Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kopparsulfat/Pat Coleby  (läst 4179 gånger)

rimfrost

• Småland
Kopparsulfat/Pat Coleby
« skrivet: 08 jul-13 kl 10:31 »
Jag vet att det finns några här som utfodrar sina hästar enligt Pat Colebys lära och undrar var ni köper kopparsulfat och vad det skall stå på innehållsförteckningen? Lite rädd för att köpa fel sort.
Uppläxningar om huruvida kopparsulfat bör användas invärtes undanbedes då detta inte är mina fråga. Mina hästar har tydliga brister som jag måste komma till rätta med omgående.
Tack på förhand 
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

hånung

• Gäst
SV: Kopparsulfat/Pat Coleby
« Svar #1 skrivet: 12 jul-13 kl 10:44 »
Jag vet att det finns några här som utfodrar sina hästar enligt Pat Colebys lära och undrar var ni köper kopparsulfat och vad det skall stå på innehållsförteckningen? Lite rädd för att köpa fel sort.
Uppläxningar om huruvida kopparsulfat bör användas invärtes undanbedes då detta inte är mina fråga. Mina hästar har tydliga brister som jag måste komma till rätta med omgående.
Tack på förhand
På färghandel har ja alltid köpt kopparsulfat . Men du får gärna redogöra var för man ska ha kopparsulfat invärtes ? Kan ta det via pm om det känns bättre .

AlnöKrister

• Lycklig med fru och många barn och barnbarn
    • Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 12 jul-13 kl 17:05 »
Djur och natur (svenskafoder) har på 25kg säck för 850:-, hörde efter för vi har en häst med behov och den lilla burken går åt så fort
Äger äntligen gård med härlig hustru som är lika knäpp som mig.
Har 1 son och 3 döttrar sedan tidigare som tyvärr inte bor med mig.
3 små  killar och 2 små tjejer.

rimfrost

• Småland
« Svar #3 skrivet: 13 jul-13 kl 07:53 »
Hur fort går en sådan säck på en stor häst? Ett år?
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Strajder

• Aspegården
« Svar #4 skrivet: 13 jul-13 kl 10:58 »
Blandar du inte ihop gram (g) och milligram (mg)? En häst på 500 kg behöver cirka 100 mg (tusendels gram) koppar per dag enligt http://blog.horsewhispers.com.au/natural-sources-of-copper-available-to-horses.html. Vi använder bara kopparsulfat för utvärtes behandling av hovröta, då i lösning och alltid med skyddshandskar eftersom det är starkt uttorkande och irriterande.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 01 aug-13 kl 15:57 »
som strajder skrev är det ju ett spårämne :gammalt satt man en kopparfemöring hos kon och en tvåöring ett slick någon gång ibland räckte.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #6 skrivet: 08 aug-13 kl 09:30 »
Värt att tänka på är att Pat kommer från Australien där jordarna ser helt annorlunda ut när det gäller näringsdelarna. I hennes "mineralblandning" finns Selen (som vi lider brist av här i Sverige) överhuvudtaget inte med. Har du haft analyserat foder? Då bör du ju där kunna se vad det finns brist av. Vad är det för bristsymptom du ser? Har hästarna gått på bete nu?

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 3 användare (2 dolda)
Maleficum

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser