagen het. gurkorna blir inte direkt kokta, men värmen ska väl döda bakterier antar jag. gurkorna ska i det här receptet läggas in hel. aldrig provat att hälla på lagen när den svalnat,  enligt håning funkar det också.

jag tror man kokar om den eftersom den svalnar fort när man häller på den första gången och att kokar om den blir en sorts 'hållbarhetsgaranti'.
det finns så många recept. kanske borde du prova olika och jämföra vilket som smakar och håller sig bäst?
Bra ide då får du åter komma då när du har jort en utvärdering  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser