Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getspråks-frågor  (läst 1775 gånger)

NettanPlettan

• Småland
Getspråks-frågor
« skrivet: 13 jul-13 kl 19:01 »
Hej hej!

Nu har jag lite getspråksfrågor så ladda tangentbordet :)

1;
Min get som heter Tuva är sååå go.. Kelen och glad, följer efter mig vart jag än går i hagen. I början när hon kommit hem så när jag kom in till henne så satte hon sig och kissade. Varför då? Om jag pysslar eller gör något som hon inte verkar gilla, så kissar hon, är det protest eller rädsla eller är hon helt enkelt bara kissenödig ;)

2;
Hon gnider sig mot marken, är det brunst på gång?

3; Bocken Ville och Tuva börjar ibland stångas med varandra om det finns en liten kvist grönt de båda vill ha. Ska jag låta dom stångas bäst dom vill, eller ska jag tjoa och avbryta dom?
Som hundledare är det min roll att hålla flocken lugn, men hur är det i getvärlden?

4; Bocken Ville var inte tam när jag fick hem honom, har är drygt ett år.
Varje dag fleeera gånger om dagen så kommer jag med morötter och annat gott, bara lite åt gången så det är extra smarrigt att vara nära mig;)
Nu kan jag ge han en liten klapp på nosen/hakan men ibland vill han knuffa med hornen - bara löst för att säga att han inte gillar det.
Jag kör på det här att; inget kel - inget godis. Han får bara godis om han är snäll.
Låter det fint tycker ni? Ska jag säga till han om han vill putta på handen eller ska jag bara gå därifrån?
Instinktivt känner jag att han inte är så tam att han vågar bli så klappad, han har aldrig några tendenser till att vilja utmana eller nåt sånt utan han följer mig också i typ allt jag gör, för han vet att det kommer stoora grenar med gott och annat mums;)
Jag sågar halva stora slyn, sen fäller jag det efter jag ropat "fällt var det häär!!" - snacka om att jag är STARK!  ;D
Jag tror det kommer ge sig ju mer han inser att jag är snäll och full av godis.

Må väl i sommarn!

/Jeanette & gänget

NettanPlettan

• Småland
SV: Getspråks-frågor
« Svar #1 skrivet: 13 jul-13 kl 19:07 »
Här kommer en bild på radarparet :-*

Tizzla

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-13 kl 12:06 »
Finingar!

Kissandet har jag inte en aning om, inte om gnidande mot marken heller. Mina har börjat brunstsäsongen, men något gnidande har jag inte sett.

Jag lägger mig inte i mina getters stångande med varandra, utom möjligtvis i stallet, om jag tror det beror på mig eller vad jag bjuder på. Min tanke är att de måste ha en fungerande flock även utan min inblandning, jag är inte tillsammans med dem hela tiden och kan styra upp. Dessutom tror jag det är dumt att bråka om man har någon som är osäker på människor.

Sen skulle jag såklart säga till även getter, rent instinktivt, om det var en som var "elak" mot någon annan. Det stångandet jag sett är lek/styrkemätning där båda inblandade är med på det, och "rangordningsfastställande" i närheten av mat. Det ser jag bara som naturligt getbeteende som de måste få göra, de är ju flockdjur. Elakheter har jag tack och lov sluppit, men blir det mobbing får man väl göra något åt flocksammansättningen.

Mina hundar däremot, ingår i min flock på ett annat sätt. De har också tillåtelse att utföra normala flockbeteenden. Men där det skulle kunna finnas risk för bråk, dvs främst i matsituationer, så är det jag som är ledaren och bestämmer. Men de äter ju inte dygnet runt heller så det är enklare ;)

Puttandet som din Ville gör hade jag nog ignorerat, möjligtvis lugnt och med basröst sagt något "fyande", men utan någon rörelse. Min tolkning (har haft en väldigt skygg get som gjorde så) är att det är ett test för att se om det går att skrämma bort dig eller om du är starkare så han borde fly. Inget av det är ju önskvärt. Jag hade försökt avleda med godis istället. Naturligtvis inte som belöning för puttandet, men jag tror att han just då är fullt upptagen med att studera dig och inte tar godis. När han är nyfiken och känner att du har godis så är han ju i rätt stämning för att få en belöning.

;D Mina monster kommer rusande om de hör ljudet av sågen! Så tyvärr tror jag inte de tror att det är jag som är stark.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 21 aug-13 kl 23:52 »
Getter och tackor brukar lämna urinprov till sin herre och man.  Han nosar på det, och flemar sedan, vilket innebär att han böjer upp överläppen och ser ofta ganska frånvarande ut en stund.  Undra på det, han genomför en ganska avancerad kemisk analys av urinen, inte "bara" luktar!  Kan det ha varit något sådant som din get tänkte på?  De kissar också när de känner sig osäkra, troligen för att ha ett halvkilo mindre att bära på om det ska bli fråga om att fly eller slåss.

Jag vet inte hur hon gnider sig mot marken, ej heller om det är bara där och inte mot andra föremål i omgivningen.  Gnugga hud mot föremål eller person (get eller människa!) är att sätta sin doft på dem, "doftstämpla", och det är lika viktigt för getterna som det är för oss att namnmärka våra ägodelar och ingången till bostaden.  "Området är upptaget, andra getflockar göre sig icke besvär, och du och jag, vi är kompisar, vi bär varandras doft.  Alla som träffar någon av oss kan känna lukten även av den andra."  Men marken?  Du har kollat att hon inte har klåda?

En välfungerande getflock är en trivsam grupp, fri från gruff.  Som flockledare bör du se till att det finns tillräckligt för att alla ska få, utan att bråka.  Men särskilt bockar tränar en stund varje dag, om de har en sparring partner.  Vid bock-brist duger kanske en kraftig get, men det ska vara lite att stångas mot (!) om det ska bli något gym!  Att kiva om en ensam kvist verkar inte så roligt.  Kan du distrahera dem, och locka dem lite grand åt olika håll, så att de kan få varsin kvist?

Principen Inget kel - inget godis verkar bra!  :D  Och visst är du stark!  ;D  Har du försökt att få honom att "klappa sig själv" genom att sakta dra tillbaka godiset, och lura honom att nudda din andra hand, som du håller helt still?  Andra sätt är att använda ett trångt utrymme, där han ingenstans kommer, och ge honom en rejäl lektion då och då, att "Nu tar matte i dig, och det är fullständigt ofarligt, som du ju märker."

Jag håller helt med Tizzla, dumt att bråka om den ene är skygg.  Överhuvud taget bättre att med våra stora härliga hjärnor hitta på sätt att undvika konfliker.   ;)  Den som systematiskt stångar andra i rumpan åker i frysen, försåvitt den inte har ont som kan behandlas.  Tizzlas beskrivning av anledningen till Villes puttande tycker jag verkar helt rimlig.  Getter äter normalt mera utspritt än hundar, så risken för bråk blir mindre.  Getternas födosök kräver ju också mindre adrenalin än vilda hundars.

Även jag har haft getter som vid åsynen eller ljudet av sågen kom springande och "beställde avsågning av nos", alternativt "försökte komma i kläm under fallande träd".  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

NettanPlettan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 aug-13 kl 11:42 »
Hejsan hoppsan!
Tack för era utförliga svar!

Nu så har vi lärt känna varandra och kommit in i alla rutiner.
Inget gruff alls.
Jag ger dom stora kvistar så dom får varsin, ser till att alla två har det bra och så, det känns att dom gillar mig och mina upptåg i hagen. Dom ropar på mig när jag kommer hem med bilen, och när jag kommer ut från mitt hus haha.. Så gooooa <3

Hon gnider sig inte mot marken längre, gjorde det bara några gånger, vet inte vad det kan ha varit, värmen kanske!

Bocken och jag har inte haft någon närmre kontakt haha. Men vi är lugna och trygga i de rutiner vi har. Han har inga tendenser alls till att utmana eller liknande, han är bara ovan att bli hanterad helt enkelt.
Jag har lärt känna hans "energi"/kroppsspråk och läser han lättare nu. Och jisses, vad han läser av mig heeela tiden! ;D
Jag ska byta han till uppfödaren och få hans brorsa istället som är hanterad, så får uppfödaren göra allt det där jag inte riktigt vågar ;)

Tack, nu känner jag mig som vanligt mycket klokare!

Kram till er!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 22 aug-13 kl 14:17 »
Trevliga getter, vänliga bockar ...  Helt normalt, alltså!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tizzla

• Småland
« Svar #6 skrivet: 22 aug-13 kl 14:27 »
Åhhh...nu blir jag glad! Om Trollmor tror att jag har rätt...så har jag nog lyckats förstå deras språk liiiite redan från början! Iaf delar av det. Det är värdefull kunskap ;)

Och att de läser oss, och studerar oss ingående...det är bara förnamnet ;D Och det är häftigt!

Smart drag att byta bock NettanPlettan! Det är ju en fördel om man inte känner sig nervös för att behöva hantera dem, så det blir nog jättebra ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser