Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tomatbekymmer, Hjälp!  (läst 4295 gånger)

Tobbes matte

• Bohuslän
tomatbekymmer, Hjälp!
« skrivet: 25 jun-13 kl 10:32 »
Jag har växthus för första året och gör antagligen alla fel jag kan. Idag ser jag att två tomatplantor har möglat längst ner på stammen. Antar att det har varit för blött även om jag vattnat rätt sällan och de har dränering i säckarna.
De tycks vilja överleva ändå och har börjat skjuta nya rötter ovanför möglet. Möglet går runt hela stammen.

Hur (Om?) kan jag klara plantorna? Ska jag avvakta eller vågar jag kapa av dem ovanför möglet och plantera om dem? Jag är rädd att de inte klarar sig om jag kapar av dem från moderrötterna, de nya är ju små och ynkliga än då länge.

Eller ska jag bara fylla på med mer jord? Plats finns i säcken (antar att det bidrar till att microklimatet är dåligt) men jag är rädd att jag bara hjälper möglet genom att låta det finnas kvar i säcken.

Eller klarar de sig ändå? Är de nya rötterna bara tomatens vanliga stamskjutarrötter?

Input, snälla.

Peppiga Pia

• Skåne
SV: tomatbekymmer, Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 25 jun-13 kl 10:58 »
Förra året hade jag lite otur med en av mina tomatplantor som blev "halshugget" av ett tak som råkade blåsa ner i mitt lilla växthus. Jag testade då att sätta den avhuggna toppen i en ny kruka eftersom jag hört att man ska kunna ta sticklingar på tomater och att de har lätt att rota sig. Det gick bra, så jag fick två tomatplantor istället för en.
Så jag hade nog kapat strax ovanför möglet och satt toppen i en ny kruka/säck. Har aldrig varit med om att stammen möglat, men du kanske kan lägga lite sand eller liknande på jordytan till den nya plantan så inte samma sak händer igen. :)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #2 skrivet: 25 jun-13 kl 12:06 »
Jag har aldrig sett det så runt hela, men det ska inte vara några problem. Tomater klarar det mesta.. lägger dom sig så bildas ju rötter på stammen och en planta kan på det viset bli tio..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 jun-13 kl 12:08 »
Fyll upp med jord så de täcker de nya rötterna så har de tid att växa till sig samtidigt som de gamla rötterna hjälper till. Sörg för god luftväxling för att förhindra mögel (hjälper dock inte alltid).
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Tobbes matte

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 25 jun-13 kl 13:33 »
Tack för snabba svar. :)

Jag prövar att fylla upp med jord så får jag se hur det utvecklar sig.

Det har varit så tråkigt väder de senaste dagarna så det har blivit rätt kallt och fuktigt där inne oavsett vädring men jag kan ju ställa ut dem dagtid om inte annat. (Visste att det skulle vara en bra idé med säckar/urnor som kan lyftas ut).

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 25 jun-13 kl 14:09 »
Ja, fyll upp jord så de rötter som utvecklats på stammen hamnar under jord. Öppna helst upp säcken helt eller gör flera lufthål om du odlar i säck - det blir väldigt varmt och fuktigt inne i säcken och det gynnar mögeltillväxten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 25 jun-13 kl 15:51 »
Jag skulle nog prova att fylla upp med sand istället för jord runt stammen. Det blir väldigt luftigt och väldränerat och funkar på både gurkor och klematis som kan vara känsliga för vatten ståendes runt fötterna. Om plantorna verkar glada för övrigt skulle jag inte hugga av dem. Slokar de kan rötan hunnit gå in i stammen, men de verkar ju friska eftersom det kommer rötter.

För några år sedan förlorade jag tomater för att de stod för odränerat. Då slokade plantorna trots bra vattning och vid närmare inspektion såg jag att stammen hade ruttnat längst ner.

När man planterar kan man göra en ringformad fördjupning i jorden runt plantan någon decimeter ut från stammen där vattnet kan rinna ner, och en upphöjd hög allra närmast stammen.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Bullerybo

• Närke
« Svar #7 skrivet: 25 jun-13 kl 16:15 »
Låt jorden torka upp ordentligt mellan vattningarna sedan, så det inte är blött och geggigt i säcken hela tiden.

Argos

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 jun-13 kl 11:11 »
Problem med mina tomater? andra året jag har tomater i växthuset, men varför så gulnar dom nertill och nästan upp på ½:a plantan? bladen gulnar och torkar bort, men dom blir gröna och fina i toppen? va samma sak förra året! Dom har inte stått för torrt utan vattningen har jag stenkoll på!!

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 27 jun-13 kl 12:57 »
Har växthustomater från samma fröpåse i växthuset - det ena gänget i spannar/krukor uppe på ett bord i söder har gulnande och fula blad nertill - de andra tomaterna står oxå åt söder men skuggas mer av överhängande vinblad och står i marken och de har friska gröna blad på hela plantan, tror att solen ger fulare blad - men det spelar ingen roll sålänge plantorna mår bra, sätter blommor och ger skörd.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Alexn72

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 jun-13 kl 13:58 »
min uppfattning är att de stått för blött

Dela detta:

* Inloggade just nu

1116 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser