Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkonkycklingar dör  (läst 4929 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
kalkonkycklingar dör
« skrivet: 22 jun-13 kl 12:32 »
Köpte 2,5 veckors kycklingar i förrgår,nu har 3 av 10 dött.
Jag har dem i pannrummet med värmelampa,vatten,honungsvatten,afilhavregrynägg,örter och pellets.
Jag tycker jag har provat allt.
De bara ligger i en hög och "sover" och dör en efter en.
Tips.

Med vänlig hälsning  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

lena70

• Gäst
SV: kalkonkycklingar dör
« Svar #1 skrivet: 22 jun-13 kl 13:08 »
Så tråkigt att läsa..Du skriver att de ligger i en "hög"..Vad har de för symtom? Äter de som de ska? Dricker de? Verkar de "med"? Nyfikna på vad som händer runt omkring dom?.Som du skriver, tar jag nästan förgivit att de inget gör av detta, stämmer det?. Diarre? Andra symtom?.Ifrån tex luftvägarna? Inget konstigt som inte ska vara i dunet/fjäderdräkten?. Verkade kycklingarna må bra, när du köpte dom?. Ibland kan latenta sjukdommar som djur har(som inte alltid syns utanpå) bryta ut vid tex stress. (som en tex flyttning innebär).
Funderar lite på värmelampan..Kan kycklingarna ha det för varmt?
« Senast ändrad: 22 jun-13 kl 13:37 av Fru solvända »

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 22 jun-13 kl 14:03 »
Vad jag har sett äter de inget har sett någon dricka ,de gör inte ett skit,ligger bara .Tyckte de verkade jättepigga när jag köpte dem.
Har funderat lite på lampan själv.Har testat olika höjder på lampan.
Lars

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 jun-13 kl 14:37 »
Örter?
Vanligt kycklingfoder eller gödfoder är vanligt, är det inget som du ger alls?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 22 jun-13 kl 18:18 »
Ligger dom i hög har dom för kallt!

Nybo

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 22 jun-13 kl 18:30 »
Kalkonkycklingar kommer en del gånger inte på hur man äter,Jag hadde 2 Hedemora kycklingar som visade och "gav"kalkonerna mat.Sen upptäckte jag att om jag blötlade fodret så gick det bättre.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 23 jun-13 kl 09:16 »
Det låter som de inte har fattat att äta och dricka efter flytten. Med kalkonkycklingar måste man vara nogrann och kolla att de kommer igång. Det kan räcka att byta mat eller vattenskål för att de ska glömma hur man äter när de är små!

En annan orsak kan vara Koccidios. Har du sett några blodiga bajsar?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 23 jun-13 kl 19:53 »
De har inga blodiga bajsar ,de står i en klunga tills de dör.De har 2 värmelampor,3 olika vatten skålar ,3 olika sortes mat(bla samma pellets som de åt innan de kom till mig) plus örter timjan,rosmarin,gräslöh och lite oregano.
Förra gången jag köpte 10 st var de en vecka och det funkade hur bra som helst ,dessa nya 10 var 2,5 vecka och de dör av svält tror jag för de såg inte sjuka ut när jag hämtade dom.
Jag fattar inte ett skit,helt otroligt.
5 av 10 är döda 2 till håller på att dö så imorgon är där nog bara 2 kvar  och på tisdag är de nog döda hela bunten om man inte kan tvångsmata en kalkonkyckling.
Lars

lena70

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 jun-13 kl 09:03 »
Är de kläckta i maskin?.Eller har de haft en riktig mamma innan, du köpte dom?.(en mamma som inte följde med i flytten till dig) Du ger dom ochså samma foder, läser jag, som säljaren gav dom..Har du pratat med säljaren om dina problem med kalkonkycklingarna? Vad tror han ?.
Göra ett nytt försök med nya kycklingar, vad tror du om det?.

Jakobn

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 26 jun-13 kl 21:31 »
Kan tyvärr inte svara på vad som är fel men har två kullar nu 8 och 4 veckor gamla och de har överlevt allihop, senaste kullen kläcktes tillsammans med två marankycklingar
. Innan de fick komma till första buren hade jag en termometer i spånet som jag använde för att justera höjden på lampan, hade ungefär 35 grader samt absolut drag och fuktfritt.
Den enda mat de fått de första veckorna är startfoder för vanliga kycklingar. Byter vatten två gånger om dagen.
Finns en mycket bra bok i ämnet som någon skrivit om förut på forumet är från 1958 om jag minns rätt och finns på bokbörsen. Ger bra vägledning från kläckning till slakt.

Jakobn

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 26 jun-13 kl 21:33 »
Just det.......för att de ska komma igång att äta har jag kastat mat på dem och krafsat i matskålen tills de börjat bli intresserade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare
Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser