Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  älggrässaft utanför frysen.  (läst 2271 gånger)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
älggrässaft utanför frysen.
« skrivet: 04 jul-13 kl 23:33 »
Alla recept jag sett på älggrässaft slutar med att den ska förvaras i frysen.  Saft är ju ett sätt att bevara skörden och lägger man det i frysen tappar man ju lite av poängen. Finns det något som talar mot att tappa saften (uppvärmd) på väl rengjord flaska och förvara svalt och mörkt som vilken saft som helst, tror ni? Erfarenheter?

renee d

SV: älggrässaft utanför frysen.
« Svar #1 skrivet: 05 jul-13 kl 05:26 »
Jag tappar saften på flaska holder 12 måneder till der kommer nyt.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #2 skrivet: 05 jul-13 kl 08:11 »
Utan konserveringsmedel?

Har du ungefär samma recept som jag - blommorna får dra i sockerlag med cutroner en knapp vecka?

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 05 jul-13 kl 08:19 »
Hade lagt i natriumbensoat om inte saften ska frysas in. Även om den kanske håller sig ett tag utan så efter du öppnat flaskan så möglar den snabbt om det inte finns konserveringsmedel i den. Det är bättre med konserveringsmedel än med mögel i livsmedel tror jag iaf.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

renee d

« Svar #4 skrivet: 05 jul-13 kl 11:23 »
I pasteurize the bottles and seal whilst hot to form a vacuum. When opened they are kept in the fridge. until now (fingers crossed) I have never had problems with mould. But of course I agree with you that konserveringsmiddel is much better than mould ;D
« Senast ändrad: 05 jul-13 kl 11:57 av renee d »

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #5 skrivet: 05 jul-13 kl 11:38 »
Hej

Tack för de lugnande svaren! Jag tror jag satsar på en gnutta natriumbensonat.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 05 jul-13 kl 13:51 »
Är det lätt att lösa upp natriumbensoat i kall saft? Har fått för mig att det är svårare...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare
Bokohammare, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser