Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Men vad händer? Är hon dräktig?  (läst 10802 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Men vad händer? Är hon dräktig?
« Svar #20 skrivet: 24 jun-13 kl 20:29 »
Bygg du hanteringsbordet så att även en behornad bock får plats, och inte ramlar ner pga att hela anordningen kollapsar.  Om du skulle låna en bock senare.  Angororna kanske ska ha smått så småningom?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #21 skrivet: 24 jun-13 kl 20:55 »
Det kanske blir ett snabbt slut på sagan. Siverpilen strök visst med också...:-

Men tillbaka till foder frågan. Dom ska alltså inte ha hö över natten i stallet? Inget att äta alls? När på höstkanten ska jag börja med det?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

macker

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 24 jun-13 kl 22:09 »
Haha , både äppelträd och silverpil... hade du inte räknat med det.. ;) Getter är några jäkla trädgårdsmarodörer och ibland är dom till salu .. väldigt billigt. Finns inget i trädväg som överlever men låt dom inte äta rododendron för då överlever inte dom  :'(

Trollmor

• -
« Svar #23 skrivet: 24 jun-13 kl 23:28 »
Slverpil så mumsigt!  Visste du inte det?  Alla sälgsläktingar är goda, enligt getter.

Så länge betet är rikligt behöver de inget mera, utom salt och mineraler såklart.  Men om det regnar mycket, så behöver de torka upp våmmen.  Alltid hö i reserv alltså.  Kan de gå ut själva?  Då tar de sig ett frukostmål innan du orkar ut, eller senast vid sextiden.  Om du vill kan du servera lite gräs inne, om de måste vara instängda.

Janne på Näset

• -
« Svar #24 skrivet: 25 jun-13 kl 06:22 »
Men tillbaka till foder frågan. Dom ska alltså inte ha hö över natten i stallet? Inget att äta alls?

Det är bra att du ger dem hö över natten. Det kan hindra många magproblem som ett sommarbete annars kan ställa till med. Men ta bort allt kraftfoder som säd och pellets. Kan du lägga in sly till dem är det bra.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 25 jun-13 kl 15:14 »
Varför håller ni getterna inne på natten? Har ni mycket varg i trakten?
Skulle ni inte ha varg i trakten går det utmärkt att låta dem vara ute dygnet om, se bara till att behandla dem med något preparat mot knott och flugor, för det kan de fara speciellt illa av nattetid.

Att mjölka en get tar inte många minuter, och den tiden är det väl värt att lägga på en bra juverhälsa hos getfröken!
Här på gårn har jag handmjölkat när getterna stått på ett hemmabyggt mjölkbord bestående av en ramp som geten går upp på, en plattform hon kan stå på, en låsbar grind som håller fast hennes huvud och en liten hylla  framför grinden att ställa getens godisbunke på. Allt i trä. Har ingen aktuell bild på det hela, tyvärr.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #26 skrivet: 25 jun-13 kl 21:49 »
Iden med att ta in dom på natten är mest för att dels få dom koppelvana och dels vänja dom vid att gå till nya hagar. Tanken var att vi skulle flytta runt våra elnät till olika problemområden på gården. Men idag har dom rymt igen från en helt ny plätt med både sly och högt gräs så den idén funkar nog inte. Alternativet blir att stängsla in trädgårdslandet...

Foderfrågan på natten... vi har två småbarn och är föräldralediga så vi brukar inte komma ut förrän vid niotiden på morgonen. Stänger in dom vid åtta på kvällen. Nog borde dom få nått att smaska på då?

Jag såg i granngårdens senaste reklam nån spray till hästar som skulle motverka fästingar och mygg. Kan man ha det på getterna med? (Tyvärr glömt vad det hette....)
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Trollmor

• -
« Svar #27 skrivet: 25 jun-13 kl 21:54 »
Aha, tretton timmar inne, då behöver de ju något att sysselsätta våmfloran med.  Rymmer de igen?  Känner de sig lite osäkra i de ständigt nya hagarna, och försöker komma tillbaka till känd mark?

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #28 skrivet: 25 jun-13 kl 22:35 »
Ja jag vet inte. Idag hade dom rymt in i stallet när gubben grävde grävmaskin. Dom kanske blev trötta på oljudet...

Första hagen vi gjorde stannade dom i. Det var bara när vi tog hem dom utan koppel som dom inte precis tog rakaste vägen hem. Men vi har gjort nya hagar två gånger sedan midsommarafton.  Det kanske blir för ofta? Det är ju inte långt bort utan precis bredvid den "gamla" hagen....

