Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa get  (läst 2603 gånger)

minus

  • Inlägg: 163
    • GLAMOUR VALLEY KENNEL
köpa get
« skrivet: 13 feb-07 kl 13:20 »
Kan jag köpa getter fast jag inte har ett riktigt "stall" med värme?   Jag e så sugen på afr.dvärg getter men har bara tillgång till ett halv taskigt vindskydd (skjul)! Tänkte bygga upp ett nyare längre fram i vår, men har redan nu hittat underbara djur.  :D   Ska jag slå till eller ska jag vänta tills bygget e klart.....kan någon svara ärligt sin åsikt :) mvh.carina
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köpa get
« Svar #1 skrivet: 13 feb-07 kl 13:54 »
Så länge vindskyddet ger dem ett ordentligt skydd mot väder och vind och där är torrt och inte mögligt så kommer de inte att fara illa.

minus

  • Inlägg: 163
    • GLAMOUR VALLEY KENNEL
Re:köpa get
« Svar #2 skrivet: 13 feb-07 kl 14:10 »
tack.....du e en klippa på att svara. jätte tacksam för det :D     eftersom du har uppfödning av getter ...har du nån hemsida man kan gå in på för att se dina djur.  En fråga till.. jag har 4 hundar, tror du det e nåt problem tillsammans med getterna? 1 stor blandras och 3 sheltie. mvh Carina
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köpa get
« Svar #3 skrivet: 13 feb-07 kl 18:05 »
Killingar har väldigt kul ihop med hundar, bara hundarna är snälla. Så jag ser inga problem där.
Nej, ingen hemsida än. har plats färdig och delar av hemsidan är färdig men har ingen som kan hjälpa mig lägga upp den. Men det kommer inom det snaraste.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:köpa get
« Svar #4 skrivet: 13 feb-07 kl 20:52 »
Jag skulle hålla ett öga på......getterna. Gethorn och mjuka hundmagar är ingen bra kombination. Alltså, inte så att man INTE ska ha båda. Bara att man har kollen i bakhuvudet.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köpa get
« Svar #5 skrivet: 13 feb-07 kl 21:51 »
Hundarna är väldigt duktiga på att läsa av getterna. jag har inga problem med mina två hundar och åtta getter. Några av getterna hatar hundarna och försöker stånga dem. men det vet hundarna och de håller sig lååångt ifrån de getterna.
Freja: i första inlägget skrev minus att de ska bygga nytt till våren.....

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:köpa get
« Svar #6 skrivet: 13 feb-07 kl 21:59 »
Djurens betende tillsammans utesluter inte att man alltid har kollen i bakhuvudet ändå. En ny situation eller olycka som varken människa eller djuren rår för kan ju hända. Men människan ska ha kollen, inte lämna den till djuren själva.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:köpa get
« Svar #7 skrivet: 13 feb-07 kl 22:45 »
Djurens betende tillsammans utesluter inte att man alltid har kollen i bakhuvudet ändå. En ny situation eller olycka som varken människa eller djuren rår för kan ju hända. Men människan ska ha kollen, inte lämna den till djuren själva.

Kunde inte sagt det bättre själv, har första hand erfarenhet vad fungerande getter och hundar kan göra varann när människan inte är i närheten.

Kan säga så mycket som att Ragge numera är utan sin bror Ronny pga obetänksamhet från mitt ex  >:( :'(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köpa get
« Svar #8 skrivet: 13 feb-07 kl 23:48 »
Djurens betende tillsammans utesluter inte att man alltid har kollen i bakhuvudet ändå. En ny situation eller olycka som varken människa eller djuren rår för kan ju hända. Men människan ska ha kollen, inte lämna den till djuren själva.

Självklart. Mina hundar är aldrig ensamma med getterna. utan de leker bara ihop när jag är med. Det var inte det jag menade. Bara att de snabbt lär sig läsa även sura individer och håller sig undan om så är fallet. Sedan kan ju en olycka alltid hända. men det kan den oavsett vilka djur du sätter ihop.

Freja: det var bara ett litet förtydligande att minus skulle bygga nytt, i fall om att..... och helt klart en tänkvärd tanke att var gör jag av dem om det händer något...
« Senast ändrad: 14 feb-07 kl 09:09 av Gôskottan farm aka. Balbina »

minus

  • Inlägg: 163
    • GLAMOUR VALLEY KENNEL
Re:köpa get
« Svar #9 skrivet: 14 feb-07 kl 08:31 »
är jätte tacksam för alla råd, tips, idéer åsikter och tankar. Eftersom jag har shelties....om ni vet deras beteende, så kan dom vara väldigt avvaktande och skygga. Jag tror inte att dom går för nära. Blandrasen jag har e faktiskt ganska feg. Jag har redan nu el stängsel till mina hundar...för att hålla dom inne och rådjuren ute. Hade inte tänkt att hundarna ska gå tillsammans med getterna. MEN jag vill gärna att dom lär känna varandra, och accepterar att dom bor på samma "tomt". Jag lämnar inte mina han hundar ensamma för länge....då blir det bråk ibland. Skulle aldrig lämna dom ensamma med getterna heller. INGA djur ska utsättas för onödig fara.   ;)
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

minus

  • Inlägg: 163
    • GLAMOUR VALLEY KENNEL
Re:köpa get
« Svar #10 skrivet: 15 feb-07 kl 13:19 »
Har funderat på det som ni skrivit om ..vad gör jag om ett djur blir sjukt och behöver vara för sej själv!! Jag har en stuga som e isolerad och inredd( typ gäst stuga) som står tom efter att min dotter flyttat hemifrån. Jag skulle kunna använda mej av den om nåt händer innan ny bygget är klart. Så visst finns det nödlösningar. Det är bara en fråga om vilja och att vara förberedd på att allt kan hända. Tack för att ni informerar mej om allt som man inte själv tänker på när längtan om ett djur e stor....... :)
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köpa get
« Svar #11 skrivet: 15 feb-07 kl 14:10 »
Man brukar kunna hitta lösningar på det mesta.
Jag köpte tex. kycklingar i vintras. Givetvis så kom det en köldknäpp och de höll på att stryka med trots värmelampa och andra åtgärder. Så de fick flytta in i köket. Där är de fortfarande kvar  :-[

minus

  • Inlägg: 163
    • GLAMOUR VALLEY KENNEL
Re:köpa get
« Svar #12 skrivet: 15 feb-07 kl 14:50 »
precis...allt går att lösa om man bara vill eller hur ;)
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tur-Johan, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser