Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Men vad händer? Är hon dräktig?  (läst 10818 gånger)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Men vad händer? Är hon dräktig?
« skrivet: 22 jun-13 kl 09:02 »
Vi köpte hem två get-getter för tre veckor sedan. Vi köpte två av en flock på tio. Säljaren sa att det bara var getter i gruppen.  Getterna hade gått helt lösa på ägorna där det även fanns tjurar och hästar.

Vi är mycket nöjda. Getterna är tama och trevliga och ser välskötta ut i den mån vi som nybörjare kan bedöma det. Men...

För två dagar sedan upptäckte jag att Rosas juver trillat ner. Det är stort och fyllt. Inte varmare än kroppstemp. När hon kom hade hon en tydlig ryggrad men den har blivit mindre distinkt och hon har blivit rundare om magen.

Då är frågan. Jag skulle säga att hon definitivt är dräktig och kanske till och med nära nedkomst. Det hade hon vart om hon hade vart en gris. Men hon har ju inte gått med nån bock!! Så finns det andra tillstånd som ger liknade symptom? 
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Janne på Näset

• -
SV: Men vad händer? Är hon dräktig?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-13 kl 09:25 »
Är det en svensk lantrasget ur mjölkbesättning? De kan ibland producera mjölk utan att vara dräktiga eller ha fått killingar. Det kan räcka med ett frodigt sommarbete. Kontakta säljaren och hör om geten verkligen inte har haft möjlighet att träffa en bock, det räcker med en 3 månaders bockkilling om (o)turen varit framme. Har ingen bock funnits med och man kan utesluta dräktighet måste du hålla koll på juvret och mjölka så det inte blir spänt. Det är nästan omöjligt att sina geten på sommarbete.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #2 skrivet: 22 jun-13 kl 09:37 »
Hon är en svensk lantras. Ett år gammal och har aldrig fått killing eller blivit mjölkad. Kan hon alltså laktera ändå? 
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #3 skrivet: 22 jun-13 kl 11:01 »
Här är hon.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 22 jun-13 kl 17:33 »
Hon är en svensk lantras. Ett år gammal och har aldrig fått killing eller blivit mjölkad. Kan hon alltså laktera ändå?
Jajamän, det kan hon!  Fast det är ovanligt att det blir så mycket "jungfrumjölk" att det besvärar geten.

Kolla även bäckenbanden!  Se FiasCo Farms hemsida.  Jag får inte fram dina bilder, så jag kan inte titta närmare på dem.  Men om hon ÄR dräktig, så är det normalt att strax före nedkomst "släppa ner" fostren längre ner i buken.

Och välkommen till gettavlan!  Lycka till med dina nya familjemedlemmar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #5 skrivet: 22 jun-13 kl 20:42 »
Fick lite bättre bilder nu i kväll!

macker

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 jun-13 kl 22:40 »
Det ser ut som om det är spannmål i mathon... du ger kanske för mycket mat.;)

Janne på Näset

• -
« Svar #7 skrivet: 22 jun-13 kl 23:23 »
Getter behöver varken spannmål eller pellets så här års särskilt om de inte mjölkas av människa eller killingar.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #8 skrivet: 23 jun-13 kl 00:52 »
Tankem har slagit mig. Dom får lite godis för att dom ska följa med hem till stallet. Kanske en dl var. Vet inte vad jag ska locka med annars....:-

macker

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 jun-13 kl 07:23 »
Lite grann gör väl ingenting men det är säkert det som gör att hon sätter juver. Morötter och knäckebröd är också gott

Janne på Näset

• -
« Svar #10 skrivet: 23 jun-13 kl 07:31 »
Bilden på juvret ger iaf inte mig anledning till oro. Det ser lite ojämt ut men det kan de göra. Men juver på mjölkdjur ska man inte slarva med så kolla att det fortsätter att vara mjukt. Jag tror att macker är inne på rätt spår med  om gott om mat :). Prova att locka med bitar av morot, äpple eller ett knippe sly.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 23 jun-13 kl 11:03 »
Du skrev att ryggraden blivit mindre distinkt.  Med gott bete och dessutom lite lockfoder kan de väl ha lagt på hullet en aning.  Men jag tycker inte att de ser varken feta eller högdräktiga ut.  Juvret bör du nog hålla koll på, dock.  (Ja, nu fick jag fram bilderna!  :D )  En ettårig get som börjar få ett snett hängjuver, om inte annat så kan det komma att hänga ända ner till marken om bara några år, om hon killar årligen.  Jag hade en åttaåring med sådant juver, och det var tekniskt omöjligt för killngen att dia.  Den kom inte mellan juver och mark med sitt lilla huvud.

På FiasCo Farm kan du, om jag minns rätt, även hitta fina teckningar på hur man hullbedömer getter.  De ska inte vara lika mulliga över ryggen som får.

Man brukar kunna börja ana en svullnad över buken vid ungefär halva dräktighetstiden.  (Normal tid 148 dagar +/- 5 dagar.)  När det börjar närma sig brukar man kunna känna hårda delar, såsom huvud eller en fot, om man mjukt men ganska kraftigt, lyfter buken med båda händerna och låter händerna glida uppåt.  Geten brukar inte gilla detta något vidare, så en medhjälpare som håller henne sysselsatt med något godis kan vara praktiskt.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #12 skrivet: 23 jun-13 kl 22:01 »
Tack Trollmor för hemsidetipset! Där fanns ju hur mycket som helst att läsa! Jag tror väl då att vi har hittat roten till det onda. Dom har det för bra alltså!!! :-P

Dom går i tillfälliga hagar och betar och får därför nytt bete ofta. Hela tanken med domr att dom ska "trimma" åt oss. Jag har hittills gett dom hö i höhäcken när dom går in i stallet på kvällen och den lilla lockskvätten med korn. Äpple har jag försökt locka dom med men det var dom inte alls intresserade av... Ska jag sluta ge dom hö också? Jag har inte tänkt ta killingar på dom för jag tycker det verkar så jobbigt med bockar och allt. Behöver jag bekymra mig för Rosas juver ändå??

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 23 jun-13 kl 23:13 »
Ja, det är en utmärkt hemsida.  Jag ska försöka bidra med en slant dit en dag.

Hö bör du ha till hands för regniga dagar.  Om de får för mycket vatten i våmmen så kan det börja bara rinna ur dem.  Då är botemedlet hö.  Bra att du växlar bete ofta, det motverkar många parasiter.

Om du är intresserad av att prova på att mjölka och ta vara på mjölken, så är det väl ypperligt om Rosa ger jungfrumjölk?  Fulla juver + gott bete brukar inte resultera i sinläggning.  :P  Vi tycker inte att någon av dem ser ut att vara med barn, men OM hon lyckats bli på smällen av någon liten bockkilling, så bör du ge råmjölken till killingen.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #14 skrivet: 24 jun-13 kl 03:31 »
Det hade iofs vart roligt att testa men har precis nedkommit själv så jag har inte riktigt tid för sånna experiment.  För visst måste man hålla på om man börjar?  Det hår inte att hoppa över ibland? 

macker

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 24 jun-13 kl 08:12 »
Ger du dig på att börja mjölka så får du hålla på.... varje dag... länge. ....

Det är väl trevligt att ha välmående djur och det dom lägger på sig på sommaren , tappar dom en del av under vintern. Håll bara ett öga på juvret så det fortsätter att vara mjukt ( som Janne på Näset skrev)

Trollmor

• -
SV: Är hon dräktig?
« Svar #16 skrivet: 24 jun-13 kl 11:52 »
Grattis till det egna moderskapet!  Gick allt bra?  Ungen frisk och glad?

Ja, om du börjar mjölka så här års lär du få fortsätta tills i höst.  Om juvret drabbas av något problem, så kan det hända att du inte slipper undan.  Håll koll!  Hör med familjen om intresse finns att hjälpas åt att bygga ett mjölkningsbord.  Det underlättar vid all slags skötsel.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #17 skrivet: 24 jun-13 kl 13:44 »
Människobarnet är av ett sällsynt lättskött slag. Skönt för den förstfödde vär inte det... :-/

Mjölkbord får helt klart upp på "to do" listan. Vi ska ju gå två angora korsningar i slutet på juli så det måste ju funka som klippbord...

Men idag skulle vi visst flytta hagen sa Rosa när hon för en stund sedan stog och mumsade på mitt minsta "hoppas det överlever" äppleträd! >:(

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 24 jun-13 kl 17:27 »
Jag har för mig att bland andra Skräptanten nyligen har snickrat ihop ett fungerande mjölkbord.  Man får anpassa det efter sina egna förutsättningar.  Men tänk framåt, även bocken behöver ha klövarna ompysslade (så kallad pedikyr), och om djuren är vana och trivs på bordet. kan det användas även när det är dags för den slutgiltiga lösningen.

Det ska vara lätt att göra rent, och helst gå att flytta vid behov.  Anpassa höjden efter om du föredrar att stå eller sitta när du jobbar med djuren.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #19 skrivet: 24 jun-13 kl 20:12 »
Nu var det ju så att jag inte ville ha varken mjölk killingar eller bock. .. mutter, mutter....;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare (1 dolda)
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser