Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sorglig kål  (läst 1822 gånger)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
Sorglig kål
« skrivet: 30 jun-13 kl 19:49 »
I år har jag haft stora problem med mitt kålodlande. Det förkultiverade kom upp fint med ganska god grobarhet men just när det första riktiga bladparet skulle börja utvecklas skrumpnade plantan bort. De få som överlevt har stannat i växten när jag satt ut dem.

Det jag sått på friland har kommit upp dåligt eller inte alls. Det gäller vitkål, blomkål, broccoli, kålrabbi, korova mm. Majrova är ett lysande undantag - den växer och frodas än så länge. Plantor jag fått från beklagande vänner har också klarat sig ganska bra.

Detta är en markant skillnad mot tidigare år. Då har också mycket gått åt skogen men inte så här konsekvent. Jag misstänker någon sjukdom från komposten. Den är spridd både på landen och inblandad i planteringsjorden. Låter det som en rimlig teori? Vad skulle det vara för sjukdom i så fall? Och viktigast: vad ska jag göra annorlunda nästa år?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Sorglig kål
« Svar #1 skrivet: 30 jun-13 kl 20:21 »
Kan möjligen vara någon jordbunden parasit, kanske från komposten. Nästa gång kan du testa att sterilisera en del av jordblandningen eller komposten i ugnen el dyl och jämföra med osteriliserad.

Men det kan också vara andra brister med förkultiveringen, som kan leda till fysiska skador och även låter skadliga mikroorganismer få utrymme att föröka sig. Tänkbara brister:
* för fukthållande och tät jordblandning, mest bestående av torvmull
* för lite ljus
* för varmt
* för mycket vattning (på en gång)
* värmechock, kanske ihop med bristande vattning
* för mörk jordyta, som värms upp för mycket av solsken - strö sand eller vermilkulit ovanpå.

Förkultivering inomhus ger lätt flera av ovanstående problem. De bör komma ut så fort som möjligt, i växthus, drivbänk eller ut och lufta sig på dagarna.

Jag använder oftast enbart osteriliserad kompost och trädgårdsjord till förkultivering utan sjukdomar, om jag kan ge plantorna en bra miljö och undvika ovanstående fel. Sen handlar det om kvalitet på kompost också. Jag har ett långt komposteringsförfarande där slutsteget är kompostering i hög på marken. Stegen före det är olika för olika ingredienser.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #2 skrivet: 30 jun-13 kl 20:38 »
Hej. Tack för svaret!

Det är alls inte osannolikt - närmast troligt - att jag klantat förkultiveringen. Att jag misstänker komposten är för att jag får liknande symptom även i det jag sått på friland (med nermyllad kompost)...

MissT

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-13 kl 20:55 »
I år har jag haft stora problem med mitt kålodlande. Det förkultiverade kom upp fint med ganska god grobarhet men just när det första riktiga bladparet skulle börja utvecklas skrumpnade plantan bort. De få som överlevt har stannat i växten när jag satt ut dem.

Det jag sått på friland har kommit upp dåligt eller inte alls. Det gäller vitkål, blomkål, broccoli, kålrabbi, korova mm. Majrova är ett lysande undantag - den växer och frodas än så länge. Plantor jag fått från beklagande vänner har också klarat sig ganska bra.

Detta är en markant skillnad mot tidigare år. Då har också mycket gått åt skogen men inte så här konsekvent. Jag misstänker någon sjukdom från komposten. Den är spridd både på landen och inblandad i planteringsjorden. Låter det som en rimlig teori? Vad skulle det vara för sjukdom i så fall? Och viktigast: vad ska jag göra annorlunda nästa år?

Precis så var det för mej också för några år sedan. Alla kålväxter och även rödbetor och mangold drabbades. Jag misstänkte lite att det kunde vara nedfall från den isländska vulkanen som varit aktiv tidigt den våren. Man såg ett damlager på bilar från den. Dom andra på kolonin hade samma problem. Också andra jag frågade som bodde längre bort hade problem med kål och rödbetor. Förra året var inte heller så bra, i år börjar det växa bättre.
Annars kan det vara nematoder i jorden. Du odlar väl inte kålen på samma plats år efter år?

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #4 skrivet: 30 jun-13 kl 20:57 »
Du odlar väl inte kålen på samma plats år efter år?

Nej. Om det ändå vore så enkelt!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 30 jun-13 kl 20:59 »
Hej. Tack för svaret!

Det är alls inte osannolikt - närmast troligt - att jag klantat förkultiveringen. Att jag misstänker komposten är för att jag får liknande symptom även i det jag sått på friland (med nermyllad kompost)...

OK, jag trodde allt var förkultiverat men ser nu att det inte var det. Men direktsådd av kål på friland är knepigt. Plantorna kan växa väldigt trögt.

MissT

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 jun-13 kl 21:09 »
Kanske har du slängt på för mycket kompost? Kanske var komposten inte färdig?

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser