Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äldre rörsatt brunn, med glapp mellan övre och nedre röret..hm, hur?  (läst 1232 gånger)

Bubbel i Dammen

• fotosyntes, torp, äng, symbios, hummel och bummel
    • Värmland
Hej

min brunn, tar vatten med hink, är rörsatt med ett övre och ett nedre betongrör, den är 3,5 meter djup. Men dessa rör ligger med ett ca 15 cm mellanrum där jord, främst lera tror jag, och rötter (från den stora fina björken alldeles intill....) strilar stillsamt och alltid ned i vattnet.

Än så länge har jag inte pumpat ur och försökt se vilken tjänlighet grundvattnet har, och när denna glipa finns tänker jag att det är bäst att fixa den först.

MEN HUR? mellanrummet är ca 1,5 meter ned i brunnen.

Vattnet duger att diska i men det sedimenterar ett fint dammigt lager, och är lätt ljusgråbrunt och saknar sällan lite partiklar men det silar jag lätt bort.

Någon med alldeles underbara tips, att få bort mellanrummet och få vattnet tjänligt?

Min vision är att sätta en gårdspump så småningom, visioner ger så härliga drömmar :)

Finemangen
En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

Broberg

• Gäst
Fram med stegen och ner och mura igen bara.

Töm sedan brunnen och ner och städa ur den.
Ha god omsättning på vattnet ett tag, töm några gånger kanske.
Sen kan du skicka in ett prov.

Hur mellanrummet blivit är lite mysko. Kan rötter ha gjort det? Är det rötter som håller översta ringens höjd?

Rensa och mura i omgångar då. Motsatt i cirkeln liksom, så det blir stödpunkter som torkat, innan du tar nästa. När tre-fyra punkter är klara kan du fixa det resterande.

Huggorm

• Gäst
Eller gräv runt övre ringen och fortsätt så långt ned att du kan hugga bort rötterna och få ringarna ihop riktigt. Även om man murar nu så kommer rötterna att ta sig igenom. Jag hade granar runt min brunn och de hade skickat en stor mängd mycket små rötter mellan ringarna för att kunna suga vatten, nu är granarna borta sedan länge men rötterna har bänt isär ringarna några millimeter och det kan gå ner ytvatten ibland så det smakar dåligt

Broberg

• Gäst
Jo, det är så klart bäst och så var det ju inte så djupt ner heller.

Bubbel i Dammen

• fotosyntes, torp, äng, symbios, hummel och bummel
    • Värmland
tack för tipsen, kan ge underbara resultat :) underbart mycket göra var det med, men det är det värt om resultatet blir bra.

Jag tror ringarna kan gå isär av markrörelser speciellt om det är lera i marken,  lera ligger väl ofta i skikt kanske är det sand under om istiden gjort som den brukar? och då kan olika egenskaper mellan olika skikt, skapa olika rörelser, kanske har det nedre sjunkit och det övre stigit (frusit upp), brunnen kan va ca 70 år. Detta då med hjälp av rottillväxt också. Det finns hm kanske bara 10 cm att sänka brunnen ytterligare ned i marken. Så jag får tänka ut en kombination av era tips.

tackar
En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

Broberg

• Gäst
Du kan ju mura på brunnens kant uppe också, om den blir för låg.

Tickelitack

• Södermanland
En långsiktig lösning är väl att gräva fram det övre röret, sätta i hop rören, tät med någn cemnetprodukt och bulta samman dem med ett par rostfria plattstål. Pasar man på att täta med silt på utsidan när man fylle rigen så blir det en bra brunn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
Erik Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser