Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöra toalettkant  (läst 15514 gånger)

Snowy

• -
Rengöra toalettkant
« skrivet: 04 jul-13 kl 09:58 »
Hej, jag har som en gul tjock smutsrand runt kanten där vattnet spolar ut på toaletten.  I princip hela vägen runt- och som sitter fast stenhårt. Typ där man ska spruta wc- anka i reklamen. hoppas ni förstår var. Citronsyra bet bra på den misfärgade kalkavlagringarna nere i toaletten där vattnet är men varken kalkosan, ättika eller citronsyra har fått bort den gula randen uppe under kanten. Någon som vet något dundermedel?

Lena på Högen

• Dalsland
SV: Rengöra toalettkant
« Svar #1 skrivet: 04 jul-13 kl 10:06 »
Min svärmor skrapar med en tegelsten i toaletten mot någon beläggning.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jul-13 kl 11:18 »
Först syra, sedan såpa

Snowy

• -
« Svar #3 skrivet: 04 jul-13 kl 11:22 »
Testat både citronsyra och såpa... men det sitter stenfast. Har säkert suttit där i flera år...och ätika och kalkosan.
Bara kalkavlagringarna längst ner i toaletten där vattnet är tog 2-3 dagar med citronsyra att få bort genom att skrubba skrubba och skrubba. Men fördelen där är ju att det var lättare att hälla på också. Här rinner ju allt man häller på kanten ner i toaletten...Finns det någon spray eller gel eller nåt som är dunderbra?

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 04 jul-13 kl 11:32 »
har för mig jag har hört nått man blandar med bakpulver,men vad det va riktig kanske jag kommer på senare

Snowy

• -
« Svar #5 skrivet: 08 jul-13 kl 21:57 »
Efter flera dagar skrubbande köpte jag idag wc- anka och det gjorde susen. Äntligen en ren toalett som doftar gott dessutom.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 08 jul-13 kl 23:55 »
har för mig jag har hört nått man blandar med bakpulver,men vad det va riktig kanske jag kommer på senare

Det finns många "huskursrecept" som går ut på att blanda något surt, t ex citronsyra eller ättika, med bakpulver. Men tyvärr fungerar det inte, bakpulvret är vanligtvis alkaliskt (basiskt) och som man fick lära sig i kemin i skolan kommer ju en syra och en bas att neutralisera varandra när de blandas, så resultatet blir bara någon slags salt som förmodligen inte har någon smutslösande effekt alls.
Både syror och baser kan vara bra som rengöringsmedel men de löser upp olika slags smuts och ska användas var för sig med sköljning emellan, aldrig tillsammans.

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jul-13 kl 00:39 »
Ytterligare en anledning, till varför vanligt skithus är bättre än vattendass..

Skogsviktor

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 jul-13 kl 07:39 »
Ytterligare en anledning, till varför vanligt skithus är bättre än vattendass..

Inget går upp mot en såpaskurad träsits!

Ljus

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 jul-13 kl 12:06 »
citronaft eller ättika tycker jag hjälper mot det mesta :)

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 jul-13 kl 12:14 »
Inget går upp mot en såpaskurad träsits!

Så är det.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 14 jul-13 kl 20:00 »
citronaft eller ättika tycker jag hjälper mot det mesta :)

Ja, så länge det är sådan smuts som löser sig i syror (kalk, rost, ärg  m fl oorganiska ämnen). Men det fungerar inte mot t ex fet smuts eller proteiner (matrester, alger, bakterier, diverse organiskt material), där behövs något alkaliskt (basiskt) istället.

Sen finns det såklart också fall där en syra visserligen inte tar bort smutsen men däremot bidrar till att bleka den så den inte syns så tydligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser