De är ju individer som alla andra. Alla mina kaniner utom en har skvätt så det runnit längs väggarna. Även en av honorna. De har alla slutat med det efter kastrering.
Mina stampar när de blir lite skrämda eller om jag gjort något med dem de inte vill, t ex hållt fast och klippt klorna och när jag släpper iväg dem hoppar de iväg och stampar demonstrativt.
Visst stampar de för att varna för fara, men jag tror att vi människor har svårt att uppfatta nyanserna. Som jag uppfattar det varnar mina kaniner mig när de tycker jag är för närgången, med att knorpa. Eller när jag sopar med kvasten, den är dum.
Din kanin kan övergå till att skvätta, bitas och frenetiskt uppvakta dig i sexuell frustration (det låter som att han är ensam?), eller inte alls. De är alla olika.
Som andra nyfikna djur tycker kaniner inte om att vara instängda. Det är mot deras natur och de blir frustrerade när de inte kan göra egna val. Kanske är det därför han stampar när han är i buren och ni är nära, fast utanför? Uppmärksamhet?
/ Alba