Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Juverinflammation?  (läst 5329 gånger)

Texaz

• Dalarna
Juverinflammation?
« skrivet: 13 feb-07 kl 12:45 »
Finns det någon som har erfarenhet av juverinflammation hos get? En av tackorna har svullnat upp i ena juverhalvan, killingarna diar bara i den icke-svullna. Ingen feber, penicillin sen sex dagar men svullnaden går inte ner särskilt mycket.
Vad är nästa steg?
Ut med veterinären igen?
Kan nämna att jag försöker mjölka ur henne men har hittills inte fått ur så mycket som jag önskat...
Går det att ta tillvara mjälken eller innehåller den bakterier?

Tacksam för alla svar!
Ensam trebarnsmamma som håller på att förverkliga sin dröm om en gård med lantrasdjur, som helst ska bli självbärande. Lever lycklig i södra Dalarna!!

Balbina

• -
Re:Juverinflammation?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-07 kl 13:56 »
Har hon haft killingar innan?
Fungerade juvret då?
hur gamla är killingarna?
Har juvret fungerat innan eller har det varit problem från början?
Har ni provat mjölknedsläppande hormoner?? Oxytocin har jag för mig de heter.

Texaz

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 13 feb-07 kl 15:39 »
Hon har haft fler kullar tidigare utan problem så vitt jag vet. Killingarna är två veckor, och jag tror att det varit problem från start, de använder bara ena sidan av juvret. Det verkar dock som om de får i sig det de behöver, är runda och goa.
Har inte provat hormoner, är de på recept?

Har också funderat lite eftersom jag såg att CAE kan ge problem med hårt juver osv, brukar då hea juvret vara svullet eller?
Geten kommer visserligen från en fri besättning i grunden, men vet inte hur det var med bocken hon gått med.
Tanken är dock att testa getetrna i vår eftersom jag har får med M3-status.
Ensam trebarnsmamma som håller på att förverkliga sin dröm om en gård med lantrasdjur, som helst ska bli självbärande. Lever lycklig i södra Dalarna!!

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 13 feb-07 kl 18:03 »
Om man ska spruta med mjölknedsläppande hormoner så får man det utskrivet av vet. Jag vet inte om det är vet som ska göra det eg. men jag har viss sjukvårdsutb. på både människor och djur så jag gör det själv. men det är en beh. man ger dem under första dygnen om det är problem så det är lite sent nu.

Funderade på om hon kunde ha samma problem som en av mina gamla tanter. Hon har haft mastit tidigare som förstört hennes juver och då reagerar hon så som du berättar om din get.

Jag tror att det enda som gäller för din get är pencillin, massage och värme och hålla tummarna för att det fungerar. Fast jag tror prognosen är rätt dålig då du uppmärksammat problemet så sent. beh. för mastit behöver sättas in omedelbart.
det tråkiga är att om de haft mastit en gång så brukar den juverdelen bli så förstörd att den aldrig mer fungerar. och en sådan get bör tas ur avel omedelbart.

TIPS till alla nyblivna getägare som väntar första kullen:
känn över getens juver dagligen så du känner ev. förändringar. Efter killning känn över juvret ofta och mjölka även ur några strålar varje gång så du vet allt fungerar. Om juvret blir spänt - mjölka ur tills det mjuknar. Häll gärna en liten skvätt mjölk från vardera spenen i ett litet fat och kolla så mjölken ser normal ut.
Det kan också underlätta för vet. vid ev. beh. om du vet hur juvret och mjölken har varit.
En nykillad get kan vara mycket öm i juvret men det är ändå viktigt att ta hand om det.

Lycka till.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 13 feb-07 kl 19:03 »
Två saker dyker upp i mitt huvud som jag vill nämna. Ett mjölkbord med en liten ho att ha havre i medans man undersöker, behandlar (ger sprutor), mjölkar, underlättar något enormt.

Och, om man handmjölkar och har en get med juverkrångel. ta henne sist! Ta inte i andras juver efter det utan att ha tvättat händerna noga.

Att hantera sina getter överallt varje dag, underlättar också för den dagen ni verkligten behöver undersöka en get. Hon är då van och står still och veterinärbesöket blir trevligt för alla inblandande. Jag pillar och plockar också med klövarna varje dag för att inte klövvården ska bli så jobbig när det behövs.

Texaz

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 15 feb-07 kl 19:02 »
Ännu en get med mastit!!!!

Tror inte att det är sant... :(

Ändå skiljer sig symptomen åt en del. Första geten fick sin juverhalva svullen, det var allt. Den här har däremot fått hårda knölar i sin juverhalva. Upptäckte det dock på en gång och veterinären har nu satt odling på mjölken.

Ni som kan det här, är det troligt att det är juverinflammation på bägge , eller är det olika saker???

Känns ju lite tungt att få lov att slå ut två av tre getter när man precis börjat med verksamheten!

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 15 feb-07 kl 19:37 »
Invänta vet. och se vad denne säger. Har du upptäckt mastiten på den andra geten tillräckligt tidigt så går det att behandla och få henne bra.
Står dina getter inne/ går de ute?? Skulle det kunna finnas någon orsak till att de blir sjuka???
Att två skulle få mastit nästan samtidigt utan anledning tycker jag verkar knepigt  ???

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 15 feb-07 kl 22:53 »
80% av mastiterna på getter är Staphylococcus aureus som inte går att behandla bort...

Kollar ni innan ni köper getter att de har friska juver ?

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 16 feb-07 kl 02:28 »
Dela gärna med dig Grimla, hur du gör när du undersöker om getter du själv ska köpa har friska juver.

Texaz

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 16 feb-07 kl 07:50 »
Jo jag har ju också funderat över orsaken, de står/går inne just nu och jag funderar om det kan vara orsaken.

Normalt går de fritt under dagarna men efter killningarna för två veckor sen så har de mestadels varit inne, dels pga kylan och dels pga nämnda sjukdom (+killing med ledinflammation >:().

Kan kraftfodergivor spela in också? Har ju ökat givan efter killningen, men inga dramatiska mängder.

Känns som om jag är helt ute och svävar just nu :P, inte är det någon större hjälp med veterinärer (mer än med antibiotika) eftersom getkunskapen verkar vara minimal!

Hoppas att snart kunna få tag på getboken och hoppas att det kanske kan hjälpa mig något!

Fördelen är ju iofs att jag får kontakt med en massa trevliga och kunniga människor här ;D!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: Hur gör jag.....
« Svar #10 skrivet: 16 feb-07 kl 15:56 »
Dela gärna med dig Grimla, hur du gör när du undersöker om getter du själv ska köpa har friska juver.
Det blir svårt för mig då jag inte köper Getter... ;D

Men... när jag köper kor, det gör jag däremot ibland
så köper jag aldrig någonsin en ko utan "friskintyg för juvret" utfärdat av veterinär !!

Så trodde jag alla gjorde  :-[
oavsett om det var ko eller get det gällde.
(jag vill inte köpa in djur med kroniska smittsamma juverinflamationer som staff.aureus)

Hoppas det var svar på din fråga Gruff.

Mvh Grimla  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re: Hur gör jag.....
« Svar #11 skrivet: 16 feb-07 kl 17:34 »
Hoppas det var svar på din fråga Gruff.

Absolut!  ;D

Balbina

• -
« Svar #12 skrivet: 16 feb-07 kl 18:37 »
Jo jag har ju också funderat över orsaken, de står/går inne just nu och jag funderar om det kan vara orsaken.

Normalt går de fritt under dagarna men efter killningarna för två veckor sen så har de mestadels varit inne, dels pga kylan och dels pga nämnda sjukdom (+killing med ledinflammation >:().

Kan kraftfodergivor spela in också? Har ju ökat givan efter killningen, men inga dramatiska mängder.

Känns som om jag är helt ute och svävar just nu :P, inte är det någon större hjälp med veterinärer (mer än med antibiotika) eftersom getkunskapen verkar vara minimal!

Hoppas att snart kunna få tag på getboken och hoppas att det kanske kan hjälpa mig något!

Fördelen är ju iofs att jag får kontakt med en massa trevliga och kunniga människor här ;D!

Om du har två getter med mastit och en killing med en bakteriell ledinfalmmation så har du ett problem någonstans med bakterier.
Byt box till dem och se till att den nya boxen är sprayad med Vircon S (granngården) Rengör den gamla och desinficera den. Jag hade nog bytt strö också Köp ex. spån från granngården. Byt box med jämna mellanrum och desinficera allt. Jobbigt men jag tror det är det enda som gäller tills du vet varifrån bakterierna kommer. sedan får du helt enkelt leta efter en orsak. Kolla även ventilationer, avlopp. allt du kan komma på. Desinficera aven deras klovar. i värsta fall så är det getterna som själva dragit med sig smitta och då kanske du måste slakta ut alla.  Ökad kraftfodergiva har inte med det hela att göra utan du måste söka efter bakterier.

Texaz

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 16 feb-07 kl 21:43 »
Har pratat med veterinären idag och han trodde att det senaste problemet kommit sig av att killingarna (troligen) bitit på spenen eftersom det fanns ett sår där och att det därigenom blivit mjölkstockning.
Odlingen visade iallafall inga bakterier men för säkerhetsskull gör man nu en längre odling.
Antibiotikan borde även förbättra sårläkningen, och enligt honom var prognosen god (DET behövde jag verkligen höra!!!!).
Så nu håller jag tummarna ;)!

MEN, hur ser man egentligen skillnad på mjölkstockning och juverinflammation ????

Getternas problem var ju olika, i ett fall enbart svullet och i det andra "knöligt". (Gissa om jag saknar en BRA bok i ämnet getter?? :P, funderar t o m på att skriva den själv :-[ ;D!!!).

Svar mottages tacksamt!!!!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 16 feb-07 kl 22:25 »
Odlingen visade iallafall inga bakterier men för säkerhetsskull gör man nu en längre odling.
Antibiotikan borde även förbättra sårläkningen, och enligt honom var prognosen god (DET behövde jag verkligen höra!!!!).
Så nu håller jag tummarna!
Vad bra !  :)
och vilken bra veterinär du hittat som gör en längre odling också
på dina Gettjejer (oftast får man tjata sig till all extra koll..)

Bara att hålla tummar nu då!

Mvh Grimla  :)

Balbina

• -
« Svar #15 skrivet: 16 feb-07 kl 22:47 »
Skillnaden mellan mjölkstockning och mastit ser du enklast på mjölken. Mjölk från en juverdel med mastit är flockig. (antar det är samma som på kor och jag har för mig det var så det var)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 26 feb-07 kl 23:35 »
Texaz hur gick det, var det helt ok ?  :)

Texaz

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 27 feb-07 kl 16:08 »
Jodå, det verkar nu helt ok, dock verkar geten ha sinat helt i ena juverhalvan....
Tror dock att killingarna får i sig det de ska, verkar pigga och glada. Tyvärr är det en av dessa killingar som drabbats av ledproblem :(, penicillinet verkar inte bita denna gång så imorgon blir det dags att kontakta veterinären igen (fjärde gången nu :o).
Jag vill verkligen inte få lov att ta bort henne om jag absolöut inte måste!!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1255 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser