Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel  (läst 32679 gånger)

Tännlappen

• -
SV: God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel
« Svar #180 skrivet: 12 jul-13 kl 09:05 »
...Deras krav när det är nyuppsatt bör du klara...För din egen bekvämlighet skaffa kraftigare aggregat,står sig bättre över tiden ....mindre känsligt för störningar...ger garanterat en hårresande upplevelse vid kontakt...

zeina66

• Värmland
« Svar #181 skrivet: 12 jul-13 kl 09:41 »
Ok, vi skall ha 5 ht-trådar 2,5 mm på cirka 1500 m vilket gör 7500 meter. Tillbaka till frågan: kommer vårt aggregat att godkännas - d.v.s. den spänning som det levererar på staket utan något gräs - eller måste vi köpa nytt? Eller skall vi som länsstyrelsen rekommenderar vänta till besiktningen och bara köpa nytt om det inte godkänns? Aggregatet beskrev jag igår.

Tittade just i Nordposts/Granngården har i sortimentet,de säljer inte just detta aggregat längre,verkar det som.
Jag tror inte ditt aggregat kommer att räcka till även om de har HT-tråd. Hittar ingen produktinfo om aggregatet. Du behöver ett aggregat som orkar driva 7500 meter,ditt gör inte det. Köp ett större så har du garderat dig för ev undervegitation.

Jag har köpt allt mitt stängselmaterial av Fogas produkter,aggregat,isolatorer,matartråd..ja,rubbet. Förutom HT-tråd som kommer fr Willab och fjädrar fr LG-produkter. Foga garanterar att deras aggregat levererar vad som står i produktinformationen - under förutsättning att man använder material som håller/isolerar! Om inte alla kopllingar o dyl är tillräckligt bra isolerade så tappar man effekt på vägen... Jordspetten ska var av bra material,inte gamla rostiga armeringsjärn,vistt det kanske funkar men ger inte ultimata effekten. Ett bra rovdjursavvisande stängsel ska fungera även efter att det blivit besiktat av länstyrelsen.

Jag är ingen stängsel expert,vet inte heller vad "resistiv och induktiv last" egentligen betyder men jag kan bannemej bygga säkra stängsel - och sova gott på nätterna - inte oroa mig för om fåren lever på morgonen. Hoppas att ni andra ska känna er lika trygga.  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #182 skrivet: 12 jul-13 kl 10:16 »
Jag är ingen stängsel expert,vet inte heller vad "resistiv och induktiv last" egentligen betyder men jag kan bannemej bygga säkra stängsel - och sova gott på nätterna - inte oroa mig för om fåren lever på morgonen. Hoppas att ni andra ska känna er lika trygga.  :)

Jo, jag har förstått det och jag hoppas du inte tog mitt inlägg som en pik till dig. ;) Hoppas verkligen att din ansträngning skyddar dina djur.

Jag sover visserligen gott varje natt även om jag vet att jag inte gjort allt i min makt att skydda fåren mot de strövargar som lyckligtvis är de enda som hotar vår idyll här ännu. Och förutom allt annat som jag nämnt tidigare så finns det ytterligare en poäng med att ha "dåliga" stängsel. Mina barn är fortfarande små och utforskar beten och skog, springer till närmaste grannen ett par hundra meter bort och kommer till hösten att få gå hem från skolskjutsen en kilometer. Därför vill jag ha en förvarning om vargen är runt gården, det skall inte vara mina barn som är de lättaste bytena. Och det kan mycket väl bli att jag och bössan sover hos fåren om det stryker varg häromkring. Jag är både effektivare och billigare än en Ovtjarka ;D

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
« Svar #183 skrivet: 12 jul-13 kl 14:39 »
Tack för era svar! Har fått ansökan beviljad och skall nu handla. Är det någon som har erfarenhet av att handla av Bole.nu? De ligger nära oss och man får till skillnad från Lantbutiken.se köra och hämta.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

zeina66

• Värmland
« Svar #184 skrivet: 12 jul-13 kl 16:19 »
Tack för era svar! Har fått ansökan beviljad och skall nu handla. Är det någon som har erfarenhet av att handla av Bole.nu? De ligger nära oss och man får till skillnad från Lantbutiken.se köra och hämta.

Grattis!! Vad skoj!!
Boles isolatorer är inte de bästa,det är såpass lite plast på en del av dom att det blir överslag fr HT-tråden. I regel får man vad man betalar för. Eftersom du ska köpa rätt mkt material rekommenderar jag att du handlar på willab. De har allt du behöver. Frakten är fri om du handlar för 3500 ex moms och den summan kommer du upp i... De har bra HT-tråd också..glöm inte gripplar - köp dubbelt så många som du tror att du behöver,då har du några extra som alltid behövs.

zeina66

• Värmland
« Svar #185 skrivet: 12 jul-13 kl 16:22 »
Jo, jag har förstått det och jag hoppas du inte tog mitt inlägg som en pik till dig. ;) Hoppas verkligen att din ansträngning skyddar dina djur.

Det är lugnt,jag vet vad jag kan...  ;)..och jag har en 30-06 skjutklar hela tiden och inga barn att ta hänsyn till  ;D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #186 skrivet: 12 jul-13 kl 17:00 »
Det är lugnt,jag vet vad jag kan...  ;)..och jag har en 30-06 skjutklar hela tiden och inga barn att ta hänsyn till  ;D

Både 8kg slägga och 30-06 ;D Vore jag inte gift skulle jag ge mig ut på friarstråt  ;)

tesåpa

• Skåne
« Svar #187 skrivet: 14 jul-13 kl 08:02 »

Eftersom du bor i Skåne kanske du ska fundera på att handla på Djurgården utanför Eslöv. De har stort sortiment, bra priser och mycket kunnig personal.
http://www.djurgardensridsport.com/

tesåpa

• Skåne
« Svar #188 skrivet: 14 jul-13 kl 08:10 »
Ok, vi skall ha 5 ht-trådar 2,5 mm på cirka 1500 m vilket gör 7500 meter. Tillbaka till frågan: kommer vårt aggregat att godkännas - d.v.s. den spänning som det levererar på staket utan något gräs - eller måste vi köpa nytt? Eller skall vi som länsstyrelsen rekommenderar vänta till besiktningen och bara köpa nytt om det inte godkänns? Aggregatet beskrev jag igår.
Det låter väl logiskt... Tänk om du köper ett nytt och det inte blir godkänt? Då har du två obrukbara aggregat...

tesåpa

• Skåne
« Svar #189 skrivet: 14 jul-13 kl 08:29 »
Det här begriper jag inte riktigt!
När jag talade med återförsäljaren för Foga sa han att jag ska räkna hur många meter tråd jag satt upp - inte hur många meter staket.
Så om stängslet är 1000 meter långt och du har 5 trådar - då har du 5000 meter tråd.

Det är många som tror att det är så, och det är klart, skulle man lägga samma tråd i en slinga som ett jätte-S då skulle det stämma men kopplar man ihop trådarna i båda ändar så är det en annan sak.

Ta tex Gallagher, de skriver på sin FAQ att de rekommenderar att man har flera trådar för att man får ut mer el i stängslet. http://www.gallagherusa.com/electric-fencing/faq.aspx
En annan tillverkare, Rutland, skriver på sin hemsida att alla distanser är beräknade för flertrådiga nät. http://www.rutland-electric-fencing.co.uk/PageSelectingAnEnergiser.aspx (längst ner, fotnot 3)
« Senast ändrad: 14 jul-13 kl 08:39 av tesåpa »

zeina66

• Värmland
« Svar #190 skrivet: 14 jul-13 kl 08:43 »
Det är många som tror att det är så, och det är klart, skulle man lägga samma tråd i en slinga som ett jätte-S då skulle det stämma men kopplar man ihop trådarna i båda ändar så är det en annan sak.

Bra tips,tesåpa! Fogas återförsäljare kanske är helt okunniga om produkterna. I vilket fall som helst kan alla lära sig nåt av detta  ;)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #191 skrivet: 14 jul-13 kl 09:34 »

Ta tex Gallagher, de skriver på sin FAQ att de rekommenderar att man har flera trådar för att man får ut mer el i stängslet. http://www.gallagherusa.com/electric-fencing/faq.aspx
En annan tillverkare, Rutland, skriver på sin hemsida att alla distanser är beräknade för flertrådiga nät. http://www.rutland-electric-fencing.co.uk/PageSelectingAnEnergiser.aspx (längst ner, fotnot 3)

Nu tänker du bara på resistiv last. Det finns mer som påverkar en kort strömstöt genom en lång ledare. Tyvärr är jag inte tillräckligt hemma på att räkna ut hur mycket det påverkar, men jag skall se om jag kan hitta någon som redovisat det öppet på nätet. Här hittade jag en bra PDF från några elever som gjort faktiska mätningar på olika stängsel. Inte fullständig eftersom de inte ändrat stängsellängden, men helt klart intressant. http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0CEwQFjAH&url=http%3A%2F%2Fliu.diva-portal.org%2Fsmash%2Fget%2Fdiva2%3A547150%2FFULLTEXT01&ei=HU7iUZD8Fsmp4AT-0IC4CQ&usg=AFQjCNFCRmYMBZU4S2Qng3gciBarhgV_dg

tesåpa

• Skåne
« Svar #192 skrivet: 14 jul-13 kl 10:47 »
Bra tips,tesåpa! Fogas återförsäljare kanske är helt okunniga om produkterna. I vilket fall som helst kan alla lära sig nåt av detta  ;)
Kanske man inte måste vara civilingenjör för att bli säljare?

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
« Svar #193 skrivet: 15 jul-13 kl 09:27 »
Frågan är fri :D Finns det någon som kan tänkas låna/hyra ut vinda för HT-tråden? Känns lite tokigt att köpa en vinda som man med stor sannolikhet aldrig mer kommer att använda.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

tesåpa

• Skåne
« Svar #194 skrivet: 15 jul-13 kl 12:43 »
Frågan är fri :D Finns det någon som kan tänkas låna/hyra ut vinda för HT-tråden? Känns lite tokigt att köpa en vinda som man med stor sannolikhet aldrig mer kommer att använda.
Förra året körde jag utan vinda. Inte roligt. I år har jag köpt en vinda. Ingen värstingmodell men den fungerar hyfsat. Håller med om att den var förhållandevis dyr. Tänker man å andra sidan på hur mycket arbete man spar så är det nog värt en del...

Halte

• Gäst
« Svar #195 skrivet: 15 jul-13 kl 12:55 »
Järntråden har jag rullat ut för hand men ht-tråden var närapå omöjlig att få ut utan vindan.. 800 spänn kostade min

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #196 skrivet: 15 jul-13 kl 17:13 »
Hmmm, nu börjar jag undra vad det är för tråd vi råkat köpa (apropå okunniga säljare - och i det här fallet även köpare). Trodde det var 2mm HT-tråd. Men även om rullen var tung så var det inga bekymmer att rulla ut den. Hur märker man skillnad på HT-tråd och vanlig järntråd?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Halte

• Gäst
« Svar #197 skrivet: 15 jul-13 kl 17:52 »
Ht-tråden är rejält mkt hårdare.. Svår att böja med fingrarna, tex att göra en ögla i änden.
Tyngen beror väl iof på hur många meter det är på rullen.. den jag köpte då jag fick problem var på 1200 meter i trådlängd.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #198 skrivet: 15 jul-13 kl 18:19 »
HT tråd levereras i 25kg´s rullar eller spolar
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

zeina66

• Värmland
« Svar #199 skrivet: 15 jul-13 kl 20:32 »
Hur märker man skillnad på HT-tråd och vanlig järntråd?

Det ska väl vara en lite etikettpå alla rullar/förpackningar märkt "High-tensile"  ;)
Finns det ingen märkning är det ju svårt att veta vad det är...

Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser