"Fallhöjd 25 cm. Effekt 80 watt." Zigge verkar jätteintressant för mig. Har du någon mer information, typ bilder, ritningar och så, på hur du har gjort?
Jag hade tänkt mig att ta vatten från en bäck som korsar min tomt. Detta genom att dämma upp den lite grand och sedan tappa av vatten från den fallöjden jag får. Jag kanske kan få en 1/2 meters fallhöjd utan alltför stora ingrepp. Mängden vatten har jag svårt att uppskatta, men just nu, då mängden vatten är ganska liten, är den ca 1,20 bred, 0,40 djup och 80 cm på 5 sekunder, vilket verkar ge kring 77 l/s, om jag räknat rätt. Under högsommaren blir det mindre vatten, men då har jag solpaneler.
Till sommaren tänkte jag göra något enkelt, för att bara prova ut det hela. Min tanke var typ ett vattenhjul, i en ränna, så ser det snyggt och kul ut också.
Jag verkar dock ställas inför flera problem. Det första - hur bygger jag en fördämning i en bäck som det rinner vatten i hela tiden? Jag har provat med tillfälliga fördämningar, typ brädbitar, stenar osv., men det är totalt omöjligt. Vattenströmmen är såpass stark att allt som inte är supersolitt, spolas bort i ett nafs. Bottnen på bäcken är stenar, så jag kan inte slå ner pålar. Är gjuta i betong det enda som fungerar? Kanske jag kan bygga en form för gjutning, men den kommer ju då samtidigt att bli en tillfällig fördämning och spolas över med vatten. Jag skulle gärna se typ bilder, tips, ritningar, på hur man bygger en vettig liten fördämning också med tanke på att jag kanske vill bygga en bättre turbin i framtiden.
Effekten jag behöver är låg. Kan jag få ut 50W är det ok, får jag 100W är det super. Den ska gå till att ladda min batteribank.