Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ta frö av tomat  (läst 2647 gånger)

ekonomisanering

ta frö av tomat
« skrivet: 26 jun-13 kl 19:49 »
Har en busktomat som heter Wilma, som är så tacksam att odla. Har precis ätit tre tomater. Har stått inomhus o på balkong soliga dagar. Den vill jag ha massvis av nästa år. Kan jag ta frö av tomaterna o torka o spara för sådd nästa år?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: ta frö av tomat
« Svar #1 skrivet: 26 jun-13 kl 19:55 »
Ja. Du bör ta frö från fullmogna eller övermogna frukter.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 26 jun-13 kl 22:58 »
Det är enkelt att ta frö från tomat. Bara att gröpa ur innehållet och smeta ut det på ett hushållspapper. Låt allt torka och förvara till nästa år. Då klipper du bara ut bitar av pappret och planterar dem med papper och allt.

kurt

« Svar #3 skrivet: 27 jun-13 kl 03:59 »
Runåbergs har en utmärkt beskrivning om hur man samlar tomatfrön

http://www.runabergsfroer.se/?a=241

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jun-13 kl 07:15 »
Runåbergs har en utmärkt beskrivning om hur man samlar tomatfrön

http://www.runabergsfroer.se/?a=241

Tack, det var intressant!

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #5 skrivet: 27 jun-13 kl 08:09 »
Det var en bra sida ni länkade till..
Tror dock inte att dom nämnde att man inte bör ta frö från en Hybrid, Det finns olika varianter av hybrider men som regel säger man att:
Steril Hybrid= ger ett dött frö.
Bestående Hybrid= ger ett frö som blir som den frukt man tidigare satt.
Ickebestående Hybrid= Återgår till att bli Mamma eller Pappa plantan d.v.s:
-Du kan ta fröer från en stor gul tomat och få många små röda (i extrema fall)..

Wilma har jag själv odlat och tagit fröer från och har för mig att det är en Hybrid som är av bestående art, så att den bör funka bra att ta fröer från. Förvara fröerna tort och svalt (när dom torkat) kan du med fördel ha dom i kylen tills nästa år eller längre om du önskar.. Efter 4-6år minskar groddbarheten dock lite..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

ekonomisanering

« Svar #6 skrivet: 27 jun-13 kl 10:35 »
Jättetack för svar. Nu ser jag fram emot massa tomatplantor nästa år

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser