Hej! hittade precis erat fina forum och kunde inte låta bli att bli medlem. Hittade tyvärr inte det jag sökte när jag kollade runt bland trådarna

Jag har tänkt bygga ett litet vattenkraftverk i skogen där det rinner en liten bäck just nu. Det är lite svårt att uppskatta vattenmängden men det äe hilma bra fart på den ca 1 m bredd o 20 cm djup eller nått. Den går delvis i undergjoridiska gånger sedan måååånga år tillbaka så den försvinner på vissa ställen i djupa hål. På våran är det iaf alltid översväming där o vatten överallt

Vattet kommer delvis ifrån ett närliggande berg. bäcken fortsätter sedan vidare ner till en sjö
Planen är att bygga en mindre uppsalmlingsbasäng uppe i skogen i betong typ 3x2mx0.5m eller nått. Därifrån dra en slang ner för slänten brevid urspungsbäcken . Det är ca 10 m fallhöjd
Där tänkte jag placera en lämplig turbin ifrån
http://www.navitron.org.uk/hydro_power.htmDe verkar sälja färdiga lösningar med både generator och turbin.
funderar på
DG11-3.0 DCT4-Z
3-12 fallhöjd
45 L/s
3000 watt
1500 RPM
Eller någon av de 200-500 watt turbinerna. Nu till frågan, Behöver man några slags tillstånd innan man börjar med de här planerna. Vad äre som gäller vid bygge av eget vattenkraftverk. Marken tillhör en jordbruksfastighet som jag äger.
Har ni några andra tips på turbin eller annat system man kan bygga. Det får inte kostar förmycket heller. en Turbin för 300 Pund lät ganska rimligt.
Huvudplanen är att kunna koppla bort stugan ifrån elnätet annars finns C planen, få en lampa lysa i skogen o köra en värmeslinga i en fågelholk