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 26 jun-13 kl 13:04 »
Getter är vanedjur.  Det är relativt lätt att lära dem att alltid gå samma väg varje dag, hoppa upp på mjölkbord i samma ordningsföljd m m.  Så om de är nya på gården, så kan det nog ta lite tid innan de lär sig att det är meningen - och tryggt - att gå i olika hagar.  Kanske du kan ställa ut baljor för lockfodret, som de känner igen:  "Aha, det är dit vi ska springa den här gången!"  Det funkade fint på mina.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #30 skrivet: 26 jun-13 kl 14:43 »
Fast jag skulle ju sluta med lockfoder... fodermorötter finns inte att få tag på... Idag gick dom lösa med mig när jag gjorde rundan och gick sedan snällt med till stallet där dom fick hö och en tall! Vad gott det luktar i stallet när dom äter tall! :D

Upptäckte att dom är väldigt förtjusta i kaninpellets. Kan det vara bättre som lockfoder än rent korn som dom fått innan?

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 26 jun-13 kl 15:08 »
Javisst ja, du skulle inte lockfodra.  Men en tallgren då?  Visst är den tung att släpa på hela vägen ut i hagen, men nog borde de springa fram till den?

Kaninpellets tror jag spontant innehåller ganska mycket näring; kaniner växer ju så att det syns dag från dag.  Men läs på förpackningen / i broschyren och försök hitta motsvarande värden för t ex hel havre.  Tag det som verkar vara minst näringstätt.  Korn är mig veterligt mera näringstätt än havre.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #32 skrivet: 29 jun-13 kl 20:16 »
Det är lite svårt att hålla dom här damerna på diet. I fredags rymde dom igen och denna gången raka vägen in i hönshuset och han sluka det mesta i autonaten innan husbonn kastade in dom i stallet. Så där har dom vart sedan dess med grenar och hö som ända mat. Nu har Rosas juver fått kraftig slagsida men känns inte varmt eller spänt. Mjölkar ju själv för tillfället så tror mig ha rimlig koll på hur det ska kännas men vad ska jag hålla koll på? Och när måste jag börja mjölka? Finns det någon här som skulle kunna visa mig hur man gör isf? 

Så här såg det ut i dag när hela familjen var på skogspromenad. :D

macker

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 29 jun-13 kl 21:42 »
Börja inte mjölka om det är så att du inte vill..du får hålla på länge, varje dag. Bättre att inte börja och det behöver du inte om juvret bara är fullt men inte spänt. Ammar du själv så vet du ju att det är efterfrågan som styr produktionen ;)

Trollmor

• -
« Svar #34 skrivet: 29 jun-13 kl 22:58 »
Det är lite svårt att hålla dom här damerna på diet.  I fredags rymde dom igen
;D ;D Är det någon mer än jag som känner igen det?

och denna gången raka vägen in i hönshuset
Det verkar som om det vore bättre att hålla på med lockfoder ändå ...

Mjölkar ju själv för tillfället så tror mig ha rimlig koll på hur det ska kännas
Jag tror du kan lita på din egen erfarenhet plus att du kommunicerar med din vän.  Hon är ju fortfarande skygg, var det så?  Men du får försöka hålla koll på att hon inte får ont eller något.  Om det blir mycket stort, så får du prova att mjölka ur EN gång och sen hoppas på det bästa.  "Efterfrågan" blir ju då inte så stor per dag!

Fin promenadbild!

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #35 skrivet: 30 jun-13 kl 12:52 »
Nu står vi rådlösa. Dagens hage var en fin en med lite tall och gran och högt gott gräs. Men damerna bara seglar över. Så vi lätt dom vara lösa ett tag men tyvärr gav fom sig på flr mycket kärt. Löklandet som är sambons kelgris fick dig några smaktuggor. Mitt örtland hann vi sätta staket runt. Det är bara några lådor. Hönsen blev jagade kors och tvärs över hela tomten.

Så det blev in i boxen igen. Tydligt är att oranga elnätet inte duger till getter. Fast vi vill ju ändå ha flyttbara hagar. ... Så vi funderar på förhöja nätet genom att köra i snökäppar där det går och virs en eller två trådar högt. Vad tror ni om det?

Eller är det så att getter som gått lösa ibte går att stänga in igen?

Janne på Näset

• -
« Svar #36 skrivet: 30 jun-13 kl 15:15 »
På dina två första bilder på denna tråd syns nätet och det är inte konstigt att getterna tar sig ut, de kan både hoppa över och krypa under det :). Spänn upp det ordentligt och ös på med ström i nätet.

Trollmor

• -
« Svar #37 skrivet: 30 jun-13 kl 20:47 »
Det låga nätet brukar inte vara någon sak att segla över.  Det högre är 109 cm.  Välj ett nät med plaststag som lodräta trådar, inte vanliga trådar.  Och:  "Ett gott bete är bästa stängslet" - inklusive att känna sig hemtam och trygg.  Något att känna igen, om så bara ett par foderbaljor.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #38 skrivet: 02 jul-13 kl 20:41 »
Dagens projekt har fungerat hela dagen!! Håll tummarna för att det funkar nu!!!

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #39 skrivet: 03 jul-13 kl 18:17 »
Det funkar än!!!! :-D

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare
javill, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser