Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel  (läst 32507 gånger)

tesåpa

• Skåne
SV: God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel
« Svar #200 skrivet: 15 jul-13 kl 20:37 »
Hmmm, nu börjar jag undra vad det är för tråd vi råkat köpa (apropå okunniga säljare - och i det här fallet även köpare). Trodde det var 2mm HT-tråd. Men även om rullen var tung så var det inga bekymmer att rulla ut den. Hur märker man skillnad på HT-tråd och vanlig järntråd?
Vanlig järntråd är jättemjuk. HT-tråd finns i olika kvaliteter (brottstyrka N/mm2) och olika dimensioner. Det är ganska stor skillnad på sämre 2 mm tråd mot bättre 2,5mm tråd.

Halte

• Gäst
« Svar #201 skrivet: 15 jul-13 kl 20:55 »
Söker man bidrag så vill man förmodligen bygga efter konstens alla regler så man inte har ett fuskstängsel som är kasst efter 1:a årets användning.
Men ett fuskstängsel kostar säkert bara 20 kr/ meter...
man kan undra vad underhållet kostar de återstående 4 åren som stängslet minst måste stå upprätt?
1 meter som frostfritt är ju ganska överdrivet i stora delar av landet.. 40-50 cm skulle jag tro att det är häromkring normalt. .
Men oavsett, lägg 30 kronor metern på materialet istället då.. blir ett overkill-stängsel och ändå pengar övet till arbetet

tesåpa

• Skåne
« Svar #202 skrivet: 15 jul-13 kl 21:36 »
1 meter som frostfritt är ju ganska överdrivet i stora delar av landet.. 40-50 cm skulle jag tro att det är häromkring normalt. .
Men oavsett, lägg 30 kronor metern på materialet istället då.. blir ett overkill-stängsel och ändå pengar övet till arbetet
Fast i Skåne får vi bara 40 kr/m...

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #203 skrivet: 15 jul-13 kl 22:05 »
Nu hinner jag inte gå tillbaka i inläggen o kopiera, men någon nämnde att man inte fick ersättningen om det inte var betesmark godkänd för gårdsstöd. Men det kan i vissa län fortfarande finnas möjlighet att få ersättningen via det gamla Viltskadeanslaget, där dessa gårdsstödsregler inte finns. Så för mark godkänd för gårdsstöd får du ersättning från EU och för de andra markerna från det nationella viltskadeanslaget. Kolla med rovdjursfolket på lst i ditt län så får du besked hur de hanterar det.

Att pengarna är slut stämmer väl inte riktigt? Varje länsstyrelse får avropa mer medel inom nuvarande landsbygdsprogram från Jordbruksverket om behov finns. I mitt län är sista ansökningsdatum 1 aug 2013.

Charlotte

• -
« Svar #204 skrivet: 15 jul-13 kl 22:17 »
OM jag skulle söka stängselpengar och OM jag skulle få det så tror jag att jag bjuder hem Halte och Lopt och ber dom bygga rovdjursstängsel på berg i skogen och i surhål, pengarna som blir över när ni köpt material som håller och duger, dom får ni i lön ;D
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Halte

• Gäst
« Svar #205 skrivet: 15 jul-13 kl 22:31 »
OM jag skulle söka stängselpengar och OM jag skulle få det så tror jag att jag bjuder hem Halte och Lopt och ber dom bygga rovdjursstängsel på berg i skogen och i surhål, pengarna som blir över när ni köpt material som håller och duger, dom får ni i lön ;D
Mvh
Charlotte
Jag antar att du bryr dig om dina djur och med detta så lär du aldrig få ett bättre läge än att få betalt 50 kr metern. .
Ditt nuvarande stängsel lär ju ha varit dyrare med tanke på att någon satt upp det helt bidragsfritt.

Men jag gissar att verkliga roblemet är samma som häromkring. . Bygger man rovdjursstängsel så känns det dom man accepterat vargen.. Då vill man hellre skylla på ekonomin för att få det att låta vettigare. I sin enfald så riskerar man hellre djurens väl och ve av principskäl

Broberg

• Gäst
« Svar #206 skrivet: 15 jul-13 kl 22:35 »
Mvh
Charlotte

Har tidigare påpekat att det inte räcker till utlejd arbetskraft också, i besvärligare terräng, men också att när man jobbar åt sig själv, så är varenda bidragskrona, mer än i normala fall.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #207 skrivet: 15 jul-13 kl 22:40 »
Har tidigare påpekat att det inte räcker till utlejd arbetskraft också, i besvärligare terräng, men också att när man jobbar åt sig själv, så är varenda bidragskrona, mer än i normala fall.

Det fattar man juh hur lätt som helst juh...     ::)

Eller ???
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #208 skrivet: 15 jul-13 kl 22:47 »

Det lät ju bra , eller...
Så alla bönder jobbar för nöjes skull och bidragspengar  ???
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Broberg

• Gäst
« Svar #209 skrivet: 15 jul-13 kl 22:55 »
Det lät ju bra , eller...
Så alla bönder jobbar för nöjes skull och bidragspengar  ???

Dina "vanliga" stängsel får du "noll" spänn för. Rovdjursavvisande kan du få bidrag för och även om bidraget bara täcker material, så är det mer än vanligt. Täcker det material och du får 10 spänn över, som arbetsbidrag, så är det också mer än vanligt.

Charlotte

• -
« Svar #210 skrivet: 15 jul-13 kl 22:56 »
Nuvarande stängsel som finns på de mest svårstängda delarna av hagen håller gott och väl fåren inne, de sitter på ställen där fåren ändå aldrig vistas, han visste vad han gjorde fårbonden som satte upp dom för en massa år sedan... Men dom håller inte en varg ute...
 Jag fattar naturligtvis att pengarna inte räcker för inlejd arbetskraft...
Blev bara lite less på allt raljerande över hur billigt det är att stängsla... Vad är det för marker ni stänger? Och hur stora hagar/många får har ni?
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

tesåpa

• Skåne
« Svar #211 skrivet: 15 jul-13 kl 23:07 »
Bygger man rovdjursstängsel så känns det dom man accepterat vargen..
Personligen är jag betydligt räddare för att hundar ska ta fåren än att vargen ska göra det. Rovdjursstängsel hjälper mot hundar också, hoppas jag, och så får jag ju bidrag. Hundstängsel ger inga bidrag.

Broberg

• Gäst
« Svar #212 skrivet: 15 jul-13 kl 23:07 »
Nuvarande stängsel som finns på de mest svårstängda delarna av hagen håller gott och väl fåren inne, de sitter på ställen där fåren ändå aldrig vistas, han visste vad han gjorde fårbonden som satte upp dom för en massa år sedan... Men dom håller inte en varg ute...

Massa år sedan? Har du inte räknat med att de helt behöver bytas ibland? Räkna med helbyte vart 20:e år, om de är redigt gjorda från början. De kan också gå att hålla liv i längre, men det kan även bli skit snabbare.

Charlotte

• -
« Svar #213 skrivet: 15 jul-13 kl 23:15 »
Massa år sedan? Har du inte räknat med att de helt behöver bytas ibland? Räkna med helbyte vart 20:e år, om de är redigt gjorda från början. De kan också gå att hålla liv i längre, men det kan även bli skit snabbare.
Jag vet faktiskt inte riktigt när stängslen sattes upp, med i stort sett noll slitage från djur verkar dom vara hållbara...
 När stängslen tar slut får jag och markägaren antagligen diskutera om det är värt att stängsla in allt igen eller bara ta åkrarna och strunta i naturbetet...

Broberg

• Gäst
« Svar #214 skrivet: 15 jul-13 kl 23:26 »
Jag vet faktiskt inte riktigt när stängslen sattes upp, med i stort sett noll slitage från djur verkar dom vara hållbara...
 När stängslen tar slut får jag och markägaren antagligen diskutera om det är värt att stängsla in allt igen eller bara ta åkrarna och strunta i naturbetet...

Odlar du inte pärer på åkrarna och föder djuren på betet?

Charlotte

• -
« Svar #215 skrivet: 15 jul-13 kl 23:31 »
Odlar du inte pärer på åkrarna och föder djuren på betet?
Nej, men fåren har fin variationsrik betesmark...
Det handlar om en stor hage som tidigare varit 4 olika torp, naturbete med små åkerlappar här och där.

Broberg

• Gäst
« Svar #216 skrivet: 15 jul-13 kl 23:48 »
Nej, men fåren har fin variationsrik betesmark...
Det handlar om en stor hage som tidigare varit 4 olika torp, naturbete med små åkerlappar här och där.

Ok. Ja, du gör ju som du vill. Hade alla "motståndare" börjat stängsla redigt, lite varje år, när vargfrågan började lyftas upp, så hade de varit färdiga nu..

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #217 skrivet: 16 jul-13 kl 07:35 »
Det var knappast 20 år sedan som vargfrågan "började lyfta".

Det är lätt att peka finger åt andra och säga "det är ditt eget fel, du borde..." Jag ska med glädje bygga rovdjursavvisande stängsel om jag får godkänt på min ansökan. Tills dess har jag dock inte råd! Det blir 4trådat och extraförstärkt vid hålor och stenar. Betydligt mer än vad som krävs för att hålla mina får inne. Dessutom får jag ta den ökande underhållskostnaden själv, apropå "färdigt"...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

bo_i_dala

« Svar #218 skrivet: 16 jul-13 kl 07:56 »
Nu hinner jag inte gå tillbaka i inläggen o kopiera, men någon nämnde att man inte fick ersättningen om det inte var betesmark godkänd för gårdsstöd. Men det kan i vissa län fortfarande finnas möjlighet att få ersättningen via det gamla Viltskadeanslaget, där dessa gårdsstödsregler inte finns. Så för mark godkänd för gårdsstöd får du ersättning från EU och för de andra markerna från det nationella viltskadeanslaget. Kolla med rovdjursfolket på lst i ditt län så får du besked hur de hanterar det.

Att pengarna är slut stämmer väl inte riktigt? Varje länsstyrelse får avropa mer medel inom nuvarande landsbygdsprogram från Jordbruksverket om behov finns. I mitt län är sista ansökningsdatum 1 aug 2013.

Hej!

Ovanstående stämmer i stort.
Glöm inte bort att det i dom flesta län BARA ges stöd till FÅR, inte nöt o häst.

MVH/ bosse

zeina66

• Värmland
« Svar #219 skrivet: 16 jul-13 kl 08:43 »
Nu hinner jag inte gå tillbaka i inläggen o kopiera, men någon nämnde att man inte fick ersättningen om det inte var betesmark godkänd för gårdsstöd.

Hej. Jag säkte stängselbidrag på 0,4 ha betesmark med stöd + 0.6 ha skogsmark som jag vet har varit åker för typ 90 år sen. Jag fick först ett NEJ för stängsel runt skogsmarken men stod på mig. Den som handlägger ansökningarna fr länstyrelsen kom ut och tittade på marken (biolog) och han hittade flera arter gräs & dyl som visar på att det varit ängsmark tidigare. Vips så fick jag bidrag även runt skogsmarken och lovade att jag skulle restaurera skogsmarken till ängsbete på 5 år.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 1 användare
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser