Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några klippningsfrågor  (läst 2015 gånger)

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
Några klippningsfrågor
« skrivet: 11 jul-13 kl 09:01 »
Har klippt mina egna får i några år dessvärre börjar det sprida sig nu..Har klippt hos några andra nu med .Har börjat fundera på en del saker.saxskären hur många får kan man räkna med att dom håller till om det nu ens går att säga.Om man klipper två gånger per år är det väldigt stor skillnad har alldrig klippt några som varit klippta två gånger per år.Var iväg och klippte några i veckan dom hade otroligt tjock ull som desutom hade tovat sig kring halsen.Lite jobbigt att komma ut till folk när det inte går som det ska.Antar det finns några med erfarenhet här.Sist vad kan man ta betalt per får nuförtiden.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Några klippningsfrågor
« Svar #1 skrivet: 11 jul-13 kl 15:59 »
Ta betalt vad folk är beredda att betala. Räkna med en hyfsad timpenning för dig själv + milkostnad. Om de har svårklippta får ska inte du stå för risken.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Några klippningsfrågor
« Svar #2 skrivet: 11 jul-13 kl 18:58 »
Jag och några till tar 30 för lättklippta djur (oftast dom som klipps 2gånger om året) , och sen 35 och uppåt . Tunga djur , tovade mm +moms
Lite olika varianter på framkörningar , jag tar 400 kr , behöver jag byta klipp plats på samma gård lägger jag på lite till.

Har du gått nån kurs ?

Den första tiden får man räkna lite som lärotid , sen kommer man upp i vettig timpeng.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Några klippningsfrågor
« Svar #3 skrivet: 12 jul-13 kl 19:28 »
Jag och några till tar 30 för lättklippta djur (oftast dom som klipps 2gånger om året) , och sen 35 och uppåt . Tunga djur , tovade mm +moms
Lite olika varianter på framkörningar , jag tar 400 kr , behöver jag byta klipp plats på samma gård lägger jag på lite till.

Har du gått nån kurs ?

Den första tiden får man räkna lite som lärotid , sen kommer man upp i vettig timpeng.

Nej ingen kurs tror igentligen inte jag har rätt psyke för att klippa får..Jag vill bara säga att fårklippare har min fulla beundran.Har klippt mina egna svurit sen studerat proffsklippare på elmia och youtub.Ibland tycker jag att jag börjar få snitts på det sen råkar man ut för ett fårhelsike som sjunker ihop som en säck med urfett ull.Det är då man börjar ifrågasätta livet...Tror nog en 1000 spänn per får vore rimmligt så man har råd med en månad på en kurort efter.30spänn tror jag att jag betala för 10 års sen.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Några klippningsfrågor
« Svar #4 skrivet: 12 jul-13 kl 22:22 »
Vissa tackor skulle man ta mer än 1000 för...

Och .. klipp inte på våren när det är trögt och jäkligt , risken att klippa sönder tackan är stor.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Några klippningsfrågor
« Svar #5 skrivet: 13 jul-13 kl 12:27 »
Hej
Min fårklippare tar 30kr st,inställelse avgift,resa 8 mil t/r. Och så moms förståss! Några kronor för verkning också..Räkningen på 10 tackor hamnar runt 1300 per gång. De klipps 2 ggr per år.
Får som klipps en gång per år kostar 48 + moms.

Jag betalar gärna för denna tjänst  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 2 användare
Nörd Otaku, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser