Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaskhink med galler  (läst 1491 gånger)

Bubbel i Dammen

• fotosyntes, torp, äng, symbios, hummel och bummel
    • Värmland
Slaskhink med galler
« skrivet: 04 jul-13 kl 22:31 »
Hej

vet ni om denna produkt finnes?:

Hink, vanlig storlek, för långbruk gillar jag rostfritt. Men det kan va vad som helst.

Och i detta ett kanske tio cm nedsänkt galler, som exempelvis fästes på hinkkanten, och som täcker hela hinkytan. Så när jag inte har vatten inne, så kan jag ex skölja ned i hinken, skölja av matsmutsigt och på gallret fastnar komposten.. och annan kompost kan också kastas på detta galler. Vätskorna får sedan hällas ned i en slaskgrop, men utan alltför mycket sovel för det hamnar i den mer slutna mat och latrinkomposten. Finns sådana galler? var?
En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slaskhink med galler
« Svar #1 skrivet: 04 jul-13 kl 22:37 »
nånn sådan hink har då jag aldrig sett. 
Det närmaste jag kan komma på är en pastagryta du vet en sådan dubbelgryta.

Ideen är verkligen intressant och tål verkligen spånas vidare på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jul-13 kl 22:40 »
Rostfria spänner, finns ju lite varstans, men med galler...

Hur stora hål vill du ha i det?

Bubbel i Dammen

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 04 jul-13 kl 22:45 »
I Stf-stugorna i fjällen, min förebild för mitt torps "utveckling" har de ju hinken, sen är gallret ovan slaskhålet, men jag vill ha tvärtom för att använda kompostens fördelar.

Jag tänker mig kanske kycklingnätgrova maskor, ca 1,5 - 2 cm, jag har kycklingnät så det blir att "skapa", men nåt mer stabilt vore att föredra. just för långsiktiga hållberhetens och stabiliteten när man tar i och ur gallret.

En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

Bubbel i Dammen

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 04 jul-13 kl 22:52 »
Rundgrillarna har liksom rätt stålgrovlek, och skulle kanske fungera att använda för att skapa, den nedre delen liksom, men de är inte rutnät och då slinker ju skal av potatis och morot mm ned i vätskan i större omfattning.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 04 jul-13 kl 23:09 »
det finns runda fritöser både stora och små.
och även sådana skrotas.   
Bli skrotletare på närmaste industriskrot?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 04 jul-13 kl 23:23 »
Jag tror inte riktigt på idén. Det kan förmodligen bli svårt att hålla gallret rent. Du kommer laka ut kompostmaterialet med vattnet du häller över och galler+kompostmaterial kommer vara i vägen när du ska hälla ner vatten. Hitta annan lösning föreslår jag. En slaskhink och en komposthink funkar.

För övrigt är kanske slaskgrop inte världens bästa idé. Har man mycket slaskvatten kan det åka ner åt grundvattnet till. Men har du stora växter som suger upp mycket vatten vid gropen är det månne bättre - på sommarhalvåret. Jag skulle snarare föreslå tvärtom. Bygg en hög med grovkompostmaterial/träavfall/trädgårdsavfall + jord och slå slaskhinken där, så för du in slaskvattnet i en aerob komposteringsprocess ovan mark.

Bubbel i Dammen

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 04 jul-13 kl 23:31 »
Mmm ja kanske som du säger Anders, jag kom på om jag fortsätter på galleriden, att durkslag finnes också i en del olika varianter. Det är just att jag äälskar multifunktionella saker så det blir mindre grejor som tar plats...i torpet finns heller ingen "våtplats", så desto mindre plats för det, desto mindre källor till fuktansamling här och var...men jag får skapa.

Ska tänka mer på det du sa Anders, och fritösgaller låter lite krångligt att få tag på, men bra ide :)

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jul-13 kl 23:49 »
Det finns rostfritt minkanät med. Det är rätt stabilt. Fick sånt av nån minkagubbe för några år sedan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser