Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skador på Persika träd  (läst 4993 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
Skador på Persika träd
« skrivet: 30 jun-13 kl 16:48 »
För 3år sedan fick mina svärföräldrar ett Persika träd, Redan när det anlände hade trädet 3 skrynkliga och lite rödrodnade blad. Förra året såg trädet hemskt ut med fler skrynkliga blad. Men i år ser trädet värre ut.. någon som et vad detta är??

Insidan av ett blad små svarta korn..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Huggorm

• Gäst
SV: Skador på Persika träd
« Svar #1 skrivet: 30 jun-13 kl 16:52 »
Skulle tro att det är insektsskador

kurt

« Svar #2 skrivet: 30 jun-13 kl 18:08 »
Det är en svamp som orsakar krussjuka på persika, och det är tyvärr mycket vanligt. Det börjar komma resistenta persikosorter, men jag tvivlar på att de klarar svenskt klimat.  Annars får man prova med kemisk bekämpning

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktablad_tradgard/FVT101/FVT101.HTM

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1667&artikel=3833192

mmeo

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-13 kl 18:37 »
Det ser som sagt ut som krussjuka. Min persika och aprikos brukar få en del blad som drabbas också, men jag plockar av dem på försommaren och sen kommer nya blad. Men jag tror att sorten jag har (Riga) ska vara rätt motståndskraftig mot sjukan. Det verkar i alla fall inte bli värre och värre och gott om persikor får jag.

Jag vet inte vad det är för sort du har och hur storväxt den blir men jag har läst att träd på friland drabbas i högre grad än i växthus med tak över huvudet. Vill du gärna ha kvar trädet och råkar ha gott om plats i ett västhus så kan du ju fundera på att testa att flytta in den.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #4 skrivet: 30 jun-13 kl 19:27 »
tusen tack, jo jag har plockat bort bladen förra och förrförra året (när jag besökt dom). -Men nu ville jag veta vad det är och vad man kan göra åt det.. så att tusen tack för ert engagemang!!
-ska höra med dom om dom vill flytta in trädet eller hur dom vill ha det..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Nina K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 jun-13 kl 20:13 »
Hej. Våran persika har drabbats också av denna sjukdom. Minns inte om jag läste det eller trädgårdsmästare sa men hur som helst så skulle bladen plockas bort och brännas upp för att minimera spridning. Något med surt regn på våren var det också. Ska se i mina frukt tidningar. Vårat träd är jätte stort och trivs vid husväggen som skyddar och ger värme. Har tidigare år gett mycke frukt men i år så blev det inte många blommor. Vad det nu kan bero på.

ulflen

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 30 jun-13 kl 22:31 »
 En gammal skada,som vi haft i Sverige i åratal.
När jag var liten behandlade man persikor + fikon på samma sätt.
Koksaska på stam och rötter, samt bikabronat upplöst i ljummet vatten.
Om man idag kör gamla andra delen + fruktträd effekt (Neuendorf)
samma effekt genom att blanda FD eller rapsölja.
Mvh
Ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 3 användare (1 dolda)
gorlan, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser