Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel  (läst 32662 gånger)

Charlotte

• -
SV: God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel
« Svar #160 skrivet: 01 jul-13 kl 01:45 »
Tråden är låst för rensning (:)

Rensad och upplåst /eka
« Senast ändrad: 01 jul-13 kl 10:13 av eka »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

CaJo

• Skåne
« Svar #161 skrivet: 01 jul-13 kl 19:54 »
Jo då! Taggtråd är bra och skonsamt, stressar inte djuren som elstängsel gör.

Ja, med spända trådar och inte för lågt så är det bra, tänker på hundar. Men vi hade det sällan mot skogen.

Broberg

• Gäst
« Svar #162 skrivet: 01 jul-13 kl 20:02 »
Ja, med spända trådar och inte för lågt så är det bra, tänker på hundar. Men vi hade det sällan mot skogen.

Då faller rovdjursavvisande och "vanligt" fårelstängsel, där man sätter lågt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #163 skrivet: 01 jul-13 kl 21:06 »
En kvinna med 8 kilos slägga, det är grejer det ;D

Skämt åsido, problem med stängselstolpar är väl bra om alla får reda på att det finns. Det gör att man kan undvika att göra dyra/irriterande felköp. Dina stolpar som stått i 15 år Zeina, har du väl inte köpt på Cheapy?

Jag var ute och flyttade några stolpar ikväll, 60mm från maskinfirma, och svor över att jag köpte 2 buntar utan att kolla kvisten. Man får vara rädd om dem både när de skall ned och upp. Tacka vet jag en-stolpar.

Stolpsläggan är bra, sparar både stolpe och kropp.
Du är välkommen att kolla in min släggteknik. Är faktiskt ganska duktig med släggan, har övat en del på alla stängsel jag gjort genom åren. Så jag svingar en slägga på 8 kilo utan problem.

Bor man på landet så får man ju lära sig att göra det mesta, och bära tungt är något man övar på väldigt ofta. Behöver inte gå till gymmet för att öva på marklyft, det är bara att bära runt på fodersäckar dagligen. Så svällande svettiga kvinnomuskler, det kan man se på vår gård varenda dag  8).

Och ett bra stängsel är verkligen inte omöjligt eller extremdyrt att sätta upp, det är bara bra att undvika värsta budgetköpen, som ofta håller undermålig kvalitet. Går man upp en prisklass och samtidigt granskar stolparna ordentligt innan köp, så kan man få bra stolpar till hyfsat pris. Bra stolpar till lägsta pris har jag hittills aldrig hittat, lägsta pris är oftast förbehållet de som håller lägst kvalitet   :-\.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

zeina66

• Värmland
« Svar #164 skrivet: 02 jul-13 kl 08:03 »
En kvinna med 8 kilos slägga, det är grejer det ;D

Skämt åsido, problem med stängselstolpar är väl bra om alla får reda på att det finns. Det gör att man kan undvika att göra dyra/irriterande felköp. Dina stolpar som stått i 15 år Zeina, har du väl inte köpt på Cheapy?

Nej,dom är inte inköpta på Cheeapy,minns inte vart jag köpte dom. Dessa jag nu köpt & slagit ner fr Cheeapy står sig nog som "mellanstolp" på raksträckorna....man kan använd glasfiberstolp också - det ska som sagt bara hålla tråden,inget annat. I hörnen har jag paralellogram med grövre stolp.

Varför skulle en kvinna inte kunna svinga en 8 kilos slägga?  ???
ieenilorac gav dig en bra beskrivning varifrån styrkan byggts upp. Plus ett jäklar annamma  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #165 skrivet: 02 jul-13 kl 09:51 »
Jo jag skall titta på cheapy, smala trästolpar (om de är kvistfria) är bra mycket trevligare än plastpinnarna. De klarar ju också en viss böj, för raksträckor är det dåligt med här.

Klart en kvinna kan, men det är nog inte så vanligt att välja 8 kilos-släggan. Det brukar vara 5:an som används. Jo, ieeniloracs beskrivning kommer att sitta som en positiv bild i minnet när jag fixar stängsel den här sommaren :)

tottizen

• Västergötland
« Svar #166 skrivet: 02 jul-13 kl 11:10 »
kan man få stödpegar?

för vilka djur o var söker man?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #167 skrivet: 02 jul-13 kl 12:52 »
Tottizen, man söker via länsstyrelsen, ring dem och hör hur de prioriterar.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

tottizen

• Västergötland
« Svar #168 skrivet: 02 jul-13 kl 13:04 »
tack för tipset ;D

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
« Svar #169 skrivet: 11 jul-13 kl 11:43 »
Vi har varg runt knuten här i Skåneland. I helgen blev får rivna bara kilometer härifrån. Tack och lov inte våra. Därför har vi sökt bidrag till rovdjursstängsel. Vi har redan el-stängsel med tre trådar. Till det har vi ett aggregat Euro-guard N 5000 med utgående 3,5 joule. Jag frågade länsstyrelsen om det kommer att godkännas till våra cirka 1500 meter med fem trådar. Detta var deras svar: Ditt aggregat kommer att godkännas om det klarar att få ut 4500 V på eltrådarna. Det är vad som kontrolleras vid besiktningen och för att klara det krävs, förutom rätt aggregat, en bra jordning. Jag tycker att 3,5 joule låter lite, men prova med det innan du investerar i ett nytt. Tänk på att det behövs överkapacitet, när det har växt upp lite gräs på trådarna eller när det är mycket torrt i marken t.ex. kan det vara svårt att hålla spänningen uppe.
Som jordning har vi lagt en lång järntråd längs med stängslet bor till ett område närmast aggregatet där det oftast är blött. Vi har slagit ned 4-5 spett och lindat tråden runt dessa.
Ni med erfarenhet: kommer vårt aggregat att godkännas?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #170 skrivet: 11 jul-13 kl 15:57 »
Vi har ett Foga 3000b (batteri) som ger 3,5 joule. (http://www.lantbutiken.se/butik/elbatteriaggregat-12-volt-for-langa-stangsel/24-batteriaggregat-foga-techtronic-3000b-till-elstangsel-7393609085855.html)

Enligt stängselmätaren ger det mer än 7000 volt på 3-4 trådar. Vi har 3 trådar som grund och 4 där det finns mer att hoppa ifrån. Detta gäller naturligtvis under förutsättning att det är hyggligt rensat och fräscht batteri.
Vi har tre armeringsjärn nerkörda ca en meter i fuktig torvjord och dubbelisolerad matarkabel till dessa. Stängsellängd mindre än 500 meter.

Bara för att ha något att jämföra med.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

zeina66

• Värmland
« Svar #171 skrivet: 11 jul-13 kl 19:20 »
Ni med erfarenhet: kommer vårt aggregat att godkännas?

JA,om du kan få ut 4500 V i alla trådarna överallt i hagarna. När gräs växer upp i stängslet tappar man spänning direkt - det är just där vargen kryper in. Det är inte antalet joule som håller vargen ute,det är spänningen. Vi trimmar var tredje vecka för att hålla gräsfritt Jag har Foga 7500 ,fungerar bra,håller vargen ute. Det är viktigt att läsa på aggregatet hur långt stängsel det orkar driva,många glömmer att räkna alla trådar...

tesåpa

• Skåne
« Svar #172 skrivet: 11 jul-13 kl 21:06 »
JA,om du kan få ut 4500 V i alla trådarna överallt i hagarna. När gräs växer upp i stängslet tappar man spänning direkt - det är just där vargen kryper in. Det är inte antalet joule som håller vargen ute,det är spänningen. Vi trimmar var tredje vecka för att hålla gräsfritt Jag har Foga 7500 ,fungerar bra,håller vargen ute. Det är viktigt att läsa på aggregatet hur långt stängsel det orkar driva,många glömmer att räkna alla trådar...
Två saker:
  • För det första, det är klart det är Joulen som håller vargen borta... problemet är bara att det är så svårt att mäta och då mäter man spänningen i stället.
  • För det andra, tillverkarnas siffror är som regel räknade efter att man har 3 trådar, HT-tråd med diameter 2,5 mm. Har man fler trådar blir motståndet lägre och därför kan man då ha ett svagare aggregat. Fast å andra sidan, om man har fler trådar är det ju stor sannolikhet att de är närmare marken och för det behövs ett kraftigare aggregat. Har man dessutom klenare trådar, elrep, elsnöre, elband osv så är motståndet högre och då behövs också kraftigare aggregat.

zeina66

• Värmland
« Svar #173 skrivet: 11 jul-13 kl 23:21 »
    • För det andra, tillverkarnas siffror är som regel räknade efter att man har 3 trådar

Det här begriper jag inte riktigt!
    När jag talade med återförsäljaren för Foga sa han att jag ska räkna hur många meter tråd jag satt upp - inte hur många meter staket.
    Så om stängslet är 1000 meter långt och du har 5 trådar - då har du 5000 meter tråd.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
    « Svar #174 skrivet: 11 jul-13 kl 23:34 »
    Rätt zeina, själva tråden belastar systemet. Det här med motstånd i tråden är en annan sak. När du har tjock järntråd märker du inte av det, men när du har klena plastband med några få tunna trådar av rostfritt stål i så tappar du fort i bortre ändan om det ligger mot lite gräs där.

hånung

• Gäst
    « Svar #175 skrivet: 11 jul-13 kl 23:51 »
      Det här begriper jag inte riktigt!
      När jag talade med återförsäljaren för Foga sa han att jag ska räkna hur många meter tråd jag satt upp - inte hur många meter staket.
      Så om stängslet är 1000 meter långt och du har 5 trådar - då har du 5000 meter tråd.
    Sånt trodde ja var självklart  hos lantfolk att dom kunde räkna så pass ?[/list]

Själv är bäste dräng

• Östergötland
    « Svar #176 skrivet: 12 jul-13 kl 00:07 »
    Nu kan tydligen inte zeina det där med resistiv och induktiv last, men håning som är en hjälpsam kille och lite mer utbildad än lantisarna kan säkert förklara ;)

hånung

• Gäst
    « Svar #177 skrivet: 12 jul-13 kl 00:15 »
    Nu kan tydligen inte zeina det där med resistiv och induktiv last, men håning som är en hjälpsam kille och lite mer utbildad än lantisarna kan säkert förklara ;)
    Ja tror hon klarar det fan så mycket bättre än du :) Och vad ja för står så reder hon sig utmärkt skälv  :D å inte värkar hon va någon gnäll röv heller  ;D

zeina66

• Värmland
    « Svar #178 skrivet: 12 jul-13 kl 00:54 »
    men när du har klena plastband med några få tunna trådar av rostfritt stål i så tappar du fort i bortre ändan om det ligger mot lite gräs där.

Jag HAR fattat det där. ..men det har tydligen inte alla som ska sätta upp ett rovdjursavvisande stängsel... Kan inte ens begripa varför man använder annat än HT-tråd  ::)

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
      • Skåne
      • www.bodilsbod.se
    « Svar #179 skrivet: 12 jul-13 kl 08:24 »
    Ok, vi skall ha 5 ht-trådar 2,5 mm på cirka 1500 m vilket gör 7500 meter. Tillbaka till frågan: kommer vårt aggregat att godkännas - d.v.s. den spänning som det levererar på staket utan något gräs - eller måste vi köpa nytt? Eller skall vi som länsstyrelsen rekommenderar vänta till besiktningen och bara köpa nytt om det inte godkänns? Aggregatet beskrev jag igår.
    Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
    Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
    / Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
    Logga in eller
    registrera dig.
     :)

* Nya annonser