Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönvärparhöns?  (läst 18140 gånger)

charlsund

• Gäst
Grönvärparhöns?
« skrivet: 05 mar-04 kl 13:45 »
Queen silvia är ingen grönvärpare så vitt jag vet. Men det är Isbar.

Ronny

• Skåne
SV: Grönvärparhöns?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-04 kl 02:55 »
Grönvärpare!?

Det existerar hönor som värper turkos-olivgröna ägg. Alltså ägg med skal i denna färgskala. Endast en endaste ras är upphov till detta "fenomen" och det är den sydamerikanska hönsrasen "Araucana". Alla hönor som värper ägg av denna "gröna" nyans har denna mutation i blodet. Om de sen kallas det ena eller andra spelar ingen roll. Queen Silvia är en leghornsvariant framkorsad av Martin Silverudd i Målilla. Renrasiga värper de helt kritvita ägg, precis som leghorn - ingenting annat. Det går inte att bara titta på en "bild" och i sitt stilla sinne tro att allting är rasrent bara för att ens höna ser ut som förebilden. Helt klart är i alla fall att inga gamla svenska lantrashöns värper ägg av annan färg än ursprungshönans - benvita till svagt brunaktiga.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 15 mar-04 kl 21:04 »
http://hem.fyristorg.com/gulkullen/isbar.htm
Isbar lägger också gröna ägg. Aracuana lägger blå ägg.
Jag har en korsningshona som lägger gröna ägg som jag försöker få fler ifrån (fått fram en tupp, hoppas på en höna nu i år).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #3 skrivet: 27 sep-04 kl 08:06 »
Jag har faktiskt tillfälligt två rasrena Queen Silivahönor inhysta i mitt hönshus(*fniss* - lugn Ronny, de ska inte vara kvar och jag tar inga kycklingar nu) åt en väninna.
Dessa två damers ägg är ljust beigefärgade, inte vita. Äggen väger 55-60g.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 okt-04 kl 00:55 »
Hej Kicki!

Jo, jag är helt lugn! Jag vet att du har huvudet på rätta stället, så jag är inte ett dugg orolig för att du blandar in detta hönsmaterial i dina hedemoror! Olivgröna ägg uppstår f.ö. av en kombination av turkosvärpare (typ Araucana) och vanliga brunvärpare (typ RIR/New Hampshire). Detta var ett faktum som Martin Silverudd hann lära mig, innan han beklagligt nog dog 1987.
 :'(

Nej, Queen Silvia är ingen grönäggsvärpare, om det är rasrena djur det är fråga om. QS är en skapelse av Martin Silverudd som är baserad på vit Leghorn. Leghorn värper vita ägg.
« Senast ändrad: 16 okt-04 kl 09:49 av Ronny »

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #5 skrivet: 18 okt-04 kl 13:36 »
Jag niger och tackar för komplimangen. :-[   :)

Till alla er som inte känner till Queen Siliviahöns och som vill ha en högvärpande ras rekommenderar jag varmt denna ras - även om hedemorahönsen ligger mig mycket närmare hjärtat så är de väldigt trevliga och duktiga på alla sätt. Har man däremot, som jag, hedemorahöns och vill bevara dem rasrena rekommenderar jag inte Queen Siliva i samma flock för äggen är så lika att det är svårt att skilja äggen åt. Skillnader finns så jag kan skilja på dem, men om man inte studerar dem noga ser man dem inte.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #6 skrivet: 20 okt-04 kl 11:42 »
Rasen Queen silvia togs fram för att vara moder ras i en korsning med RIR för att få fram en höna som la stora bruna ägg där hönan var liten och lätt = låg foderförbrukning.

Martin tog även fram en höna Silverudds safir under 50 talet han spekulerade i att man då kunde ha 100 % härstamskontrol på hönorna i en bur om varge höna hade olika färg på äggen , vit brun och grön.
Vad ja vet blev den aldrig använd i stor uttsträkning, problemet var att man inte kunde lysa äggen i kläkaren för att ta bort obefruktatde.
Han tag även fram rasen Isbar och Isbar blå, hur dessa är släkt med safiren har jag ännu inte hittat.

Att genen för gröna ägg bara är med i 22 generationer tror jag inte alls på.

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 20 okt-04 kl 17:00 »
 Ja, både Aracuana och Isbar finns i Sverige (hos mig tex)....
                     Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #8 skrivet: 08 nov-04 kl 15:16 »
I helgen var jag hos en odlare som hade Aracuana, det var första gången jag såg hönsen live.
När jag sedan såg äggen, det var svårt att avgöra om de var blå eller gröna.
Gränsen är lite flytande, jag sökte lite på internet och hittade en sida som hade en karta över de olika färgerna som kan komma ur en Aracuana.
I vilket fall var det väldigt häftigt att se ett Maran ägg ligga brevid och se färg kontrasten.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 11 nov-04 kl 01:07 »
Jo, Johan, alla "grönäggsvärpare" har lite araucana i sig. Vad alla hönsgubbar och hönsgummor är överens om är att den turkosa äggskalfärgen har uppkommit genom en mutation på syd- eller mellanamerikanska lantrashöns och kom till Europa på 1600-talet via de s.k. erövrarna. Originalfärgen lär vara turkos, ungefär som starägg. Så fort genen för denna äggskalfärg kombineras med "normalgenen" blir äggen mer eller mindre "gröna". Detta har Martin Silverudd personligen förklarat för mig och jag är beredd att köpa det.
Vad gäller den franska rasen Marán så såg jag nästan mörkt chokladbruna ägg hos Kurt Jönsson i Tofta, för ett 10-tal år sedan. Här är det emellertid INTE fråga om en mutation utan bara ensidigt avelsurval!

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #10 skrivet: 12 nov-04 kl 14:43 »
Jag har läste en artiket som Martin S skrev om ämnet där han tar upp möjligheten att genen O skulle komma från en inkorsning av en fasan.
Prodlemet är bara de att den korsningen alltid? blir steril.
Det var ett tag sen jag läste artiklen men av vad jag minns avfördade inte Martin dena tesen helt.
Jag fick i sommras 3 korsningsdjur mellen Tupp och fasanhöna.
Jag hade hoppats på att få se om djuren skulle lägga ägg och vilken färg de skulle ha.
Tyvär var korsningeninte särskilt trevlig de var väldigt nervösa så de fick hamna i frysen i stället.
Jag vill bara nämna att det inte var planerat att få en avkomma mellan fasanhöna och tupp jag trode inte ens att de hade en dragning åt varandra.
Fasaner är väldigt korsningsbenägna med varandra och de är väldigt lätt at få fertil avkomma mellan olika arter.
Jag undrar om det kan vara samma fårhålande mellan fasan och höns som mellan anka och myskanka, där det beror på vilken av arterna som är haner respektiva hona för om avkomman skall ha en möjlihet att vara fertil.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 02 jan-05 kl 20:55 »
 Är inte alls insatt i dom olika generna på hönsen :) Men vill gärna lära mig....
 Mina erfarenheter om är bara dessa: Isbarerna har fullkomligt "vanlig hederlig kam" och värper gröna ägg.
Huden ser också ut att vara normalt färgad.
                       Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 05 jan-05 kl 13:12 »
Jo, genplaceringen (locus) för ärtkam och blått (turkos) äggskal ligger relativt nära varandra i en autosomal kromosom (icke könskromosom), vilket innebär att de båda egenskaperna har en viss benägenhet att följas åt vid nedärvning av denna kromosom. Det är dock inte fråga om en absolut koppling, eftersom kromosomerna konsekvent delar sig (crossing over)! Slumpen gör helt enkelt att det är mer sannolikt vid överkorsning att två gener som ligger nära varandra följs åt än om de ligger långt ifrån varandra.

Men Johan, vad är det för "torparhöns" som värper "gröna" ägg?

Vildvittra

• Värmland
Kan grönvärpare se ut hur som helst?
« Svar #13 skrivet: 10 nov-07 kl 14:51 »
Jag har ett gäng unghöns kläckta i maj som nu börjat lägga ägg så smått. De är alla "vanliga" bruna och cremefärgade, någon är väldigt liten med tofs på huvudet och en är en silkeshöna (möjligtvis blandras, men ser ut som en riktig). Döm om min förvåning när det plötsligt låg två små gröna ägg i redet!
Hon jag köpte kycklingarna av sa att det kunde finnas grönvärpare med, men jag tänkte att det nog inte var så när ingen av dem ser ut som varken Isbar eller Aracuana.

Kan grönvärpare se ut hur som helst? Hur länge hänger anlaget med?
Jag har en grå tupp som jag tänkt spara för att jag fått för mig att han kanske har grönvärparanlag, det är kanske fel tänkt. Kan de ha vilken färg som helst?

Vildvittra

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:Dolt grönvärparanlag - hur funkar det?
« Svar #14 skrivet: 10 nov-07 kl 16:11 »
Ja, de kan se ut precis hur som helst. Det finns en Araucana eller Isbar någonstans tillbaka i stamtavlan. Man brukar kunna se att hönan som värper gröna ägg har lite grönaktiga ben.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Lotus74

• Värmland
    • Struven
« Svar #15 skrivet: 12 nov-07 kl 10:48 »
Jag ser inte att mina Isbar har grönaktiga ben. ???
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

Vildvittra

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 12 nov-07 kl 11:13 »
Tack för svaren! Jag har ännu inte kunnat lista ut vem det är som lägger de gröna äggen, men jag gör mitt bästa för att smyga. Ingen av hönorna har grönaktiga ben.

Vet någon hur många generationer det sitter i? Och räcker det med att en av föräldrarna är grönvärpare eller måste både vara det?

Vildvittra

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 12 nov-07 kl 13:23 »
Vet inte hur många generationer, men jag är inne på min 5.e å de var bara mamma Isbar som var grönvärpare innan. Har nu en salig blandning med grönvärpare, men ingen av mina har gröna ben. Kolla vad äggen väger så kanske du kan lista ut vem det är!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Ull

« Svar #18 skrivet: 02 dec-07 kl 11:56 »
Våra grönvärpare ser ut hur som helst och det är många generationer till kända raser. Våra grönvärpare härstammar från en gammal tant i norrland. Vi fick ägg, av en kvinna som korstat in ytterligare raser i den gamla stammen, dock inge nya grönvärpare, men äggen var och är fortfarande gröna.

Våra höns har alla möjliga färger, enfärgade och viltfärgade, bruna, svarta, vete och grå. Några har tofs. Inga har gröna ben.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Grönvärpare.
« Svar #19 skrivet: 18 jan-08 kl 07:10 »
Vilka raser lägger gröna ägg? ???
Jag känner till Arucana (stavning?) och Isbar. Finns det flera?

Jag har en korsning lägger härligt pastellgröna ägg.
Det skulle vara kul att veta vilka raser hon innehåller.

Har ni bilder är det jättebra eftersom jag är lite dålig på hönsraser. :-[
Gärna bilder på äggen också. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser