Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sommarfår  (läst 4721 gånger)

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
Sommarfår
« skrivet: 01 jul-13 kl 08:53 »
Sambon och jag funderar på att skaffa får.
Vi har tidigare haft hästar och nu när de är borta, håller hagarna på att växa igen.
Vi har ett rejält vindskydd och kommer i så fall stängsla om hagarna med riktigt fårnät.
Det jag undrar nu är hur många får är lagom för att hålla undan sly och beta ner ca 1,5 hektar?
Tror ni att det skulle gå att få låna några får över sommaren? (troligen nästa sommar).
Vi står i så fall för allt skötsel, inhägnad, extra foder om så behövs.
Om det vore hästar så skulle man väl kalla det för att vara fodervärd, helt enkelt.
Det vore trevligt att testa på att ha får en sommar för att se hur det fungerar innan vi köper egna.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Sommarfår
« Svar #1 skrivet: 01 jul-13 kl 10:43 »
Egentliga arbete med får sker dock inte under betestiden, så jag tycker tanken är bra men...

;) 

Troligen kommer sommarfår till er klippa och avmaskade och med klövarna i bra skick.. lammningen har gått bra, inga flasklamm, ingen nödslakt. Ingen mockning och utfodring heller. Så vilka lärdomar kan man dra ur en sommar där djuren lugnt går omkring och betar och lammen är roliga och söta ?
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

daniel70

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 01 jul-13 kl 11:04 »
Sambon och jag funderar på att skaffa får.
Vi har tidigare haft hästar och nu när de är borta, håller hagarna på att växa igen.
Vi har ett rejält vindskydd och kommer i så fall stängsla om hagarna med riktigt fårnät.
Det jag undrar nu är hur många får är lagom för att hålla undan sly och beta ner ca 1,5 hektar?
Tror ni att det skulle gå att få låna några får över sommaren? (troligen nästa sommar).
Vi står i så fall för allt skötsel, inhägnad, extra foder om så behövs.
Om det vore hästar så skulle man väl kalla det för att vara fodervärd, helt enkelt.
Det vore trevligt att testa på att ha får en sommar för att se hur det fungerar innan vi köper egna.

5-6 får är lagom för den ytan. Går de med lamm så minska lite.
Ska ni ha får så behöver ni ett produktionsplatsnummer. Fås via jordbruksverket.
Ni får nog betala en liten slant för att hyra fåren över sommaren, de ska transporteras, bokföras om till din produktionsplats etc. Vore skillnad om ni tillhandahöll 20 ha, då skulle ni kunna arrendera ut marken.
Enklast är att ni köper några tackor med lamm nästa vår så att ni kan prova på om det är något för er. Alternativt skaffar några napplamm, fast mjölkersättningen är inte direkt gratis.
Lycka till, lamm är trevliga djur!

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #3 skrivet: 01 jul-13 kl 11:22 »
Tack för era svar. Jo jag är medveten om att det mesta arbetet med fåren sker resten av året. :-)
Transporten kan vi ordna själva. Måste man ha produktionsnummer även om man bara har tackor utan lamm?
Jag vill gärna köpa men sambon vill prova på först. :-)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 01 jul-13 kl 13:54 »
Gör som ni har tänkt. Det kan finnas någon, som vill åka på semester och fåren behöver ju tillsyn varje dag och vatten m m. Man får kolla klövarna, rätt vad det är så kan en tacka vara halt eller någon har fått ett ormbett och måste skötas om. Ni måste ha produktionsplatsnummer men det är inga konstigheter. Har ni redan el i hagen kan ni använda det även för fåren men rep är kanske inte det bästa då utan ni behöver sätta dit järntråd, som leder elen bättre. Får behöver ha starkare el än hästar men sätter ni flera trådar lågt så skyddar det även mot ev varg.
Åsenfår, hundar och katter

tesåpa

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 jul-13 kl 11:43 »
Transporten kan vi ordna själva. Måste man ha produktionsnummer även om man bara har tackor utan lamm?

Ja, PPN ska man ha. Annars "kan" ingen låna ut får till er. Och så behöver ni en godkänd stalljournal. Beställs från Jordbruksverket det också.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 02 jul-13 kl 12:50 »
Om ni bara hyr in fåren så behöver ni ingen stalljornal, men ett produktionsplatsnummer behövs ändå.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 02 jul-13 kl 18:17 »
Om gräset har växt så det är långt nu så får ni försöka få hagen putsad. Får tycker inte om att äta långt gräs. Däremot kan de äta det torkade gräset som slagits av. Fåren gillar bäst örter och blad och spätt gräs men inte långt grovt gräs.
Åsenfår, hundar och katter

tesåpa

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 jul-13 kl 20:23 »
Om ni bara hyr in fåren så behöver ni ingen stalljornal, men ett produktionsplatsnummer behövs ändå.

Så här skriver jordbruksverket: "Har du får eller getter på din produktionsplats ska du föra in uppgifter om dem i en stalljournal." http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/journalforing.4.7409fe2811f8e7990b88000113.html Enda undantaget är "Om någon av dina produktionsplatser är ett bete och det inte finns några andra klövbärande djur än dina egna där, behöver du inte föra någon separat stalljournal för betesplatsen." (mina betoningar)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #9 skrivet: 02 jul-13 kl 22:31 »
Så här skriver jordbruksverket: "Har du får eller getter på din produktionsplats ska du föra in uppgifter om dem i en stalljournal." http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/journalforing.4.7409fe2811f8e7990b88000113.html Enda undantaget är "Om någon av dina produktionsplatser är ett bete och det inte finns några andra klövbärande djur än dina egna där, behöver du inte föra någon separat stalljournal för betesplatsen." (mina betoningar)

Jag kanske borde kanske förtydliga att jag menade att fårens ägare journalförde fåren. Möjligen finns det en fallgrop i vem som har begärt ut produktionsplatsnumret, men det ska jag försöka få svar på i morgon från jordbruksverket.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

tesåpa

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 03 jul-13 kl 06:11 »
Jag kanske borde kanske förtydliga att jag menade att fårens ägare journalförde fåren. Möjligen finns det en fallgrop i vem som har begärt ut produktionsplatsnumret, men det ska jag försöka få svar på i morgon från jordbruksverket.

Ja, om fårens ägare begär ut PPN så behövs ju ingen ytterligare stalljournal under förutsättning att det bara finns bete på platsen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1290 gäster, 2 användare
MickeMård, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser