Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgfråga avseende blått  (läst 1289 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Färgfråga avseende blått
« skrivet: 06 jul-13 kl 15:41 »
Kan någon förklara för mig hur denna tupp som är spättad i mina ögon, kan ge svarta kycklingar i kombination med svarta hönor? Jag var bergsäker på att jag endast skulle få blå kycklingar. Kan han vara blå + splash ( som jag tror är ett recissivt anlag)?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Färgfråga avseende blått
« Svar #1 skrivet: 06 jul-13 kl 16:39 »
Och min ovana trogen så glömde jag såklart bilden. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 06 jul-13 kl 19:17 »
Blå kycklingar kan vara svarta till en början.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 06 jul-13 kl 23:02 »
Fast de är snart fullt befjädrade alltså. :-\

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 07 jul-13 kl 08:34 »
Första fjäderdräkten,  ja till en början.  Sedan kan man se att nya fjädrar efter hand blir allt ljusare, de nya små kycklingfjädrarna talar jag nu om. Sedan byts de ju ut mot större vuxenfjädrar, och dessa har sin rätta färg.

Om de fortsättar att vara svarta hela tiden skulle jag ifrågasätta faderskapet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

bo_i_dala

« Svar #5 skrivet: 07 jul-13 kl 09:21 »
Hej!

Det finns, vill jag minnas, en del att läsa i "Våra fjäderfä" om färgers nedärvning.

mvh/ bosse

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 07 jul-13 kl 12:06 »
Det finns absolut ingen som helst tvivel om faderskapet då avelsgruppen gått separat i 3v innan äggsamlande och jag hade ingen annan tupp som skulle kunna ge blå och svarta avkommor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 08 jul-13 kl 08:33 »
Anlaget andalusierblå Bl är autosomalt dominant med doseffekt. Dvs ett anlag blå fågel, två anlag spättad fågel (splash på engelska). Blått bleker bara svart pigment.

Däremot är pärlgrå/lavendel lav recessivt och en pärlgrå fågel kan ge svarta avkommor ihop med en svart eller blå fågel. 

Jag har själv Brahma som köptes som är  blå  ljus columbia. Jag är dock rätt tveksam på om dessa fåglar verkligen är blå utan misstänker att de i själva verket är pärlgrå ljus columbia.  Det finns ju även Isabell Brahama  så lav genen finns ju i rasen. Om du inte känner stamtavlan på din tupp så kan det ju vara så att han är pärlgrå och inte spättad. Det förklarar ju varför du får svarta kycklingar.

Jag vet inte heller hur färgen blir på en fågel som är både homozygot pärlgrå och blå. Det är ju också en möjlighet att han har den genetiska formeln.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 08 jul-13 kl 21:15 »
Nej jag vet tyvärr ingenting om stamtavlan. Men det skulle ju vara en underbar bonus om jag får lavendelkycklingar i nästa generation. :) Så du tänker att min tupp alltså skulle kunna vara [Blbl lavlav] och därför se ut som spättad? Jag trodde splash var en färg/teckning som ger en vit eller blå fjäderdräkt med svarta prickar i? Vad heter den teckningen annars??

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 09 jul-13 kl 09:55 »
Splash/spättad kan se väldigt olika ut på olika fåglar även inom samma ras och mellan nära besläktade fåglar. Finns förmodligen modifierade gener som styr om de blir "prickiga" eller inte. En vit fågel med svarta prickar är mycket ovanligt och finns på bla Silke. Där kallas färgen Dalmatian (från Dalmatiner) Genetiken bakom Dalmatian är oklar men färgen är inte kopplad till splash/spättad
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 11 jul-13 kl 19:41 »
Nu har jag studerat kycklingar och som Sonja säger så kan nog flera av dem vara mörkt mörkt grå så de ser svarta ut. Jag upptäckte att några av dem har kanttecknade fjädrar dvs kanten på varje fjäder är mörkare. Men om jag kollar riktigt noga på en vuxen svart tupp så har han grönglänsande fjädrar men kanterna på dessa är svarta utan grönglans. Här kommer en bild iaf.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 12 jul-13 kl 09:28 »
Hmmm... Ska bli spännande att se när de blir större. Jag ser nämligen också en flock av svarta och blå kycklingar när jag tittar på din bild :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser