Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fundering om en ny katt  (läst 1076 gånger)

Fanny

• Dalarna
Fundering om en ny katt
« skrivet: 12 jul-13 kl 21:41 »
Vi har en kastrerad hankatt som är 2 år, han är jättesnäll och social fast han är 100% utekatt. Han har haft en bror som har flyttat nu, men de två var också väldigt snälla med varandra. Nu tycker vi att han behöver sällskap ute i stallet så vi funderar på att ta en unge från samma kattmamma, en hona.
Nu till min fundering: Svärmor säger att honan, när hon får egna ungar, kommer att jaga bort andra katter. Vad tror ni? Jag hoppas ju att hon ska acceptera sin kompis som hon har växt upp med... :)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Fundering om en ny katt
« Svar #1 skrivet: 13 jul-13 kl 12:16 »
Jag är inte så säker på att hon kommer jaga iväg andra katter... Men nån annan kanske vet bättre.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 13 jul-13 kl 12:42 »
Katter blir sällan kompisar om de inte växt upp och umgåtts från de är nyfödda/små. De kan acceptera andra katter som kommer in senare i deras tillvaro men riktiga kompisar blir de nog inte. Om gammelkatten accepterar en nykomling så är det nog bättre med en hane till annars är risken stor att honan jagar iväg honom när hon får ungar.
Å andra sidan är inte katter extrema flockdjur och de klarar sig bra utan sällskap speciellt om de går i ett stall med andra djur.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 13 jul-13 kl 13:28 »
Katter blir sällan kompisar om de inte växt upp och umgåtts från de är nyfödda/små. De kan acceptera andra katter som kommer in senare i deras tillvaro men riktiga kompisar blir de nog inte. Om gammelkatten accepterar en nykomling så är det nog bättre med en hane till annars är risken stor att honan jagar iväg honom när hon får ungar.
Å andra sidan är inte katter extrema flockdjur och de klarar sig bra utan sällskap speciellt om de går i ett stall med andra djur.

Måste tyvärr säga emot dig där, katter kan visst bli riktiga kompisar trots att de möts " senare i livet". Vi har haft katter av alla de slag och åldrar, i 40 år. Det beror helt på individerna. Honkatter anser iallafall jag, inte är lika trevliga som kastrerade hankatter. Både mot andra katter och i allmänhet. Jag skulle definitivt välja att skaffa en ung, ej könsmogen , hankattskompis åt en äldre hane. Alltså ingen liten kattunge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser