Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad behöver man för att bygga ett litet vattenkraftverk  (läst 71449 gånger)

Zigge

• 24volt.eu
Re:Vad behöver man för att bygga ett litet vattenkraftverk
« Svar #40 skrivet: 14 maj-07 kl 14:32 »
Ok! Jag är imponerad av dina 12- och 24-voltskunskaper...glömde kanske säga det förut.  :D

karolinali

« Svar #41 skrivet: 14 maj-07 kl 17:39 »
Ok! Jag är imponerad av dina 12- och 24-voltskunskaper...glömde kanske säga det förut.  :D
Jag har jobbat lite med el av olika slag, mest svagström, men även som assistent till en industrielektriker ett tag, där jag lärde mig om starkströmsinstallation av ganska varierande slag. Det var vid installation av ett reservelverk på 350kVA, som jag först kom i kontakt med 24V batteribankar.

Idag känns det skönt att ha jobbat med sådant förut, även om min husinstallation är bra mycket annorlunda.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #42 skrivet: 14 maj-07 kl 23:35 »
Det förklarar saken. Jag har också jobbat med svagström och lärt mig en ful ovana, att slicka på trådarna för att känna om det är någon ström i dem.  :D

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #43 skrivet: 02 okt-07 kl 22:26 »
Nyteknik:
Detta rör ska visst kunna producera ström, säger dom…
http://www.nyteknik.se/art/52614

Stormhierta

« Svar #44 skrivet: 04 okt-07 kl 16:15 »
Hamann-turbinen, om den fungerar som de menar, vore ju utomordentligt intressant. Jag söker i dagsläget efter en tomt och önskar mig en bäck eller annat vattendrag som kan producera runt 12-14 kW per dag och även med mycket lägre effekt vore ju detta ett bra alternativ!

Andra som har tips på bra vattenturbiner eller som har egna fungerande turbiner hemma?

Hasse

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 04 okt-07 kl 16:30 »
Menar du en effekt på 12-14 kW eller menar du energi 12-14 kWh/dag, som ger effekt 500W?

Stormhierta

« Svar #46 skrivet: 05 okt-07 kl 01:55 »
Hej Hasse!

Jo, jag menade 12-14 kWh/dag, så en effekt på cirka 500 W låter ganska korrekt. Ursäkta om jag var oklar.

orginallinus

« Svar #47 skrivet: 31 dec-07 kl 00:24 »
Nyteknik:
Detta rör ska visst kunna producera ström, säger dom…
http://www.nyteknik.se/art/52614

Hemsida:

http://www.smartkraft.no/

"Smartkraft har også planer om å utvikle en enda mindre enhet, som man kan lade 12 volts batteri med, også med tanke på hyttemarkedet"

saxat från:

"http://www.tu.no/energi/article114779.ece"
« Senast ändrad: 31 dec-07 kl 00:47 av orginallinus »

orginallinus

« Svar #48 skrivet: 31 dec-07 kl 00:30 »
"Fallhöjd 25 cm. Effekt 80 watt." Zigge verkar jätteintressant för mig. Har du någon mer information,

Jag verkar dock ställas inför flera problem. Det första - hur bygger jag en fördämning i en bäck som det rinner vatten i hela tiden?

Har en liknande bäck där jag bor, tänkte nog att om man ska göra det seriöst med betongfundament osv, så får man nog gräva en kanal vid sidan av & först leda in vattnet där, eller vänta tills sommaren då det är lite vatten i bäcken...

Så men vad var alltså billigaste/bästa generatornman kan bygga; från en tvättmaskin?

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #49 skrivet: 31 dec-07 kl 00:46 »
orginallinus, kolla på min hemsida (24volt.eu) för mer info om mitt vattenhjul. Projektet har i och för sig legat nere en tid, men till veckan ska jag lämna in rotorn för fräsning sedan limmar jag dit magneterna och lindar om den.
Jag använder en tvättmaskinsmotor (1-fas asynkronmotor som jag bygger om till 3-fas synkrongenerator), men hur det kommer att fungera vet jag inte än. Förhoppningsvis ger generatorn 50-60 watt vid 20 rpm för vattenhjulet (växlar upp till 250 rpm med kilrem) och då är jag nöjd.

orginallinus

« Svar #50 skrivet: 31 dec-07 kl 00:56 »
orginallinus, kolla på min hemsida (24volt.eu)

Alltså, jag är helt blåst på det elektriska. Men då kan man ju bygga om en trefasmotor lika gärna? Om man nu vill ha växelström? Fast jag hade nog tänkt 12v i första hand, fixa lite sjysst diodbelysning i min vagn eventuellt ladda några batterier och köra en lapptop...

Kompisen föreslog en generator från en båt eller lastbil (24v), men de kanske är lika "högvarviga" som en bilgenerator?

Finns det någon sida om det där om hur man bygger om olika elektriska motorer till generatorer?

Sjyyst sida du hade uppe föresten, kollade runt där & kommer nog att hämta lite inspiration. Om jag förstått något rätt så är det ganska bra om man trimmar vinkeln på vattenbladen (och någon påstod att de skulle vara primtal på antalet för att få jämn gång...) för att få bäst verkningsgrad...

Antagligen har jag en hel del att lära, men det ska bli kul... ::)
« Senast ändrad: 31 dec-07 kl 01:14 av orginallinus »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #51 skrivet: 31 dec-07 kl 08:33 »
Finns det inte någon form av enkla flödesgeneratorer som är avsedda att monteras på segelbåtar, som man enkelt borde kunna sänka ner i vilken bäck som helst? Inte många watt kanske?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #52 skrivet: 01 jan-08 kl 01:20 »
Primtal gäller för crossflow-turbiner. Vattenhjul är så lågvarviga att det inte har någon betydelse.

Trefas växelström funkar lika bra för 12 volt, som något annat. Antalet faser har inte med spänningen att göra. Att man använder flerfasig växelström, som man sedan likriktar beror på växelströmsgeneratorernas enkelhet och effektivitet. Bil- och lastbilsgeneratorer bör man undvika.

Broberg

• Gäst
SV: Vad behöver man för att bygga ett litet vattenkraftverk
« Svar #53 skrivet: 05 okt-13 kl 11:25 »
Här är någon liten variant:
Working home made hydro Generator/ Runs two refrigerators free electricity

torbjorn

• Medelpad
« Svar #54 skrivet: 05 okt-13 kl 16:20 »
Undrar varför han inte har dragit ner sugröret under nedre vattenytan? Att låta det sluta ovanför är bara dumt, man förlorar mycket effekt på det (fallhöjdsförlust, kavitation, turbulens osv). Kommersiella turbintillverkare kom på att det var en dålig idé att ge luften tillträde till turbinens undersida någon gång på 1880-talet, och jag tror inte att 130 års praktisk erfarenhet har gett dem någon anledning att ändra sig.

gustavbengtsson

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 05 okt-13 kl 16:41 »
Undrar varför han inte har dragit ner sugröret under nedre vattenytan? Att låta det sluta ovanför är bara dumt, man förlorar mycket effekt på det (fallhöjdsförlust, kavitation, turbulens osv). Kommersiella turbintillverkare kom på att det var en dålig idé att ge luften tillträde till turbinens undersida någon gång på 1880-talet, och jag tror inte att 130 års praktisk erfarenhet har gett dem någon anledning att ändra sig.

hum, är det inte det han säger på slutet, att det slutar lite ovanför för att släppa igenom föremål och djur så de inte fastnar/skadas? isåfall löser man ju det med filter där vattnet kommer in, men då måste filtret rensas ofta och poängen här var ju minimalt underhåll... eller så missförstod jag vad du mena med sugröret :P

torbjorn

• Medelpad
« Svar #56 skrivet: 05 okt-13 kl 23:03 »
Jag lyssnade inte på talet (var tvungen att ha ljudet avstängt på datorn). Men jag håller med, det är ju mycket bättre att ha ett galler på intagssidan (intagsgrind) för att hålla skräp borta från turbinen. Även om det är öppet nedanför löphjulet så finns det ju risk att löphjulet skadas av saker som följer med vattnet.

gustavbengtsson

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 05 okt-13 kl 23:11 »
precis, och djur som följer med vattnet riskerar nog skada sig ordentligt på "propelern"(löphjulet?) endå...  någorlunda underhållsfri intagsgrind är ju också enkelt att konstruera..

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser