Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjunkbrunn som svämmar över  (läst 6820 gånger)

Carlsson

• Västergötland
Sjunkbrunn som svämmar över
« skrivet: 02 jul-13 kl 11:26 »
Vi har vad jag tror är en sjunkbrunn, relativt nära huset, som sedan leder vattnet vidare till en trekammarbrunn. Någon infiltrationsbädd finns inte. Nu svämmar vattnet över i sjunkbrunnen. Kan man hyra högtryckstvätt och försöka blåsa ut röret mellan brunnarna eller vad är felet? Trekammarbrunnen ser bra utmed ”kaka” och två rena kamrar. Slamsugningsbilar kommer inte in på gården så det är inget alternativ just nu.

Xoot

• Gäst
SV: Sjunkbrunn som svämmar över
« Svar #1 skrivet: 02 jul-13 kl 12:16 »
Vi hade samma problem, lutningen gjorde också att allt rann mot huset, luktade inte hallon.
Efter sjunkbrunnen hade vi en stenkista av krossat tegel av okänd ålder, denna hade växt igen.

Så vi täppte hålet och slog upp ett nytt i brunnen på sidan, fast denna gången i modern tid på frostfritt djup.
Drog ett rör på drygt 30meter dit den förra kistan varit, gjorde en ny, och där är vi idag något år efteråt.

Angående slammbilarna så är deras slangar väldigt långa. Ring SITA och förhör dig. :)

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 02 jul-13 kl 15:08 »
Att slamsugaren inte kommer in är ju ett årligen återkommande problem? Hur har du brukat lösa det förr, årligen?

Carlsson

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 jul-13 kl 23:17 »
Vi har varken stenkista eller infiltrationsbädd. Kan något ändå ha "växt igen"? Ingen som har samma avloppslösning som vi? Sjunkbrunn nära huset och därefter trekammarbrunn? Och stopp däremellan, misstänker jag...

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jul-13 kl 23:28 »
Hur säker är du på att trekammarbrunnen kommer direkt efter sjunkbrunnen?
Förr hade man inget efter sjunkbrunnen, senare lösning blev stenkista, oftast.

Hos oss är det bara badrummets avlopp som går till trekammarbrunnen.
Det är köksvattnet som sjunkbrunnen med stenkista får ta hand om.

Är det gamla höganäs rör så är det lättast att utgå ifrån att rötter har växt in genom röret.
Sånt händer. Bara att byta. En rotskärare kan funka, men kör han fast är det du som betalar per timme..

Töm brunnen och kör in en slang i röret och se om det är stopp, kolla sen hur långt in stoppet sitter.
Då vet du vart det är dags att gräva. Men hyr du en egen grävare så hade jag bytt hela röret. Tänk på fallet.

Carlsson

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 jul-13 kl 23:51 »
Tack för informativt svar! Brunn och avloppsanordning är från sent 60-tal. Eftersom det fanns diverse wc-produkter i sjunkbrunnen, antog jag att den var ett försteg till trekammarbrunnen. Får leta reda på mer information om anläggningen imorgon.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 02 jul-13 kl 23:56 »
Kör in en slang från trekammarbrunnens håll och spola så släpper det kanske. Skitgöra ;)

Carlsson

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 jul-13 kl 00:02 »
Varför från trekammarbrunnens håll?  Betydligt lättare att komma åt röret via sjunkbrunnen, som är ganska lätttömd.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 03 jul-13 kl 00:05 »
När du spolar vill du bli av med vattnet, och det rinner till trekammarbrunnen med det som släpper i den ändan av proppen. Kör du från andra hållet får du problem. En styv slang är bäst, typ 16 mm PEM-slang.

Carlsson

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 jul-13 kl 00:14 »
Ursäkta min okunnighet, men jag förstår inte. Anläggningen går från hus, till sjunkbrunn och sedan vidare till trekammarbrunn. Ska jag alltså spola i riktning mot huset? Vad riskerar jag annars att få för problem?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 03 jul-13 kl 00:27 »
Jo, du vill ju bli av med vattnet som du spolar med och de bitar av papper och annat som sitter i röret mellan sjunkbrunnen och trekammarbrunnen. Spolar du nedströms proppen rinner spolvattnet undan medans du "äter" dig igenom proppen. Spolar du uppströms har vattnet ingen stans att ta vägen och du får mer vatten i sjunkbrunn. Och proppen kan vara en meter lång, så det är inte en liten vägg du bara behöver spola någon liter på ;D

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 03 jul-13 kl 07:36 »
Vi har trekammarbrunn (först en trapper) och sjunkbrunnen kommer inte förrän efter den (och därefter infiltrationen). Är det inte lite fel ordning på grejerna? Sjunkbrunnen kan ju ha svårt att ta emot mycket från systemet efterom den just bara är en sjunkbrunn?
Försök att inte belasta systemet några dagar och se hur mycket som verkligen sjunker undan och försök få bort den eventuella proppen. Beror på hur långt det är mellan enheterna men eventuellt kan du gräva fram röret mellan dem och kolla om allt är ok med förbindelsen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 03 jul-13 kl 09:06 »
Tack Christelle :) Jag tog för givet att det var en kopplingsbrunn med slamficka som Carlsson menade. Ligger det en sjunkbrunn mellan huset och trekammarbrunnen är det felkopplat!

Carlsson

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 03 jul-13 kl 19:28 »
Det måste vara rensbrunn/spolbrunn vi har direkt utanför huset och som svämmar över. Då ligger brunnarna i rätt ordning. Tack för alla råd, ska försöka lösa detta på egen hand, annars blir det till att anlägga ny väg så att slambilen kommer fram.

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 jul-13 kl 19:49 »
Rensa och släng sedan ut vattenskithusstolen, så slipper ni dylika bekymmer och gör miljön en tjänst. Plus att man slipper slamtömning och sparar penningar..

Carlsson

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 03 jul-13 kl 20:07 »
Jepp, detta alternativ är jag också inne på. Använder vårt finfina utedass nu och trivs riktigt bra därinne  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 jul-13 kl 20:18 »
Jepp, detta alternativ är jag också inne på. Använder vårt finfina utedass nu och trivs riktigt bra därinne  ;D

Det är redigt! Efter ett tag känns det riktigt obekvämt med de där vattenhistorierna..

christelle

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 03 jul-13 kl 22:24 »
Absolut bästa stället - där får man alltid sitta ifred dessutom  :D

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 jul-13 kl 22:38 »
Absolut bästa stället - där får man alltid sitta ifred dessutom  :D

Kattfan här, står utanför och skriker, när jag går in där.. Typ, halva byn hör när Lopt går på skithuset..

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 03 jul-13 kl 23:24 »
Kattfan här, står utanför och skriker, när jag går in där.. Typ, halva byn hör när Lopt går på skithuset..
Ha radio på  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser